با اجرای ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری؛

۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان به آب پایدار متصل شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: برای تأمین آب پایدار ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان از سد زیردان، هزار کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده و برای روستا‌های باقی‌مانده با تأمین آب از سایر سدها، ۱۱۵۵ کیلومتر خط انتقال در دست اجرا قرار دارد.

علیرضا قاسمی در جلسه توسعه طرح‌های آبرسانی به روستا‌های استان- با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تأمین آب شرب پایدار ساکنان جنوب استان گفت: در این راستا استفاده از پتانسیل آب‌های سطحی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بر این اساس سد‌های زیردان، پیشین، خیرآباد و کهیر احداث و اجرای شبکه‌های پایین دست آن‌ها در برنامه اجرایی شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

وی ادامه داد: بدین منظور تأمین آب شرب برای شهر‌های چابهار، کنارک، نیکشهر و نگور و ۵۸۴ روستا از سد‌های زیردان، خیرآباد، پیشین و کهیر پیش‌بینی شده است.

قاسمی افزود: با اجرای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع، ۲۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره و ۳ باب ایستگاه پمپاژ تاکنون آبرسانی به ۳۱۵ روستا انجام شده و با اجرای ۱۱۵۵ کیلومتر لوله‌گذاری آبرسانی به ۲۶۹ روستا در برنامه شرکت قرار دارد که در قالب طرح جهاد آبرسانی تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان بیان کرد: برنامه‌ریزی شده که کلیه شهر‌ها و روستا‌های نوار ساحلی مکران از آب شرب پایدار طی ۲ سال آینده برخوردار شوند و شاخص آب شرب به بیش از ۹۵ درصد ارتقا یابد.

قاسمی با اشاره به تأمین آب شرب نوار ساحلی و شهر‌های چابهار و کنارک، اظهار کرد: تأمین آب شرب این شهر‌ها از طریق شیرین‌سازی آب دریا انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این ظرفیت طی چند سال اخیر افزایش نیافته و از این بابت شرکت در بعضی نقاط مجبور به جیره‌بندی آب است، عنوان کرد: مشکل آب شرب این شهر‌ها و روستا‌ها با اضافه شدن ۵۰ هزار متر مکعب شیرین‌سازی که مجوز آن توسط وزیر نیرو صادر شده رفع می‌شود، در این راستا فرآیند انتخاب سرمایه‌گذار انجام و در حال طی مراحل خرید تجهیزات مورد نیاز است.

وی افزود: همچنین خط انتقال جدید از آب‌شیرین‌کن به چابهار به طول ۱۱ کیلومتر با لوله قطر ۱۰۰۰ میلی متر انجام شده و تکمیل آن تا سه راهی منطقه آزاد در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته طی دو سال آینده مشکل کمبود آب شرب مرتفع خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار