اینفانتینو: آمار مرگ‌ کارگران قطر واقعی نیست/ ۲۰۲۲ بهترین جام جهانی و عادلانه بود

رئیس فیفا گفت: آمار مربوط به مرگ کارگران ورزشگاه های جام جهانی قطر واقعی نیست.

جام جهانی ۲۰۲۲ به پایان خودش نزدیک می‌شود و فردا و یکشنبه شاهد برگزاری بازی‌های رده بندی و فینال خواهیم بود. ۳۲ تیم تلاش کردند و در نهایت باید دید از بین فرانسه و آرژانتین، کدام تیم یکشنبه جام را بالای سر خواهد برد.

جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، در نشست خبری امروز خود و در ارزیابی از جام جهانی قطر گفت: «مسئولان قطری تلاش زیادی برای برگزاری هر چه بهتر جام جهانی داشتند و تا به اینجا از نظر من بهترین جام جهانی تاریخ را شاهد بوده ایم. اینجا به چند آمار اشاره می‌کنم.۶۲ بازی تا به اینجا بدون هیچ حادثه‌ای به اتمام رسیده و در بازی فینال ۹۰ هزار نفر در ورزشگاه لوسیل حاضر خواهند بود. نزدیک به چهار میلیارد نفر بازی‌ها را در سراسر دنیا تماشا کرده اند و هنوز دو بازی دیگر نیز باقی مانده است. فوتبال جهانی‌تر از قبل شده و برای مثال امسال دیدیدم که مراکش تا نیمه نهایی صعود کرد. همچنین برای اولین بار شاهد قضاوت یک داور زن در جام جهانی بودیم و او در بازی آلمان و کاستاریکا بسیار خوب کار کرد. در تمام ورزشگاه‌ها جو فوق العاده خوبی حاکم بود و این یک موفقیت بزرگ است. نسبت به دوره قبل درآمد‌های فیفا رشد چند برابری (حدود یک میلیارد یورو) داشت.»

اینفانتینو ادامه داد: «جام جهانی عادلانه‌ای بوده و شاهد کمترین اخطار به بازیکنان بودیم. کمترین تمارض از سوی بازیکنان در درون محوطه جریمه اتفاق افتاد و باید به تمامی تیم ها، بازیکنان و داوران تبریک گفت. فوتبال قدرت زیادی دارد و ما معتقدیم که تاثیر جهانی آن بسیار بالاست. در مورد جام جهانی بعدی در ایالات متحده، مکزیک و کانادا، ما متقاعد شده ایم که تاثیر زیادی روی محبوبیت بیشتر فوتبال خواهد داشت. سه کشور بزرگ، حضور ۴۸ تیم و طبعا درآمد بیشتر که بین همه کشور‌های عضو فیفا تقسیم خواهد شد.»

از اینفانتینو در مورد جام جهانی باشگاهی سال ۲۰۲۲ و برنامه‌های این نهاد برای سال‌های بعد سوال شد و او پاسخ داد: «مراکش میزبان جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۲ خواهد بود و از سال ۲۰۲۵ نیز قصد داریم این رقابت‌ها را با حضور ۳۲ تیم مثل جام جهانی برگزار کنیم. ما می‌خواستیم جام جهانی باشگاه‌ها را در سال ۲۰۲۴ با تیم‌های زیادی شروع کنیم، اما تصمیم گرفتیم به سلامت بازیکنان فکر کنیم، زیرا تقویم بسیار شلوغی وجود داشت.»

رئیس فیفا در مورد گروه بندی جام جهانی ۲۰۲۶ گفت: «ارزیابی ما در این جام جهانی از گروه‌های چهار تیمی مثبت بوده و این را در تصمیم گیری نهایی لحاظ خواهیم کرد. تعداد تیم‌ها در جام جهانی بعد بیشتر خواهد شد و باید تصمیم بگیریم که گروه‌ها چهار تیمی باشند یا سه تیمی. نحوه صعود تیم‌ها نیز چالش دیگر خواهد بود، ولی زمان کافی برای تصمیم گیری نهایی داریم.»

اینفانتینو از مراکش نیز تمجید کرد و گفت: «مراکش بی نظیر بود و به شایستگی تا نیمه نهایی صعود کرد و برابر فرانسه نیز بسیار خوب بود. این یک موفقیت تاریخی برای مراکش و قاره آفریقاست. در شایستگی مراکش هیچ بحثی نیست و این نتیجه برنامه ریزی درست و تلاش زیاد است. مراکش ثابت کرد که می‌توان به عنوان تیمی که مدعی قهرمانی محسوب نمی‌شود، هم جذاب بازی کرد و هم نتیجه گرفت. برای دیگر کشور‌های آفریقایی جام نیز کلاه از سر بر می‌دارم.»

انتقادات به قطر به دلیل مرگ تعداد زیادی از کارگران هنگام ساخت ورزشگاه ها: «مرگ یک انسان همیشه مصیبت است. ارقام مربوط به کارگران در ساخت استادیوم‌ها واقعی نیستند. وقتی در مورد ارقام صحبت می‌کنیم باید بسیار دقیق باشیم تا از ایجاد تصویری غیر واقعی جلوگیری کنیم. شما باید توجه داشته باشید که چگونه این اعداد و ارقام را ارائه می‌دهید. مرگ هر انسان یک تراژدی است و باید به این فکر کرد که چه کاری می‌توانیم برای محافظت و بهبود سلامت کارگران انجام دهیم.»

ارزیابی نهایی: «برای ارزیابی نهایی، تا بازی پایانی صبر خواهم کرد، اما این یک واقعیت است که افراد زیادی به قطر آمدند و جهان عرب را کشف کردند. در عین حال قطری‌ها پذیرای هواداران زیادی از سراسر جهان بودند و خانه و کشور خود را برای استقبال از جهان گشودند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار