آمریکا: بازگشت به برجام در دستور کار نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری بار دیگر مواضع کشورش درباره بازگشت به توافق هسته‌ای را تکرار کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت که بازگشت به برجام در دستور کار این کشور قرار ندارد.

به گزارش جروزالم پست، پرایس در توجیه رویکرد آمریکا مدعی شد: «این به این دلیل است که ایرانی‌ها به آن پشت کردند و از تعهداتی که پذیرفته بودند، تخطی کردند.»

او در پاسخ به سوالی درباره ویدئویی از جو بایدن که اخیراً در آن گفته بود این توافق «مرده» است، مدعی شد: «ایرانی ها چشم‌انداز بازگشت سریع به پایبندی به برجام را از بین بردند.»

پرایس در ادامه به خبرنگاران ادعا کرد: «ما البته می‌خواهیم شاهد حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک این مسئله باشیم. اما در غیاب علاقه واقعی ایرانی‌ها به دیپلماسی، تمرکز خود را بر حمایت از مردم ایران و مقابله با کمک‌های امنیتی ایران به روسیه حفظ می‌کنیم»!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که دولت جو بایدن تصمیم دولت قبل برای خروج از برجام را یکی از بزرگترین اشتباهات استراتژیک سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر می‌داند.

به گفته پرایس، دلیل اینکه آمریکا توانست برجام را به توافق دیپلماتیک برساند، این بود که با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان همکاری کرد تا فشار اقتصادی قابل توجهی بر ایران وارد کند.

پرایس ضمن اشاره به سیاست «فشار حداکثری دولت ترامپ» علیه ایران گفت: «این رویکرد به وضوح کار نمی‌کرد. آنچه تاریخ به ما می آموزد این است که فشار اقتصادی زمانی موثرتر است که در هماهنگی با سایر متحدان و شرکا باشد.»

او مدعی شد که آمریکا و اسرائیل درباره لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای «اجماع کامل» دارند.

این در حالی است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز گذشته مدعی شد که دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر اولویت ندارد و همچنان معتقد است که دیپلماسی راه حلی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه یک گردهمایی انتخاباتی در نوامبر گفته بود که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران "مرده" است، اما بر اساس ویدئویی که ماه گذشته در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، تاکید کرده که آمریکا این موضوع را به طور رسمی اعلام نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۱ دی ۱۴۰۱
برجامی که بخواد کشورو دو دستی تقدیم دشمن بکنه همون بهتر که امضا نشه.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۱۵ ۲۰ دی ۱۴۰۱
وقتی دولت ما مثل گوسفند در مسیری که آمریکا می خواهد، حرکت می کند. نیازی به برجام نیست. خودتان کاری نشده در مسیر آمریکا گام برمی دارید. اگر کمی عقلانه تر رفتار کنید و شتاب هسته ای را چند برابر کنید و در ضمن ان از منطقه خلیج فارس و خلیج عدن راه بندان نفتکش ها به سمت اروپا را رقم بزنید خودشان به مسیر شما برمی گردند. ایران باید از موقعیت فوق العاده خود و نفوذ خود در منطقه، اروپای گزافه گو را در این بحران انرژی به زانو درآورد.
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۵:۵۰ ۲۰ دی ۱۴۰۱
521 سال پیش هم شما مردمان بومی و به قول خودتان سرخ پوست (وحشی) امریکا را که بالغ بر 115/000/000 نسمه بودند به وصله شلواز اسپانیایی و پرتغالی تان حساب نکردید و حالا هم (چون کسی کاری با شما نکرد) باقی دنیا را باز هم به وصله شلوارتان حواله میکنید. ساسکاچوان ها در کانادا نمونه میکروسکوپی این رفتارهای رقت انگیز شماست. پاپ چاپخانه دار هم مثل خر دجال به شما سواری میدهد. مگر چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۳ ۲۰ دی ۱۴۰۱
برجام برای ایران بازی دوسرباخت است
ما باید باقدرت کامل ازنمامیت ارضی کشور
حفاظت کنیم ولازمه ی آن داشتن تجهیزات
فوق پیشرفته ی نظامی است.
وبه هیچ وجه نباید در زمینه ی هسته ای عقب گرد نماییم
ونباید در هسته ای توقف کنیم
وهمان یک بار که در برجام فریب خوردیم کافی بود تا بیدار شویم.
که اگر برجامی دیگر بیاید وباز نقض کنند دچار
سر خوردگی خودمان و غرور غربی ها خواهیم شد
آخرین اخبار