مولدسازی دارایی‌های دولتی سرعت می‌گیرد

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: اجرای مصوبه هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت، فرصتی برای خروج این دارایی ها از انجماد و افزایش بازدهی آنها است.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری موضوع مولدسازی دارایی های دولتی با حضور قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی بررسی شد.

جلسه اول هیات عالی مولدسازی داریی‌های دولت با چه هدفی برگزار شد؟

قربان‌زاده: اولین جلسه هیات عالی مولدسازی دارایی های دولتی امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. مصوبه این هیات شامل تمام بانک ها، سازمان های دولتی و وزارت خانه ها می شود. ۷ عضو در این هیات تصمیم گیر هستند و تمام دستگاه های دولتی باید مصوبه را اجرا کنند.

نقطه آغاز مصوبه این هیات عالی و  جان بخشی به دارایی‌های منجمد دولت کجاست؟

قربان‌زاده: رهبر انقلاب دغدغه‌ای در خصوص عدم بهره وری دارایی‌های دولت اعلام کردند. در مسیر بروکراسی مولد سازی، موانعی بوده که باعث شد این حرکت کند پیش رود.

یکی از این موانع بحث شناسایی دارایی های دولتی بوده که اکنون تمام دستگاه ها موظفند در سامانه سادا همه دارایی‌های خود را اظهار کنند اما بخشی از این دارایی‌ها مازاد هستند. این دارایی ها در هیات عالی برای تشخیص مازاد بودن و مولد سازی بررسی می شوند.

این اطلاعات دستگاه ها  چرا عمومی نیست ؟

قربان زاده: بخشی از این اطلاعات ملاحظاتی دارد و بخشی امنیتی است.  مردم می‌توانند در قالب سوت زنی در اعلام دارایی‌های دولت مشارکت داشته باشند.

ضمانت اجرایی برای مصوبه هیات عالی وجود دارد؟

قربان زاده: حرکت در این مسیر تحولی باید با هماهنگی قوای سه گانه باشد و این عزم حاکمیتی با مشارکت مردمی عجین شود.

در موضوع مازاد بودن دارایی ها، چالش هایی وجود دارد. اگر خوداظهاری دستگاه‌ها  در خصوص مازاد بودن باشد که نیازی به بررسی در هیات عالی نیست در غیر این صورت باید در هیات عالی بررسی شود که دارایی های اعلام شده مازاد هستند یا نه.

۴ مورد است که دارایی های دستگاه ها مازاد شناخته می شوند. اگر اراضی بایر است و مشمول طرح جهش تولید مسکن نمی‌شود. اگر اراضی و املاک در راستای وظایف دستگاه دولتی استفاده نمی‌شود. املاک، کاربری مسکونی و تجاری داشته باشند. املاک فاقد توجیه اقتصادی باشند.

این مسیر با همراهی دستگاه‌ها باید طی شود و در عین حال منافع دستگاه ها هم تامین شود.

این دارایی ها قرار است بعد از مولدسازی صرف چه کاری شود؟

قربان زاده: باید مالکیت را برای مردم گسترش دهد. می شود صندوقی برای املاکی که درآمد ایجاد می‌کند تشکیل دهیم که مردم سهام آن را بخرند و از منافع آن بهره ببرند در این روش تورم بر سرمایه های خرد مردم تحمیل نمی شود.

جلسات هیات عالی مولدسازی دارایی های دولتی چه زمانی برگزار می شود؟

قربان زاده: هر دو هفته یک بار جلسه هیات عالی برگزار می شود.

ما اکنون حبس ثروت ملی داریم و دارایی هایی منجمد شده که حتما می‌تواند بهتر استفاده شود. این مصوبه یک خط ویژه ایجاد می‌کند تا از این اختیارات حداکثر استفاده را در بهینه سازی دارایی ها و افزایش بازدهی آنها داشته باشیم.

در حال حاضر یک شرکت وجود دارد که زیان ده است اما بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در تهران زمین دارد . فرصت‌هایی وجود دارد که می‌تواند این دارایی ها را از انجماد خارج کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار