غیبت نماینده ایران در فهرست نامزد‌های اسکار

آکادمی اسکار فهرست اولیه نامزد‌های اسکار بخش بین‌الملل ۲۰۲۳ را اعلام کرد، اما در این فهرست نام «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران نیست.

به نقل از اسکرین دیلی، آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی اسکار فهرست اولیه خود را برای ۱۰ رشته اسکار در نود و پنجمین دوره این مراسم اعلام کرد. به گفته منابع، کمتر از نیمی از ۱۵ مدعی بین‌المللی در رده فیلم‌های بلند از خارج از اروپا حضور داشتند که نشانه‌ای از افزایش عضویت و آگاهی جهانی است.

به طور کلی فهرست نهایی فیلم‌های بلند بین‌المللی شامل هفت عنوان از اروپا، چهار عنوان از آسیا، دو فیلم از آمریکای لاتین و دو عنوان از آفریقا است. «جویلند» (Joyland) به عنوان اولین حضور برای پاکستان در این فهرست قرار دارد؛ فیلمی که در ابتدا به دلیل محتوای خود توقیف شد و بعد دولت این اقدام را لغو کند و با اکران با برش‌های نامشخص موافقت شد.

فهرست اولیه نامزد‌های بخش بین‌الملل اسکار شامل تمام نام‌هایی از جمله «سن عمر» (Saint Omer) فرانسه، «کورساژ» (Corsage) اتریش، «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) دانمارک، «آرژانتین، ۱۹۸۵» (Argentina, ۱۹۸۵) آرژانتین، «نزدیک» (Close) بلژیک، «تصمیم جدایی» (Decision to Leave) کره جنوبی و «باردو» (Bardo) از مکزیک است که انتظار می‌رفت به این مرحله برسند.

نکته قابل تأمل این است که فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در بین ۱۵ نام فهرست اولیه نامزد‌های اسکار بخش بین‌الملل دیده نمی‌شود. این فیلم برای اولین بار در ۷ سپتامبر امسال در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و دو جایزه در بخش افق از جمله بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده را به ارمغان آورد.

سه فیلم برگزیده در فهرست اولیه بخش بین‌الملل توسط زنان کارگردانی شده‌اند که آن‌ها «سن عمر» نماینده فرانسه به کارگردانی آلیس دیوپ، «کورساژ» نماینده اتریش به کارگردانی ماری کروتز و «کفتان آبی» (The Blue Caftan) نماینده مراکش به کارگردانی مریم توزانی هستند.

فهرست اولیه نامزد‌های اسکار در بخش بین‌الملل به شرح زیر است:

آرژانتین، ۱۹۸۵ (Argentina, ۱۹۸۵) نماینده آرژانتین

- کورساژ (Corsage) نماینده اتریش
- نزدیک (Close) نماینده بلژیک
- بازگشت به سئول (Return to Seoul) نماینده کامبوج
- عنکبوت مقدس (Holy Spider) نماینده دانمارک
- سن عمر (Saint Omer) نماینده فرانسه
- در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front) نماینده آلمان
- آخرین نمایش فیلم (Last Film Show) نماینده هند
- دختر آرام (The Quiet Girl) نماینده ایرلند
- باردو، وقایع‌نگاری اشتباه مشتی حقیقت (Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths) نماینده مکزیک
- کفتان آبی (The Blue Caftan) نماینده مراکش
- جویلند (Joyland) نماینده پاکستان
-‌ای او (EO) نماینده لهستان
- تصمیم جدایی (Decision to Leave) نماینده کره جنوبی
- توطئه قاهره (Cairo Conspiracy) نماینده مصر

با درنظر گرفتن اعلام نام فیلم «عنکبوت مقدس» در فهرست بلند بخش بین‌المللی اسکار و قرار نگرفتن «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در فهرست امسال، برخی از منتقدان عقیده دارند که تصمیم‌گیری هدفمند و جانب‌دارانه‌ای انجام شده است و فهرست بالا فیلم‌هایی هستند که در فهرست کوتاه شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار قرار گرفته‌اند و برای رسیدن به فهرست پنج نامزد نهایی رقابت خواهند کرد.

گفتنی است، رأی‌گیری نامزد‌ها از ۱۲ تا ۱۷ ژانویه در سال جدید انجام می‌شود. نامزد‌ها در ۲۴ ژانویه اعلام می‌شوند و نمایش در ۱۲ مارس در هالیوود برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۲ دی ۱۴۰۱
چی
آخرین اخبار