سهم ۸۵ درصدی اصفهان در صادرات طلا و جواهر کشور

محسن طلایی‌مینایی گفت:استان اصفهان سهم ۸۵ درصدی در صادرات طلا و جواهر کشور دارد اما با اجرای قوانینی همچون مالیات بر اصل طلا و عوارض گمرکی شمش طلا، صادرات به صفر رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان امروز در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: یکی از اهداف تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان پیگیری و رفع مشکلاتی که درباره دریافت ارزش افزوده از اصل طلا و موضوع شمش معوض بوده است.

محسن طلایی‌مینایی با اشاره به اینکه صادرات طلا از سال ۸۷ شروع شده و در سال ۹۱ به اوج خود رسید، افزود: استان اصفهان سهم ۸۵ درصدی در صادرات طلا و جواهر کشور دارد، اما با اجرای قوانینی همچون مالیات بر اصل طلا و عوارض گمرکی شمش طلا، صادرات به صفر رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان گفت: از این رو جای خالی یک تشکل برای رفع و پیگیری این معضلات را بیش‌ازپیش به نمایش گذاشت. در آن زمان اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر ایران تشکیل شد. در ادامه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلای اصفهان نیز با هدف رفع معضلات این صنف، افزایش تولید و صادرات در سال ۹۶ تشکیل و ثبت ملی شد.

طلایی‌مینایی افزود: این انجمن برای نخستین‌بار توانست کمیته طراحی را با حضور جوانان تحصیل‌کرده و اساتید دانشگاه تشکیل دهد که اکنون ۱۸۰ عضو فعال دارد. در انجمن کمیته‌های سنگ‌های قیمتی، ماشین‌سازی، صادرات، تولید، طراحی، قوانین مالیاتی، آموزش R&D نیز فعالیت می‌کنند.

او تصریح کرد: قانون اخذ ارزش افزوده از اصل طلا یک اقدام غیرقانونی بود که صادرات طلا را از ۶۷۰ میلیون دلار به ۲۰ میلیون دلار رساند و در نهایت با پیگیری انجمن، این قانون لغو شد؛ همچنین به همت این انجمن، نمایشگاه طلا و جواهر اصفهان در سطحی برابر با نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان با اشاره به فعالیت ۱۸۰۰ کارگاه کددار رسمی طلا و جواهر در استان اصفهان، گفت: توقف صادرات تعداد این کارگاه‌ها را به ۸۰۰ رساند. اصفهان پس از ایتالیا و ترکیه جایگاه سوم در تولید النگوی جهان را داشت که آن را از دست داده است. با وجود صادرات طلا به ترکیه و کشور‌های اروپایی در سال‌های اواخر دهه ۸۰، امروز این کشور‌ها در این صنعت بسیار پیشرفت کرده و کالا‌های آنان به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود.

طلایی‌مینایی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی بانوان و کاهش علاقه آنان به خرید مصنوعات طلا و جواهر یکی از دلایلی است که منجر به کاهش مشتری‌های این صنعت شده است.

او تصریح کرد: در سال ۹۶، میز طلای کشور به رغم مخالفت‌ها به اصفهان منتقل شد که توانستیم بسیاری از مسائل را از طریق آن رفع کنیم. به دنبال پیگیری‌های انجام شده، نهایتاً در سال ۱۴۰۰، اخذ مالیات از اصل طلا لغو شد و مالیات اکنون به اجرت آن تعلق می‌گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان گفت: در سال ۹۱ با تصویب بخشنامه سازمان توسعه تجارت کشور مبنی بر پرداخت عوارض و سود گمرکی ورود شمش طلا، صادرات طلا از استان اصفهان به صفر رسید. همچنین این قانون عطف به ماسبق شد و حساب بسیاری از صادرکنندگان مسدود شده و این افراد ممنوع‌الخروج شدند.

طلایی‌مینایی افزود: پیگیری‌های بسیاری برای لغو این بخشنامه تاکنون انجام شده است و وزرای صمت، اقتصاد و رئیس سازمان توسعه تجارت قول مساعد درخصوص آن داده‌اند که اگر اجرایی شود به افزایش صادرات کمک قابل توجهی خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.