اختصاصی/

با مهمترین کشفیات تاریخ آشنا شوید

در این متن قصد داریم تا شما را با مهم ترین کشفیات تاریخی جهان آشنا کنیم.

در طول تاریخ بشریت تمدن های بزرگی پا به عرصه حیات گذاشتند. هر کدام از این تمدن ها آثاری را از خود بر جای گذاشتند که امروزه شکل دهنده تاریخ بشریت و وسیله ای برای آشنایی ما با ساکنین قدیمی این سیاره است. بعضی از این آثار تمدنی در طول دوران حفظ شده و نسل های مختلفی از انسانها توانستند از آن بهره ببرند. اما بخش دیگری از این آثار و نشانه ها در طول زمان و به دلایل مختلفی از دسترس بشر به دور بوده است. در این متن قصد داریم تا شما را با مهم ترین کشفیات تاریخی آشنا کنیم.

ارتش سفالین کین شی هوانگ

یک کشاورز در منطقه زیان چین به نام یانگ در سال 1947 و در حالی که مشغول کندن زمین برای یافتن آب بود ارتش سفالین را کشف کرد. این ارتش سفالی به وسیله 700 هزار برده در مقابل مقبره کین شی هوانگ به منظور حفاظت از او در زندگی پس از مرگ قرار دادند. کین شین اولین امپراتوری بود که توانست کشور چین را متحد کند. در ساخت این مجسمه ها از زره و تسلیحات واقعی بهره گرفته شده است. نکته مهم در ساخت این مجسمه ها این است که چهره هر کدام از مجسمه ها متفاوت از یکدیگر است. این کشف موجب شد تا مورخین بتوانند تا به درک بهتری از تشکیلات نظامی و سلاح ها در آن دوران برسند.

طومارهای دریای مرده

بین سالهای 1947 تا 1956 چیزی بین 825 تا 870 عدد طومار در 11 غار مختلف در کشور اردن و در سواحل دریای مرده یافت شد. بعضی از این نوشته ها مربوط به زمان حضرت داوود (ع) بوده و از قدمت و ارزش فوق العاده بالایی برخوردار بودند. بنا بر نظر کارشناسان این نوشته ها مربوط به دوران اولین شورش یهودیان در سالهای 66 و 67 پس از میلاد مسیح است. این نوشته ها از نظر بسیاری از مورخین بزرگترین دست نوشته کشف شده در تاریخ کاوشهای تاریخی است که اطلاعات خوبی را به ما در زمینه زندگی یهودیان در آن دوران می دهد.

کتابخانه سلطنتی آشوریان

در میانه های قرن 19 میلادی در عراق امروزی 25 هزار عدد لوح نوشته شده مربوط به امپراتوری آشور کشف شد. این امپراتوری بنیانگذار اولین کتابخانه مدرن در منطقه بین النهرین بوده است. در زمان جنگ ها و فتوحات مختلف پادشاهان آشوری علاقه خاصی به جمع آوری لوح نوشته ها داشتند و در میان این لوح ها می توان به نوشته هایی مثل نامه های حکومتی و یا نوشته های مذهبی و علمی نیز برخورد. کشف این مجموعه بی نظیر به کارشناسان کمک کرد تا به اطلاعات ذی قیمتی در مورد تمدن بین النهرین دست پیدا کنند.

مقبره توتان خامون

در نوامبر 1922 میلادی ، متخصص کشور مصر از اهالی انگلستان "هووارد کارتر" توانست یکی از بکرترین مقبره های فراعنه مصر را در "دره پادشاهان" کشف کند. بر اساس نظر کارشناسان معبد توتان خامون در ابتدا برای شخص دیگری ساخته شده بوده است ولی به دلیل مرگ زودهنگام توتان خامون در سنین جوانی این هرم به وی تعلق گرفته است. این مقبره دست نخورده ترین هرم کشف شده در دره پادشان در مصر است که کمک فراوانی را به مورخین برای فهم بهتر تمدن مصر کرد.

پمپی

پمپی شهری در امپراطوری روم باستان بود که قدمت اولیه آن به قرن ششم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. این شهر در طول دوران به حیات خود ادامه داد تا اینکه در سال 63 پس از میلاد مسیح با یک زلزله شدید آسیب دید و نهایتا در 24 آگوست سال 79 پس از میلاد با انفجار کوه آتشفشانی در نزدیک خود در زیر خاکستر مدفون شد. این شهر در طی دو مرحله در سال های 1599 و 1748 کشف شده است. کشف این شهر به دانشمندان و مورخان این اجازه را داد تا در مورد زندگی مردم روم باستان اطلاعات فراوانی بدست بیاورند.

غار لاسکوکس

مجموعه غارهای لاسکوکس در جنوب غربی کشور فرانسه امروزی قرار دارد. شهرت این غارها مربوط به نقاشی هایی است در سال 1940 میلادی در آن کشف شده است. در بسیاری از این نقش ها تصاویری از مناظر شکار و جدال انسان و حیوانات وجود دارد. این نقاشی ها از جمله اولین نقاشی های کشیده شده توسط انسان های نخستین است و در آن به دقت و ظرافت بخش های مهمی از زندگی این انسان ها به تصویر کشیده شده است. یکی از مهمترین ارزش های این غار کمک به فهم نوع جانورانی است که در آن دروان زندگی می کرده اند.

جمجمه مرد چینی

جمجه انسان اولیه یا مرد پکنی در سال 1927 در غاری در منطقه زوهوکودیان کشف شده است. بین سالهای 1927 تا 1937 تعداد دیگری جمجمه و استخوانهای سایر اعضای بدن در این غار کشف شد. بر اساس نظر دانشمندان این غار محل زندگی 45 انسان بوده است. در محل ابزار آلات زندگی کشف شده و مشخص شده که برای اولین بار در آن دوران انسان با روشن کردن آتش آشنا شده است. در سالهای بعد جمجمه ها و وسایل بیشتری در این غار پیدا شده و به دانشمندان کمک کرد تا هر چه بیشتر به رازهای تکامل بشر پی ببرند.

سنگ نوشته روستتا

این سنگ نوشته قدیمی در مصر باستان و در سال 196 قبل از میلاد مسیح نوشته شده است. این کتیبه سنگی در زمان نبردهای ناپلئون بناپارت در مصر به سال 1799 توسط سربازان فرانسوی کشف شد. این اثر به فرانسه منتقل شده و به کمک مصرشناسان به زبان های امروزی ترجمه شده است. این لوحه به کارشناسان کمک کرد تا بتوانند به رازهای زیادی در مورد تمدن مصر باستان دست پیدا کنند.

صخره بیستون

در سال 1598 میلادی سنگ نوشته بیستون در استان فارس ایران توسط رابرت شرلی انگلیسی کشف شد. این سنگ نوشته به دستور داریوش کبیر ، پادشاه هخامنشی در آن منطقه بر بدنه سنگ تراشیده شده است و در آن او داستان زندگی و جنگهای خود را بیان کرده است. این نوشته به سه زبان فارسی قدیمی ، بابلی و خط میخی نوشته شده است. کشف این اثر موجب شد تا دانشمندان و مورخان بتوانند تا حد زیادی با زندگی و افکار کوروش پادشاه هخامنشی در آن دوران آشنا شوند.

دریاچه اودووا جورج

در سال 1911 میلادی ویلهلم کاتوینکل حشره شناس آلمانی در حالی که مشغول تعقیب کردن یک پروانه بود به بقایای یک دریاچه در شمال کشور تانزانیا امروزی وارد شد. در این دریاچه وی بقایای از انسان ها و بعضی از ابزار آلات سنگی آنها را پیدا کرد. با آغاز جنگ اول جهانی این اکتشافات متوقف شده و در سال 1931 توسط باستانشناس انگلیسی "لویس لیکی" و همسرش ادامه پیدا کرد. آنها در اکتشافات خود به فسیلهایی از انواع جانورانی مثل فیل و زرافه و حتی نوعی اسب سه پا که منقرض شده است دست پیدا کردند. این کشف به این نظریه که آغاز زندگی انسان در آفریقا بوده است را ادامه داد./ق پ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار