۱۶۵۰۰۰هزار متر مربع گلخانه فعال در بردسیر

مدیر جهاد کشاورزی بردسیر گفت: بالغ بر ۱۶۵ هزار مترمربع گلخانه فعال در بردسیر وجود دارد و ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع گلخانه نیز در حال احداث است.

 حیدر آبادی گفت: سطح زیرکشت فعال گلخانه‌ها در شهرستان بردسیر، بالغ بر ۱۶۵هزار مترمربع و مساحت گلخانه‌های در حال احداث ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع است.  

او افزود: کلیه مسئولان پهنه‌ها  برای مشاوره و شناسایی بهره برداران و توسعه گلخانه‌ها درحال رایزنی با بهره برداران هستند و در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش و توسعه گلخانه‌ها در شهرستان خواهیم بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بردسیر در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای حمایت از متقاضیان از سوی جهاد کشاورزی صورت گرفته است، بیان کرد: معرفی متقاضیان  برای اخذ تسهیلات، تمدید یا امهال تسهیلات، آموزش، بازدید و شناسایی آفات موجود و معرفی راهکار‌ها و سموم مناسب  برای مقابله با آفات وبیماری ها، پیگیری  برای بازدید از گلخانه‌های فعال شهرستان‌های مجاور و کسب تجربه بهره برداران، پیگیری درخصوص دریافت کد QR و عرضه محصولات برای صادرات از اقداماتی است که جهادکشاورزی برای حمایت از متقاضیان انجام داده است.

او افزود: در این شهرستان در هر گلخانه فعال به طور متوسط،   ۵ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر به صورت غیرمستقیم و در فصل برداشت محصول به صورت روزانه ۲۰ نفر مشغول به کار هستند.  

حیدر آبادی ویژگی‌های یک گلخانه استاندارد را انتخاب مکان مناسب، سازه مقاوم، تابش مناسب نور خورشید، رطوبت کافی، تنظیم دمای مناسب با نوع محصول، پیش بینی‌های لازم  برای جلوگیری از خسارت وزش باد، رعایت ارتفاع مناسب، انتخاب نوع محصول کشت شده در فصول مختلف و کنترل عرضه و تقاضا دانست.  

او افزود: در مناطقی که خاک مناسبی برای کشت و زرع وجود ندارد، ایجاد گلخانه بسیار سودمند است؛ چرا که نیاز به شخم زدن، مبارزه با علف هرز و آبیاری زیاد حذف می‌شود و امکان کشت محصول خارج از فصل، رعایت اصول و روش‌های کاشت، داشت و برداشت و کنترل شرایط به سادگی ممکن می‌شود و کیفیت محصولات نیز بیشتر می‌شود.  

مدیر جهاد کشاورزی بردسیر در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از خسارت آفات در گلخانه‌ها به صورت غیرشیمیایی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: در این زمینه اقداماتی پیشگیرانه، از قبیل: رعایت اصول بهداشت زراعی، استفاده از تله‌های زرد و چسبنده، ضد عفونی بستر کشت، استفاده از زنبور‌ها و حشرات مفید صورت گرفته است.

او افزود:  میزان عملکرد در واحد سطح به عواملی، چون کیفیت بذر انتخابی، تراکم کشت، تنظیم میزان نور دما و رطوبت بستگی داد که بالا بردن عمر انبارداری محصولات گلخانه‌ای با استفاده از ارقام مقاوم، برداشت محصول در زمان مناسب و احداث سردخانه‌های مناسب صورت می‌گیرد.  

حیدر آبادی تصریح کرد: با برچسب گذاری محصولات، بسته بندی‌های مناسب، ارسال به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان‌های کرمان، تهران و هرمزگان می‌توان این محصولات را به بهترین شکل به فروش رساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار