معاون استاندار خراسان رضوی:

صدور کارت بانکهای ارزی راهکار توقف قاچاق ارز است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: هم اینک شرایط به نحوی است که قاچاق ارز از طریق ورود افراد به مرز انجام گرفته و به راحتی ارز از کشور خارج می شود.

 سید هادی طباطبایی روز دوشنبه در نخستین همایش منطقه ای تبیین قانون مقابله با قاچاق کالا و ارز در خراسان رضوی افزود: گزارشهای دریافتی نشان می دهد در حال حاضر ارز را از یک طرف جمع آوری می کنند، در گمرک تحویل فردی می دهند که می خواهد وارد ایران شود، سپس او ارزها را در قالب اظهارنامه ارزی، اظهار ارزی می کند و از هر مرزی بخواهد آن را خارج می کند.

وی بیان کرد: پیشنهاد خراسان رضوی صدور کارت بانکهای ارزی برای افرادی است که بخواهند ارز را وارد کشور کنند یا نقل و انتقال ارزی را از طریق این کارت بانکها انجام دهند.

طباطبایی اظهار داشت: هم اکنون به طور متوسط روزانه ۴۰ اتوبوس برای خروج اتباع بیگانه وارد مرز دوغارون می شوند، اگر هر کدام بتوانند پنج هزار لیتر گازوئیل همراه خود ببرند، مشکل بزرگی پیش خواهد آمد.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی موضوع قاچاق کالا در این استان را متفاوت از سایر مناطق کشور دانست و گفت: عمده قاچاق کالا در این استان مربوط به سوخت است، زیرا قیمت ارزان تری نسبت به کشورهای اطراف دارد اما این قاچاق به صورت سازمان یافته نیست.

وی افزود: از زمان اصلاح نظام یارانه ها در کشور قاچاق کالا در بسیاری از کالاها دیگر صرفه اقتصادی ندارد، لذا میزان قاچاق آنها به شدت کاهش یافته است.

طباطبایی با بیان اینکه مکلف به تغییر وضعیت مرزنشینان هستیم، گفت: در صورتی که هیچ اشتغال یا اقدامی برای مرزنشینان انجام نشود، نمی توان انتظار داشت که قاچاق کالا یا قاچاق سوخت در مرز اتفاق نیفتد، اگر مرزنشین حمایت شود، مرزبان ما هم خواهد بود.

وی اظهار داشت: اکنون مناطق بکر مرزی که هم آب و هم زمین در آنجا وجود دارد از روستانشینان تخلیه شده است، هنوز نتوانستیم مانع از خروج منابع آبی شویم که سطح شیب آن به سمت ترکمنستان و افغانستان است، باید از این خود تحریمی خارج شویم.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: بیش از آنچه نیاز به انسداد مرز داشته باشیم نیاز به ایجاد اشتغال برای مرزنشینان هستیم.

وی میزان قاچاق کالا در ۹ ماهه امسال را هفت هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: عامل اصلی قاچاق کالا بیکاری است، لذا تلاش برای فعال شدن بازارچه های مرزی در خراسان رضوی ضروری است.

طباطبایی اضافه کرد: پیش از این جمعیت باجگیران به ۵۰۰ نفر رسیده بود اما با فعال شدن بازارچه آن شاهد مهاجرت معکوس مرزنشینان هستیم، چرا که یک بازار محلی برای اشتغال جوانان در آن منطقه ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، همایش منطقه ای تبیین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور فرمانداران و اعضای کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز پنج استان شرق کشور روزهای ۱۹ و ۲۰ دی ماه در مشهد در حال برگزاری است.

برچسب ها: صدور کارت ، قاچاق ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.