۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر می شود

وزیر نفت گفت: اکنون ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر و تنها ۳۰ درصد وارد زنجیره ارزش در داخل می‌شود.

آقای جواد اوجی در یک برنامه رادیویی گفت: اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی درکشور افزون بر ۹۰ تا ۹۵  میلیون تن رسیده است، همچنین سال گذشته فقط از محل صادرات محصولات پتروشیمی ۱۲.۵ میلیارد دلار و همینطور در ۹ ماهه امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز از این محل به سامانه نیما واریز شده که در تأمین منابع ارزی کشور بسیار مؤثر بوده است.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم طرح‌ها و پروژه‌های خوبی در بخش بالادستی، پایین دستی و همینطور زنجیره صنایع تکمیلی حوزه پتروشیمی در کشور تعریف شده است.

او گفت: امروز بیش از ۱۰۰ طرح در بخش بالادستی، پایین دستی و همینطور زنجیره صنایع تکمیلی حوزه پتروشیمی در کشور به ارزش ۷۰ میلیارد دلار در دستور کار است.

اوجی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این طرح‌ها تا پایان دولت سیزدهم به مرحله بهره برداری خواهند رسید.

او همچنین به صادرات کاتالیست برای نخستین بار در دولت سیزدهم از کشور خبر داد و گفت: اکنون تعداد زیادی از کاتالیست‌ها در داخل بومی‌سازی شده است.

وزیر نفت گفت: کشور از حیث تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی و حتی پالایشگاهی تا پایان دولت سیزدهم خودکفا و صاحب دانش فنی در این زمینه خواهد شد.

او با بیان اینکه حوزه پتروشیمی در بخش صنعت نفت ایران دارای بالاترین دانش هایتک است، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر و تنها ۳۰ درصد وارد زنجیره ارزش در داخل می‌شود.

اوجی با بیان اینکه ایران ۳۴ هزار میلیارد متر مکعب ذخایر قابل استحصال گازی دارد، گفت: روزانه ۶۴ میلیون متر مکعب گاز به عنوان خوراک و سوخت در صنایع پتروشیمی کشور به مصرف می‌رسد.

او ادامه داد: در پاییز امسال ۶۶ میلیون متر مکعب در روز یعنی دو میلیون متر مکعب بیشتر از پاییز سال گذشته گاز به عنوان خوراک یا سوخت به مجتمع‌های پتروشیمی داده شده است.

وزیر نفت گفت: خوبی طرح‌های زنجیره پتروشیمی آن است که در اکثر مناطق کم برخوردار این طرح‌ها اجرا شده است، جدا از این طرح‌های زنجیره پتروشیمی در عین سرمایه گذاری کم از بازدهی، اشتغال زایی و سودآوری بسیار بالایی برخوردارند.

برچسب ها: کاتالیست ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۰ دی ۱۴۰۱
اقای وزیر نفت، خدا رو هم شکر کنید که همین چندتا پالایشگاه هم دارید که محصولات خام صادر می کنید. کسی به ایران تکنولوژی فناوری های جدید را نمی دهد.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۲۸ ۰۹ دی ۱۴۰۱
بعضی به بهانه دور زدن تحریمها به نوایی رسیدن // قبول دارید ؟؟
United States of America
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۹ دی ۱۴۰۱
متاسفانه مشاور خوبی در پایین دست پتروشیمی ها وجود ندارد باید مدیرانی دلسوز بهمراه متخصصین مجرب تشکیل شود تا سرمایه های سرگردانی که موجب حباب دلار و سکه میشود به این سمت سرازیر شود تا هم اشتغال ایجاد و هم تولید ناخالص ملی رشد یابد و هم از دلالی جلوگیری شود ...متاسفانه ایجاد دلالی در بازار باعث عدم تمایل تحصیلات بویژه تحصیلات تکمیلی گردیده است و تحقیق و رشد و توسعه رو به اضمحلال برده است
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۱
در سواحل هزاران کیلومتری جنوب پالایشگاه ها ی فراون بسازید
#ساخت پالایشگاه در سواحل هزاران کیلومتری جنوب
✓ساخت پالایشگاه در سواحل هزاران کیلومتری جنوب
✓ساخت پالایشگاه در سواحل هزاران کیلومتری جنوب
✓ساخت پالایشگاه در سواحل هزاران کیلومتری جنوب
✓ساخت پالایشگاه در سواحل هزاران کیلومتری جنوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۹ دی ۱۴۰۱
چرا مواد اولیه به جای تولید و صادرات مستقیم صادر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۱
بفروش بدم وبفروش
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۶:۴۴ ۰۹ دی ۱۴۰۱
آفرین اینم یکی دیگه از شاهکارهای شما نفتی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۱
عجب
آخرین اخبار