هاشمی:

۵۲ هزار دفتر در فارس اسکن و آرشیو الکترونیکی شده‌اند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: در راستای قانون دفاتر اسناد رسمی تا کنون بیش از ۵۲ هزار دفتر در استان اسکن و آرشیو الکترونیکی شده‌اند.

سیدمهدی هاشمی در نشست خبری با اشاره به وظایف دفاتر اسناد رسمی و نقش ارزشمند آن‌ها در تنظیم اسناد و اعتباربخشی به اسناد و تحکیم روابط اقتصادی و حقوقی جامعه، این حوزه را یکی از نهاد‌های تأثیرگذار و همسو با ادارات ثبت اسناد و املاک در حل معضلات حقوقی مردم برشمرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: رسیدگی و پاسخگویی به ۹۹.۸ درصد از استعلامات و خلاصه معاملات واصله از دفاتر اسناد رسمی در کمتر از ۴۸ ساعت، حاکی از فراهم‌سازی بستر حرکت در مسیر ارائه خدمات الکترونیک به مراجعین و از مصادیق بارز حفظ حقوق شهروندی است.

او به نقش دفاتر اسناد رسمی در تحکیم روابط اقتصادی و اجتماعی اشخاص اشاره کرد و گفت: ۴۸۰ دفتر اسناد رسمی در سطح استان به خدمات ثبتی مشغول هستند که زمینه ارایه یک میلیون خدمت ثبتی اعم از تنظیم اسناد، گواهی امضا، صدور اجراییه و کمک به تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای را فراهم کرده‌اند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس گفت: امروز در حوزه دفاتر رسمی اسناد تنظیمی و خدمات ثبتی ۷۴۸ هزار خدمت ثبتی در قالب تنظیم اسناد رسمی مانند بیع، وکالت، گواهی امضا، اجاره و... اجرا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد افزایش یافته است.

هاشمی با بیان اینکه بیش از ۹۸ و هشت دهم درصد استعلاماتی که از طریق دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته در کمتر از دو روز پاسخ داده شده، گفت: امسال ۱۱۶ هزار و ۶۰۱ استعلام از دفاتر اسناد رسمی به اداره ثبت ارسال شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس توضیح داد: در خلاصه معاملات در قالب ثبت آنی و در حوزه املاک نیز بیش از ۹۰ هزار خلاصه معامله در بستر الکترونیک انجام شده که ۹۹ و سه دهم درصد آن‌ها در کمتر از دو روز ثبت شده است.

هاشمی همچنین گفت: صدور سند برای بافت مسکونی شهر‌ها و روستا‌های کمتر از ۲۵ هزار نفر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در شهر‌های بیشتر از ۲۵ هزار نفر منوط به اینکه ساختمانی ساخته شده باشد در اداره ثبت اسناد انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بیش از ۱۷۳ هزار سند مالکیت روستایی صادر شده گفت: شرط صدور سند تنها برای زمین‌های کشاورزی است. همچنین در راستای حفاظت از اسناد موجود و برای جلوگیری از دستبرد تا کنون بیش از ۵۲ هزار دفتر اسناد در استان اسکن شده است.

مدیرکل ثبت اسناد با اشاره به اینکه ۱۶۰ دفتر ازدواج و ۱۱۶ دفتر طلاق در سطح استان خدمت‌رسانی می‌کنند، گفت: امسال ۲۰ هزار و ۹۳۵ فقره ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸ درصد کاهش و ۷ هزار و ۳۷۲ فقره طلاق ثبت شده که نسبت به سال گذشته در همین مدت ۹ درصد افزایش داشته است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش رسانه‌ها در هدایت مردم به سوی معاملات رسمی تاکید کرد و گفت: در بین مردم شایع است که هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی بالاست در حالی که این هزینه نظام‌مند است و از تعرفه و آیین نامه‌هایی که ابلاغ می‌شود تبعیت می‌کند و بر اساس آن محاسبه می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: اصحاب رسانه کمک کنند که معاملات حتی کم ارزش شهروندان به سمت دفاتر رسمی سوق یابد هرچند به واسطه مقایسه، هزینه‌های دفاتر اسناد رسمی به مراتب کمتر از بنگاه‌های معاملاتی املاک و مشاورین خودرو است.

هاشمی با تاکید بر اینکه دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند تعرفه‌های قانونی را در معرض دید عموم قرار دهند، گفت: در دفاتر اسناد رسمی سامانه ثبت الکترونیکی آنی پیش بینی شده که خود هزینه‌ها را محاسبه می‌کند، هرچند هزینه‌هایی که در دفاتر اسناد رسمی دریافت می‌شود برای خود سردفتر نیست و شامل وصول مالیات‌ها، عوارض و حق‌التحریر است.

او با اشاره به اینکه دفاتر اسناد رسمی اگر بیشتر از وجه تعیین شده هزینه‌ای اخذ کنند مرتکب تخلف انتظامی شده‌اند گفت: از مجموع دفاتر اسناد رسمی ۱۰ سردفتر حکم انفصال موقت، ۴ سردفتر سلب صلاحیت و ۲۸ دفتر هم حکم برائت گرفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار