اجرای سالانه ۱۰ میلیون هکتار پروژه های آبخیزداری در برنامه هفتم

مدیرکل دفتر حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: بنابر دستور وزیر جهاد در برنامه هفتم، سالانه ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری صورت می‌گیرد.

آقای هوشنگ جزی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ تا ۱۴ درصد بیشتر تخصیص اعتبار نداشتیم، به همین خاطر پیشرفت فیزیکی مناسبی نداریم.

به گفته او، در برنامه هفتم وزیر جهاد دستور دارند که سالانه به طور متوسط ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شود و اکنون ۱۹ میلیون هکتارمطالعه آماده اجرا وجود دارد و مابقی در طول برنامه مطالعه و اجرا خواهیم داشت.

جزی می گوید: پروژه های آبخیزداری نباید به گونه ای باشد که دولت بدهکار باشد، از این رو باید مطمئن باشیم که اعتبار تخصیص می یابد چرا که تاکنون ۲۰ تا ۲۵ درصد قراردادها بستیم و انعقاد قرارداد مجدد با پیمانکاران منجر به بدهی ما به آنها می شود.

مدیرکل دفتر کنترل و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری سالانه ۳۵۰ متر مکعب از ورود رسوب به سدها جلوگیری می کند که رقم کمی نیست. همچنین اجرای این عملیات ۶ تن در هکتار رسوب ، ۹ تن فرسایش خاک و تا ۷۰ درصد خسارت سیل را کاهش می دهد.

او با بیان اینکه ۵۳۰ متر مکعب در کوهستان و یک هزار مترمکعب در دشت ها امکان نفوذ آب دارد، گفت: اگر بخواهیم ارزش اقتصادی آب و خاک و علوفه را محاسبه کنیم، ۴.۸ برابر هزینه اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار