مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان:

یک سوم صنایع دستی شناخته شده دنیا در اصفهان وجود دارد

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت:از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناسایی شده در جهان ۲۰۰ رشته آن در اصفهان وجود دارد.

مرتضی نصوحی در نشست شهرداران شهر‌ها و فرمانداران روستا‌های صنایع دستی جهانی ایران گفت: در اصفهان مجموعه‌ای از اقدامات مختلف برای ترویج فعالیت‌های صنایع دستی در دستور کار قرار دارد که ارتباط خوب با اداره کل میراث، اتحادیه صنایع دستی و اتاق بازرگانی و برگزاری چند دوره مدارس فصلی صنایع دستی از جمله آن‌ها است. همچنین با مشارکت بخش خصوصی خانه خلاقیتی در اصفهان برای حمایت از مجموعه‌های صنایع دستی فعال شده است.

او دریافت ۱۲۶ مهر سازمان بین‌المللی، دریافت ۵۲۸ مهر اصالت ملی صنایع دستی و ثبت هفت نشان ملی جغرافیایی را از نتایج این اقدامات در اصفهان در حیطه صنایع دستی دانست و گفت: همچنین ثبت یک نشان بین‌المللی جغرافیایی در رشته میناسازی و ثبت ۵۶ رشته صنایع دستی در فهرست میراث ناملموس ملی نیز دیگر نتایج این اقدامات محسوب می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اصفهان ۱۲۰۰ فروشگاه صنایع دستی وجود دارد، ادامه داد: ۸۱ فروشنده که دارای نشان اعتماد فروشگاه در حوزه صنایع دستی هستند و بیش از ۴۰ سایت فعال در حوزه فروش الکترونیکی صنایع دستی در سطح استان فعال است. همچنین شش شرکت بسته‌بندی در حوزه صنایع دستی داریم. طراحی و تولید بیش از ۶۰ عنوان بروشور صنایع دستی نیز از دیگر اقداماتی است که در حوزه صنایع دستی در اصفهان رخ داده است.

او همچنین مشکلات موجود در حوزه صنایع دستی را مشکلاتی همچون تهیه مواد اولیه، طراحی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ضوابط و مقررات صادرات و وارداتی دانست، گفت: در صادرات محصولاتی که در آن‌ها طلا یا نقره به کار رفته است نیز مشکلاتی وجود دارد.

نصوحی با بیان اینکه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و شهر جهانی صنایع دستی است، گفت: از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناسایی شده در جهان ۲۰۰ رشته آن در اصفهان وجود دارد. یعنی یک سوم صنایع دستی شناخته شده دنیا در اصفهان موجود است.

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود به لزوم بازبینی محتوای کتب درسی اشاره کرده‌اند، گفت: فرصت خوبی است که از طریق مسئولان در استانداری‌ها پیگیری‌هایی انجام شود که ما در مدارس علاوه بر ساعتی که به خوشنویسی و نقاشی محدود شده است، مباحث صنایع دستی را در دستور کار آموزش قرار دهیم، چراکه یکی از مشکلات در حوزه صنایع دستی این است که عمدتاً سن هنرمندان بالا رفته است و نیرو‌های جوان نیز کمتر در این حوزه‌ها وارد می‌شوند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: باید در حاشیه این برنامه‌ها، جلساتی نیز جهت انتقال تجربه بین هنرمندان تشکیل شود و بخش خصوصی و افراد متخصص بتوانند در این نشست‌ها حاضر شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار