تاسیس اولین مرکز توانبخشی رباتیک علوم پزشکی مشهد

اولین مرکز و کلینیک توانبخشی آموزشی و پژوهشی رباتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بیمارستان قائم (عج) راه اندازی شد.

علی مرادی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروزه مراکز فیزیوتراپی از فیزیوتراپ‌ها به عنوان درمانگر استفاده می‌کنند و فیزیوتراپ به کمک دست و نیروی بدنی خودش به درمان بیمار می‌پردازد که این امر در طولانی مدت باعث فرسوده شدن و آسیب درمانگر می‌شود.

او راه حل این مشکل را استفاده از فیزیوتراپی رباتیک دانست و افزود: چون ربات‌ها خستگی ناپذیرند و در توانبخشی رباتیک، آن‌ها به عنوان مکمل و نه جایگزین فیزیوتراپ، حتی در محیط منزل می‌توانند درمان را بدون خستگی و در دفعات زیاد انجام و ارزیابی دقیقی از میزان پیشرفت و بهبود بیمار به درمانگر بدهند و دیگر نیاز به صرف زمان و انرژی فیزیکی زیاد توسط درمانگران نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در فیزیوتراپی، درمانی مبتنی بر شواهد و داده‌های دقیق وجود ندارد و فیزیوتراپ میزان بهبودی و درمان بیمار را نمی‌تواند دقیق اندازه گیری کند؛ اما ربات‌ها با برنامه ریزی‌های دقیقی که دارند، در پایان هر جلسه می‌توانند به فیزیوتراپ اعلام کنند که میزان بهبودی و تغییر وضعیت بیمار چقدر بوده و فیزیوتراپ براساس این پیشرفت، درمان را ادامه می‌دهد.

مرادی بیان کرد: مرکز رباتیک دانشگاه فردوسی مشهد، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز رباتیک است که به صورت اختصاصی از پنج سال قبل بر روی ربات‌های فیزیوتراپ بویژه در اندام تحتانی کار می‌کند و از چندی قبل نیز تحقیق و پژوهش بر روی دست‌های مصنوعی که بتوانند با اراده فرد حرکت کنند، را در دستور کار خود قرار داده است.

او تصریح کرد: با توافقی که بین مرکز رباتیک دانشگاه فردوسی با مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان همکار اصلی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صورت گرفته، مقرر شده است تا اولین مرکز توانبخشی رباتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان قائم (عج) راه اندازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.