از نقض ژنو تا دستان بسته لاهه؛ زوایای پنهان حمایت بین‌المللی از جنایات شیمیایی صدام + تصاویر

نخستین حمله شیمیایی بعث عراق به ایران که توسط سازمان ملل در جنگ ثبت‌شده مربوط به ۲۳ دی سال ۱۳۵۹ است.

تاکنون همکاری و حمایت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چند کشور غربی دیگر از عراق در جریان حمله رژیم بعث به ایران؛ دستیابی و استفاده از تسلیحات نظامی، مستند شده است. قطعنامه‌های محکومیت این کشورها در سازمان ملل اما عمدتاً توسط آمریکا و انگلیس مسدود و «وتو» می‌شوند. عکس‌ها، فیلم‌ها و مستندات بسیاری از این جنایت قرن وجود دارد اما نفوذ کشورهای مدعی حقوق بشر، راه را برای احقاق حق مظلومان و آسیب دیدگان از این توحش نظامی بسته است. کشورهایی که این روزها بی‌توجه به گذشته خود، دیگر کشورها ازجمله ایران را گاه‌وبیگاه به نقض قوانین بین‌الملل و حقوق بشر متهم می‌کنند. در حالیکه اگر جنگ ایران و عراق متوقف نمی‌شد، فقط خدا می‌داند حملات شیمیایی صدام به ایران با حمایت آن­ها تا کجا پیش می‌رفت و چه عواقبی در پی داشت؟


بیشتربخوانید


با وجود مستندات «وتو» می‌شویم

مقامات ایران پس از جنگ، پیوسته تأکید کرده‌اند که دست از پیگیری جنایت‌های کشور‌های سهیم در این ظلم؛ حملات شیمیایی به مردم ایران در دوران ۸ سال جنگ میان عراق و ایران، برای مسلح کردن «صدام» به سلاح‌های شیمیایی بر نخواهند داشت. این ادعای مقامات ایرانی، بر پایه مستندات است و اگر محاکم بین‌المللی عادلانه عمل می‌کردند، وتو و سنگ‌اندازی نمی‌کردند، این موضوع تاکنون محقق می‌شد. این موضوع چنان صحت دارد که حتی امپراتوری رسانه‌ای غرب هم نتوانسته آن را انکار کند. طبق گزارش «واشنگتن‌پست» و «پیپلز وُرد»، حمایت شیمیایی آلمان از عراق در دهه ۱۹۸۰ موضوعی است که اسناد و شواهد متعددی برای آن وجود دارد. تا جایی که تا سال ۱۹۸۹، پشتیبانی آلمان از عراق درزمینه تسلیحات شیمیایی باعث شد این کشور به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز‌های شیمیایی جنگی خاورمیانه تبدیل شود.

بمباران شیمیایی

این تنها گوشه‌ای از اعترافات رسانه‌ای غرب در این زمینه است. ساده‌اندیشی است که فکر کرد، این مقالات در حمایت از مردم عراق و ایران نوشته‌شده که البته بیشتر جنبه قدرت‌نمایی برای غرب دارد، هرچند با هر نیت این اعترافات خواه‌ناخواه به نفع مظلومان آسیب‌دیده از این دادوستد نظامی و جنون قدرت است.

از گاز خردل تا اسید سیانید

مرور تاریخچه مواد شیمیایی، سمی و تسلیحات شیمیایی در جهان و کشورهایی که در ایجاد و استفاده از آن پیشگام بوده‌اند، نام چند کشور اروپایی ازجمله آلمان را در صدر قرار می‌دهد. آلمانی‌ها در کشف و تولید گازهای سمی کُشنده مورداستفاده در جنگ‌های مختلف، دستی بر آتش داشته‌اند برای مثال، گاز «خردل» توسط دانشمندان آلمانی کشف و برای اولین بار سال ۱۹۱۷ در جنگ جهانی اول و پس‌ازآن در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم استفاده شد. کشف گاز عامل اعصاب «تابون» سال ۱۹۳۷ و ترکیب شیمیایی مشابهی بانام «سارین» که ترکیب آن‌ها در فلج کامل عضلات و واردکردن آسیب‌های جدی به بدن نقش دارند، هم از دیگر اکتشافات خطرناک شیمیایی است که باز ردپای این کشور در آن دیده می‌شود. «اسید سیانید»، ترکیب شیمیایی پیچیده‌تری است که طی جنگ جهانی اول طی سال‌های 1914 تا 18 میلادی باعث مرگ بسیاری شد و می‌توان باکمی جستجو اطلاعات بیشتری درباره جزئیات این اتفاق خواند و مرور کرد و ردپاهای موجود را بررسی.

یک عزم جدی خطرناک

تکرار همین اتفاق‌های ناخوشایند و ترس از وحشتناک‌تر شدن این مارپیچ خطرناک و سمی بود که زمینه تصویب یک پروتکل جهانی را فراهم کرد.  این رویدادها زمینه­ساز تدوین پروتکل ۱۹۲۵ «ژنو» شد تا چهره جنگ کمی امن‌تر شود. «ژنو» نخستین سند بین‌المللی بود که کشورهای درگیر جنگ را برای استفاده از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی منع کرد بااین‌حال، این پروتکل هم از نقض در امان نماند؛ آلمان در دهه ۱۹۳۰ گازهای سمی و کشنده دیگری هم کشف کرد و از خردل برای حمله صدام به ایران در اختیار عراق قرار داد. این رفتار نشان داد این کشور عزمی جدی در این زمینه و درآمد سازی برای خود از طریق توسعه صنعت منفور تسلیحات نظامی-شیمیایی دارد.

ویکی پدیا

ردپاهایی که در تاریخ ثبت است

آمریکا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نه‌تنها خود در این زمینه تحقیق و کشف کردند که زیرساخت‌های نظامی برای امتحان یا استفاده برخی سلاح‌های شیمیایی را در برخی کشورهای در حال جنگ مانند عراق در زمان حکومت صدام، ایجاد کردند. سازه‌ها و ساختمان‌هایی که مستندات کافی برای به اثبات رساندن وجود و فعالیتشان وجود دارد که شرکت‌های مادر در ایجادشان نقش اساسی داشتند. « Karl Kolb» کارل کوب یکی از همان شرکت‌های معروف آلمانی است. در «سامرا» و «فلوجه» بر اساس گزارش «UNSCOM»؛ کمیسیون ویژه ملل متحد در خلال جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران، دست‌کم ۱۵ مرکز تولید و توسعه گازهای کُشنده در عراق فعال کرد که همه با شرکت آلمانی «کارل کوب» همکاری داشتند.

خبرنگاران خارجی

از صادرات خود بی اطلاع بودند؟!

« NVA» ان وی‌ای، هم اوایل دهه ۱۹۸۰ مجتمعی برای آزمایش تسلیحات شیمیایی در نزدیکی «بغداد» احداث کرد. شرکت «ان وی‌ای»، در اکتبر ۱۹۹۰ منحل شد. « Rhein Bayern Fahrzeugbau» به همراه پنج  شرکت دیگر هم  تجهیزات لازم برای تولید سم «بوتولین» و «مایکوتوکسین» را به عراق منتقل کرد که البته سخنگوی این شرکت در این مورد، «بی‌اطلاعی از صادرات تجهیزات با خاصیت بیولوژیک» را به‌عنوان پاسخ ارائه کرد. این‌ها تنها چند نمونه از فعالیت‌هایی است که می‌توان با جستجویی کوچک در فضای مجازی به آن رسید و مفصل­تر از آن هم وجود دارد به خصوص اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید.

خانواده های شیمیایی شده

حتی اشپیگل هم می‌نویسد...

با وجود ممنوعیت به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط سازمان ملل با مشخص شدن نقش آلمان در تجهیز رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی، «اشپیگل»، هفته‌نامه معروف آلمانی ضمیمه یک گزارش خود نوشته است: «امروزه دیگر ثابت‌شده است که بدون فن‌آوری آلمان، عراق قادر به تولید موشک‌های دوربرد اسکاد B نبوده است. فن‌آوری پیشرفته آلمان که در اختیار عراق قرار می‌گرفت؛ به بغداد این امکان را می‌داد که بُرد موشک‌های اسکاد B را به ۶۰۰ کیلومتر افزایش دهد.» این مجله همچنین دریکی دیگر از گزارش‌های خود درباره جزئیات تجهیز رژیم بعث به سلاح‌های شیمیایی به دست آلمان، متنی منتشر کرده که جالب‌توجه است با این مضمون: یک فرد عراقی به نام «علی قاضی»، گرفتار زندان صدام می‌شود که با وساطت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه آلمان از مرگ نجات پیدا می‌کند. علی قاضی پس از بازگشت به آلمان بلافاصله با کمک یک عضو ارتش سازمان ضد جاسوسی آلمان در شهر هامبورگ، شرکت صادرات-واردات تأسیس می‌کند و از طریق این شرکت از «کنسرن معروف فورستای آلمان» تجهیزات یک کارخانه بزرگ تولید اسلحه شیمیایی را خریداری می‌کند...

ردپایی مشهود در سه شهر عراق

این البته تنها گزارش این نشریه معروف آلمانی در این زمینه نبوده است؛ همچنین مجدداً مجله«اشپیگل» در گزارش دیگری منتشر کرده است: «اینک در عراق در «سلمان پاک»(شهری در جنوب بغداد) در ساحل رودخانه دجله، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تهیه گاز شیمیایی قرار دارد. در شهر «فلوجه» هم مواد خام اولیه تهیه می‌شود و بالاخره در شهر «سامرا»  گازهای خردل و گاز عصبی «تابون» به‌صورت انبوه تولید می‌شود.» طبق گزارش در هر سه این شهرها، شرکت‌های مختلف آلمان غربی حضورداشته است. این حضور تا جایی مشهود و پررنگ است که طبق این مستندات و شواهد به‌جامانده، آلمان در ساخت و تکمیل این کارخانه از آزمایشگاه تا تولید انبوه سهیم بوده است.

نقشه‌های هوایی از کجا می‌آمد؟

همچنین طبق گفتگوها و گزارش‌هایی دیگر هم می‌توان به نکات قابل‌تأملی رسید. برای مثال در گفتگویی که در سایت مشرق تاریخ 27 مهرماه سال 1393 منتشرشده است، خبرنگار بین‌الملل مشرق درزمینه حمایت‌ها و انتقال مواد و فناوری ساخت بمب‌های شیمیایی از آلمان به عراق با «ادو اولفکات»، خبرنگار آلمانی روزنامه معروف «فرانکفورتر آلگماینه» که زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خبرنگار اعزامی این روزنامه به مناطق جنگی عراق بوده مصاحبه کرده است. ادو اولفکات می‌گوید: «عراقی‌ها من را به روستای ایرانی «زبیده» بردند. آنجا مشاهده کردم که عراقی‌ها مواضع ایرانی‌ها را با گازهای شیمیایی موردحمله قرار می‌دادند. من هیچ تجربه‌ای از برخورد با گازهای سمی یا گاز خردل یا سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی نداشتم، بااین‌حال، اکنون تصاویری از آن اتفاقات دارم که هیچ‌کس دیگر مشابه این تصاویر را ندارد. عراقی‌ها، نقشه‌های ماهواره‌ای از مواضع ایرانی‌ها را به من نشان دادند که از سازمان «سیا» و «ارتش آمریکا» گرفته بودند. بنابراین آمریکایی‌ها هم‌پشت این قضیه بودند و درواقع مغز متفکر آن بودند و به عراقی‌ها کمک می‌کردند.»

کودکان قربانی بمباران شیمیایی

و اما یک عقب‌نشینی شیرین...

خبرنگار اعزامی روزنامه معروف آلمانی به عراق برای پوشش اخبار جنگ عراق علیه ایران، همچنین در این مصاحبه درباره آلمان می‌گوید: «من اطلاعاتی به دست آوردم که نشان می‌داد این گاز‌ها از آلمان آمده بود و مقامات آلمانی هم بسیار خرسند بودند که این گاز‌ها را برای استفاده علیه ایران به صدام داده‌اند. من خودم هم در این ماجرا‌ها آسیب دیدم و تا امروز هم از اثرات آن رنج می‌برم.» او همچنین در این مصاحبه درباره عقب‌نشینی سازمان سیا از مواضع خود، ابراز خشنودی می‌کند: «بااین‌حال، من خوشحالم که بعد از ۲۵ سال، بالأخره سایت سیا اعتراف کرده که در ژوئیه ۱۹۸۸ عراقی‌ها با سلاح شیمیایی به ایران حمله کرده‌اند. خوشبختانه من هنوز هم آن تصاویر را دارم و مقاله کوچکی هم دراین‌باره خواهم نوشت.» او همچنین درباره فشار‌ها و سانسور‌هایی که مانع شده او گزارش یا عکسی درباره این حضور و ماجرا منتشر کند، از نبود «رسانه آزاد» در کشورش گله می‌کند و می‌گوید که اصل عکس‌ها، مستندات این ماجرا و مشاهداتش را نزد خودش نگه‌داشته است.

کمک های بین المللی جنگی

اسناد کافی هست؛ انصاف مکفی نیست!

نه بر مبنای ادعا که با استناد، گفته می‌شود در زمان جنگ هشت‌ساله و تحمیلی عراق علیه ایران، 30 کشور جهان از صدام و رژیم بعث عراق علیه انقلاب اسلامی ایران دفاع و حمایت می‌کردند. تأمین انواع و به‌روزترین سلاح‌ها یکی از وجهه‌های مهم این حمایت غیرمنصفانه بود. امروز بر اساس اسناد به‌دست‌آمده در کشور عراق شرکت‌های بین‌المللی از آمریکا، آلمان غربی، هلند، انگلستان و فرانسه برای تولید سلاح‌های شیمیایی به رژیم صدام کمک می‌کردند. حمله‌ای که در روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶ توسط «نیروی هوایی صدام» به شهر «سردشت» استان آذربایجان غربی انجام شد، ردپای غلیظ یکی از همین حمایت‌هاست. دادگاه بین‌المللی «لاهه» از این جنایت با عنوان صریح و مشخص «نسل‌کشی» یادکرده.

بااین‌حال نمایندگان خانواده‌های شیمیایی سردشت هنوز پس از بیش از 30 سال از وقوع آن واقعه تلخ، به حقشان نرسیده­اند. این کشورها که خود، عامل فروش این تسلیحات شیمیایی به صدام بودند آن را انکار هم کردند! همین شد که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان و جنایات جنگی آشکار «صدام» با وتوی آمریکا بی‌اثر ماند.

حمله برای حذف تاریخ هم...

سال 2003 آمریکا با ادعای کمک به مردم عراق،  پایان دادن به دیکتاتوری صدام و تأمین امنیت این کشور وارد عراق شد اما ماجرا جنبه‌های دیگری هم داشته است.  آخرین بخش ماجرای حمایت کشوهای غربی و آمریکا از صدام به حمله کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ با ادعای نابودی تسلیحات کشتارجمعی این کشور بر می­گردد. همین کشورها این ساختار را برای صدام از طریق صادرات انواع تجهیزات و ادوات شیمیایی از باکتری سیاه‌زخم گرفته تا رایانه‌های پرسرعت، از مهمات توپخانه‌ای تا تسلیحات شیمیایی فراهم کردند. بنابراین همین کشورها به‌محض احساس خطر و تغییرات در منطقه، خود را به عراق رساندند تا ردپای خود را پاک کنند. آن‌ها بخش قابل‌توجهی از تسلیحات و زیرساخت‌های اهدایی خود به صدام برای تولید سلاح شیمیایی را نابود کردند تا دست تاریخ را برای ادعای اثبات خود خالی بگذارند.

قربانی حمله شیمیایی

جنون قدرت و رنج بلندمدت

عراق در زمان «صدام حسین » از سلاح‌ شیمیایی برای مقابله با مخالفان داخلی و جنگ با ایران استفاده کرد. از سال ۱۳۵۵، رژیم عراق با جمع‌آوری برخی از استادان دانشگاه و صرف بودجه به جمع‌آوری اطلاعات درباره سلاح‌های شیمیایی-میکروبی و رادیواکتیو پرداخت. عراق پیش از آغاز جنگ با ایران در سال ۱۹۷۴، سابقه استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه کردهای کشور خود را در کارنامه خود داشت. صدام حسین، به نقطه‌ای از جنون قدرت در تفکر دیکتاتورمآبانه خود رسیده بود که به دنبال رنج درازمدت مخالفان خود بود. گفته‌شده که گاز خردل از عوامل شیمیایی محبوب او بوده است. این گاز اثرات بلندمدت مانند کوری، ناباروری و انواع سرطان و نقص عضو جنینی و پیش از تولد را سبب می‌شد.

حمله شیمیایی تمام نمی‌شود؛ امتداد دارد

نخستین حمله شیمیایی بعث عراق به ایران که توسط سازمان ملل در جنگ ثبت‌شده است هم مربوط به ۲۳ دی سال ۱۳۵۹ است یعنی پیش از واقعه سردشت و کمتر کسی درباره آن خبر دارد. این عملیات در منطقه‌ای که در 50 کیلومتری غرب ایلام قرار دارد، انجام شد. درواقع اقداماتی این‌چنین، محک و آزمایشی برای رقم زدن فاجعه شیمیایی سردشت به نظر می‌رسد. همچنین سال ۱۳۶۳ به دستور صدام، استفاده وسیع  از گازهای اعصاب، تاول‌زا و عامل خون توسط بعث عراق آغاز شد. آمارهای متعدد و دردناکی برای مجروحان و تعداد کشته‌شدگان حملات شیمیایی ثبت‌شده بااین‌حال این آمارها مربوط به گذشته و قاصر از بیان کمیت و کیفیت تعداد و رنج نسل‌هایی است که سه دهه بعدازاین جنایت، همچنان عوارض آن حمله شیمیایی را با گوشت، پوست‌ و استخوان خود می­ چشند.

محل اصابت بمب

از رنجی که هنوز هم می‌بریم

اواخر مهرماه سال ۱۳۶۲ ایران اقدام به شکایت درباره استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی کرد و عده‌ای از مصدومان را به بیمارستان‌های غرب فرستاد. سازمان ملل سه گروه حقیقت‌یاب را در سال‌های ۱۳۶۵، ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ به منطقه اعزام کرد که همگی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تأیید کردند. در منابع، عدد‌های مختلفی برای تعداد حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به ایران ذکرشده است. همچنین این تنوع کمّی درباره تعداد مجروحان و کشته‌شدگان آن حملات هم دیده می­شود بااین‌حال یک آمار، پرتکرارتر سایر آمارهاست که سایت‌ها و پایگاه‌های مربوط به دفاع مقدس ازجمله پایگاه اینترنتی موزه دفاع مقدس هم به آن استناد کرده اند. طبق این آمار، در طول جنگ تحمیلی، ایران ۲۵۲ بار موردحمله شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و به حدود ۱۰۰ هزار مجروح شیمیایی منتهی شده که هنوز هم از آثار آن‌ها رنج می‌برند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
مهدی میرزایی تشنیزی
۰۰:۵۹ ۲۰ دی ۱۴۰۱
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۵ دی ۱۴۰۱
دولتهای سلطه گر آمریکا و انگلیس اسراییل همیشه تاریخ ایران و سایر کشورهای دیگه رو غارت و چپاول کرده اند و اگر بتوانند لحظه ای در هر زمینه ای این غارت دریغ نمیکنند لعنت بر دولتمردان سلطه گر و ادمکش انها و لعنت بر خائنین و منافقین و وطن فروشان عاملان این دولتهای سلطه گر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۵ دی ۱۴۰۱
اینقدر ب فکر گذشته اید ک اینده ما رو تباه کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۵ دی ۱۴۰۱
در جنگ با داعش همه کشورهای غربی پشتیبان داعشی ها بودند برای نابودی ایران و ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
باید جنایتهای غربی ها را علیه ایران بصورت بیلبورد در سطح شهر نصب و به ملت ایران یادآوری شود که غربی ها چه جانورانی هستند.حافظه بعضی ها کوتاه مدت هست و با لبخند غربی ها زود اغفال میشوند و همه چی یادشان میرود. باید در کتب درسی دانش آموزان تدریس شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۵ دی ۱۴۰۱
صدام آلت دست بود ، یک روز با سلاح میکروبی و شیمیایی یک روز با تحریم یک روز با فتنه میخواهند کشور ما را عقب نگه دارند بیدار باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۵ دی ۱۴۰۱
ایران باید از آلمان در دادگاه های بین المللی شکایت بکند و در خواست غرامت سنگین بکند این حق ملت ایران است
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۴:۲۶ ۱۵ دی ۱۴۰۱
همه ما ایرانیان یادمان باشد اگر توان نظامی نداشته باشیم گرگهای اطراف تکه تکه ات میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ دی ۱۴۰۱
روزی که رجز خوانی میکرد و غرور احمقانه در تصمیمی از روی نادانی در حمله به ایران و گرفتن همه خاک ایران را پر سر میپروارند و بعدها کویت را تصرف کرد باید می‌دانست که آخر و عاقبت اینهمه تجاوزگری و وحشیگری و یاغیگری مرگ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۵ دی ۱۴۰۱
8 سال با ما جنگیدن...سلاح شیمیایی وو استفاده کردن...هدفهای غیر نظامی بمباران و موشک باران کردن...باعث شدن ثروت ملی مون و ذخایر ارزی مون به فنا بره .ولی در نهایت شدن برادران عراقیمون....وقتی هم سوال از اون جنایت ها می کنید میگن کار حذب بحث بوده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۵ دی ۱۴۰۱
اشتباهی مثبت دادم
رژیم بعث نه بحث
انها به قبرستان تاریخ سپرده شدند ملت نازنین عراق همه مثل هم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۱۵ دی ۱۴۰۱
ملت بیچاره عراق خودش اسیر ذژیم بعث بودند عزیز
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۸:۴۷ ۱۵ دی ۱۴۰۱
می‌دانی تفرقه در این منطقه فقط به نفع آمریکا و اسرائیل است؟...
می‌دانی آنها هم مثل ما گرفتار صدام و بقیه قدرت های دنیا بودند؟...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۱۷ ۱۵ دی ۱۴۰۱
اره به خدا درست گفتی. جالبه بادمجون دور قابچین ها هم منفی به حرف حق دادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ دی ۱۴۰۱
رژیم متجاوز بعث صدام که به ایران و کویت تجاوز کرد آخر و عاقبتش همین فلاکت و بدبختی بعد از دهها سال و عقب ماندگی و میلیونها کشت و کشتار و خونریزیها و ویرانه هاست
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۴:۱۷ ۱۵ دی ۱۴۰۱
اگر همین توان دفاعی و پهپادی و موشکی و دریایی و پدافندی را داشتیم جنگ بجای هشت سال تنها هشت دقیقه طول میکشید
پس آفرین به دانشمندان و رشد دانش نظامیان و ایرانیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۵ دی ۱۴۰۱
سازمان ملل خخخخخ بهتر است بگوییم سازمان چند کشور و قدرتمندان حالا اونهایی که توان نظامی و قدرت پهپادی و موشکی را بد میدانستند در دهنشان را ببندند.جهان امروز جهان قدرت و دانش است
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۸:۴۸ ۱۵ دی ۱۴۰۱
در جهان امروز تنها زبان قدرت را می‌فهمند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۵ دی ۱۴۰۱
توسالهای جنگ این اروپا وامریکا واسرائیل وهمه ی کشورهای دنیا هرغلطی بود کردن برعلیه ایران ما فر اموش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۵ دی ۱۴۰۱
مرگ بر صدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ دی ۱۴۰۱
مرده که.
الان باید گفت ننگ بر صدام
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۵۱ ۱۵ دی ۱۴۰۱
خدا ازشون نگذره. با ایران و ایرانی چه کردن. خواهشا جانبازان جنگ را دریابید. این عزیزان یادگار بزرگی و مردانگی و گذشت هستند. دولت که برای این عزیزان کاری نکرده . ما مردم ایران دست بوس این عزیزانیم. درود خداوند بر شهدا و آزادگان و جانبازان جنگ
آخرین اخبار