رسیدن به جامعه آرمانی در پرتو سبک زندگی رضوی از ماموریت‌های جشنواره تئاتر رضوی

نماینده ولی فقیه در اذربایجان شرقی رسیدن به جامعه آرمانی در پرتو سبک زندگی رضوی را از مهمترین ماموریت‌های جشنواره تئاتر رضوی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین ال هاشم در مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی با تاکید بر اینکه این جشنواره باید رسیدن به جامعه آرمانی در پرتو سبک زندگی رضوی را در جامعه دنبال کند، گفت: ضرورت این امر مهم امروزه بخوبی در جامعه امروز ما احساس می‌شود.


او با بیان اینکه ویژگی اصلی و محوری تئاتر ارتباط با مخاطب است، چون نوع و فرم ارتباط تئاتر بامخاطبین ان است، گفت: باید چگونگی این ارتباط مورد پژوهش و شناسایی قرار گیرد تا بر اساس ان به ترغیب وتشویق مخاطبان برای حضور در این عرصه استفاده شایانی صورت گیرد.


او برانگیختن احساسات، اندیشیدن و لذت بردن مخاطبین را از هنر‌های اصلی تئاتر دانست و گفت: هر کدام از اینموارد بصورت طولی در پشت سر هم قرار دارد چرا که انگیزه و احساس عامل اصلی تفکر و اندیشیدن است و لذت خواهی و رفتار ادمی زائیده تفکر او خواهد بود.


نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: هنر مقوله حساس و کاملا فلسفی و فکری است که توانسته و می‌تواندفرهنگ سازی جامعه را بر عهده بگیرد، هنر بعنوان بخشی از فرهنگ می‌تواند در قالب ساختار و محتوا به شکل دهی فرهنگ در عرصه‌های اخلاقیات وباور‌ها و آداب و روسوم ایفای نقش کند.


آل هاشم با اشاره به اینکه این جشنواره در ایفای نقش اساسی خود در ابتدا نیازمند شناخت فرهنگ رضوی است تا بتواننددر پرتو ان به نمایش‌های متناسب با ان روی اورند، تصریح کرد: تئاتر فرهنگ رضوی خیلی مهم است تاثیر فرهنگ رضوی به مثابه فرهنگ دین بر نمایش نامه نویسی و هنر و نمایش نامه نویس به مثابه هنرمند در چارچوب نظریاست.


او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر دینی نظریه‌ای است که هنر را با مضامین و محتوای دینی در آمیخته و آن را جلای قدسی و معنوی می‌دهد پیام اصلی این نظریه این است که دین می‌توانطریقت قدسی شدن را در هنر بیاموزد.


او تاکید کرد: فرهنگ رضوی بعنوان بخشی از فرهنگ دین و شخص امام رضا (ع) بعنوان پرچمدار دین می‌تواندتاثیرات کسترده سطحی و عمقی بر نظام هنری به صورت عام و و نمایش نامه نویسی به صورت خاص داشته باشد.


امام جمعه تبریز مهمترین تاثیرات فرهنگ رضوی را دین گرایی و حضور نماد‌های دینی، معنویت گرایی، اخلاق گراییو عفت افزایی، علم گرایی و خرد ورزی، اقتباس و تقلید، شخصیت پرازی و روایت سازی، تمرکز و جامع نگری سمیلگرایی برشمرد.


امام جمعه تبریز در تعریف جامعه ارمانی نیز گفت: جامعه ارمانی جامعه‌ای است که هدف رشد مادی و معنوی بشر و دایم در حال رشد و شکوفایی است و کرامت انسان‌ها در ان رعایت می‌شود و عدالت و تقوای الهی را در همه شئون آن رعایت میکنند و برای کمال بشر استفاده می‌شود بنابراین تاثیر فرهنگ رضوی بر تئاتر این جشنواره و نمایش‌های ارائه شونده باید مشهود و قابل لمس باشد، چون مجموعه اموزه‌های امام رضا (ع) و پدران پاک و معصومش تا پیامبر اکرم (ص) درحکمت نظری و عملی است.


حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: از انجا که ائمه نور واحد هستند گفتار و رفتار امام رضا (ع) جدای از سایر معصومیننیست و فرهنگی که امام رضا (ع) با حکمت و تدبیر از ان پاسداری کرد و در راه ان به شهادت رسید فرهنگی که ادمی رادر جذب هدف به تکاپو ،امید و تمدن اصیل ایران را برای بشریت به ارمغان می‌آورد.


او  اضافه کرد: کاستی بزرگ در نمایش‌های سال‌های قبل عدم پژوهش و مطالعه و بازخوانی فرهنگ غنی رضوی استاین کار بر عهده متولیان فرهنک و ارشاد اسلامی است و اگر قرار است فرهنگ رضوی نیاز مطالعه امروز ما باشد باید درقبال هنر تئاتر هویت دینی را نمایش بگذارد.


او  در بخش پایانی سخنان خود خطاب به دست اندرکاران جشنواره تئاتر رضوی گفت:مدیران استانی در اقدامی هماهنگ با همکاری وهمدلی برای ارتقای جشنواره اقدامی مناسب را در دستور کار خود قراربدهند و تمامی دستگاه‌های متولی در حوزه هنر فرهنگ و دین برای برگزاری مطلوب این جشنواره وارد میدان شونداین جشنواره به لحاظ نقشی که در ایجاد فضای معنوی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.


امام جمعه شناسایی چهره‌های جوان و استعداد‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدهار از اولویت‌های این جشنواره برشمرد.


بلاغی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: فراخوان این رویدار از امروز تا سالروز ولادت امام رضا (ع) اعلاممی شود ظرفیت‌های تبریز ار دیرباز برای همه آشنست و امسال هم در راستای برگزاری این جشنواره تبریز میزبان این رویداد خواهد بود که با همکاری استان قدس رضوی برگزار می‌شود.


او  افزود:جریان اصیل هنر در پای ارزش‌های اسلام و انقلاب هستند و با وجود تبلیغات مسموم امروز، امسال استقبال خوبی را در تئاتر فجر شاهد هستیم و این جشنواره هم با قدرت بیشتری برگزار می‌شود.


کوروش زارعی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: در این جشنواره به تبیین سیره زندگی و عملی اهل بیت (ع) پرداخته می‌شود و گوشه‌ای از زندگی نورانی امام رضا (ع) را به نمایش می‌گذاریم. مقدمه بین المللی شدن این آئین را برخواهیم داشت.


در پایان مراسم از پوستر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی رونمایی شد.

برچسب ها: تئاتر ، هنرمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.