ساخت حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: تا کنون ۲۲۰ هزار واحد بنای ناپایدار تخریب شده و چیزی حدود ۷۰۰ هزار واحد به جای آن ساخته شده است.  

 امروز میز اقتصاد به بررسی نوسازی بافت های فرسوده و سفیران نوسازی بم با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری  کارشناس مسکن پرداخت.

سوال: گستره ی بافت های فرسوده در چه مناطقی است ؟

آئینی: نزدیک بیست درصد از شهر های ما عمدتا در مراکز شهری در قالب سکونت گاه های ناپایدار قرار دارند و ما متاسفانه چیزی قریب بر دو میلیون سازه  ناپایدار داریم. در شرایط عادی با یک باران تند این واحد ها در بافت های فرسوده به شدت در خطر قرار می گیرند بنابراین ما باید یک جریان نوسازی شتاب دهیم  در بافت روستایی ما در نوسازی به بالای پنجاه درصد رسیدیم و خطرات جانی در روستا ها به شدت کاهش یافته است. در ششصد و پنجاه شهر ما شاهد این محدوده ها هستیم.تا کنون ۲۲۰ هزار واحد بنای ناپایدار تخریب شده و چیزی حدود ۷۰۰ هزار واحد به جای آن ساخته شده است.

سوال :علت این حجم از تخریب در بم چه بود؟

جزینی زاده: عدم رعایت قوانین کلی مسکن،وجود خانه های خشتی و گلی،تعطیل بودن آن روز و... این ها عوامل تخریب های اون روز شهر بم بود. شهر بم صد درصد ویران شد. سی و چهار هزار کشته داد. اکنون شهر بم با بهترین سبک ساخته شده و من از همه مردم دعوت میکنم که به شهر بم بیایند و نتیجه عملکرد خود را ببینند.

سوال: اکنون نظارت بر اجرای استاندارد ها به چه شکل است؟

آئینی: سی و پنج نفر از عزیزان ما از بم به سراسر کشور اعزام شده اند و این پیام را می رسانند که این حادثه ممکن است برای شما هم اتفاق بیوفتد. اگر کار ها با وجدان کاری انجام شود این میزان خسارت دیگر وجود نخواهد داشت. مردم حق دارند واحد آن چنانی دریافت کنند و برای پروانه پولی پرداخت نکنند.

در محدوده ها خط های بافت فرسوده کشیده شده است و با مراجعه با سایت می‌توانند متوجه شوند که در بافت فرسوده هستند یا خیر؟ محدوده ها بر حسب پلاک کاملا مشخص است. ما با بسته های تشویقی و حمایت سیستم های بانکی صد و پنجاه هزار واحد در سال می توانیم داشته باشیم. ما اسکان موقت هم برای متقاضیان در دوران نوسازی قرار داده ایم و ما خوشبختانه استقبال خوبی در این زمینه داشته ایم.

سوال :سفیران چه کسانی هستند و به کجا سفر می‌کنند ؟

جزینی زاده: سی و پنج نفر از بهترین مدیران ما که بازنشسته یا مشغول به کار هستند انتخاب شدند با هماهنگی دکتر آیینی در سی و پنج استان کشور هم از مردم تشکر و هم دعوت میکنند که ثمره ی کارشان را ببینند. آنها به مردم می‌گویند که با بسته های تشویقی کمک کنند که ایرانی قوی و غیر قابل مشکل داشته باشیم تا با کوچک ترین زلزله ای آسیب نبیند ما از مردم خواهش میکنیم که در کنار این عزیزان قرار بگیرند و به آنها کمک کنند. 

سوال: نظر شما چیست؟

آئینی: سازنده ها بیشتر به فکر منفعت خود هستند در این بسته ها این منفعت دیده شده است. کسانی که در محدوده ها به حد نصاب آن شهر می رسند یک طبقه تشویقی داده می شود. بسته های تشویقی رایگان هستند.اگر کوچه های باریک به کوچه هایی تبدیل شود که ماشین و آمبولانس بتوانند عبور کنند ما میتوانیم طرح شهری بهتری را ارائه دهیم. ما تا کنون پنج بسته تشویقی تعبیه کرده ایم. ما در شهر هایی مثل تهران تراکم بالایی داریم ما در این شهر ها طرح سبک سازی را داریم. 

 سوال: بم مدرن ساخته شده است ؟

جزینی زاده: بستر بسیار مناسبی در شهر بم ساخته شده است. این شهر بسیار مدرن ساخته و پتانسیل های سرمایه گذاری در شهر بم ایجاد شده است. زمینه های کار در شهر بم ایجاد شده است. 

سوال: برنامه شما برای شهر های تاریخی چیست؟

آیینی: ما حتما باید زمینه توسعه حضور بخش خصوصی و مردمی سازی اقدامات لازم را انجام دهیم ما هر وقت زمینه را برای مردم فراهم کردیم توفیق فراهم می شود. بافت تاریخی محدودیت هایی دارد که برخی مصوبه ها برای آن صادر شده است. ما در حال تدوین یک بسته تشویقی مناسب هستیم که ور این بسته بافت های تاریخی عمدتا باید حفظ شوند. ما حدود بیست و پنج هزار واحد نوسازی شده تا کنون افتتاح داشته ایم.تا پایان سال ۴۰ هزار واحد نوسازی شده در بافت های فرسوده به بهره برداری خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار