نوش آبادی با بیان اینکه هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای پیشنهادات نمایندگان مجلس بارگذاری نشده است، گفت: تا اسفند درگیر بودجه سال ۱۴۰۲ هستیم.

حسین نوش آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: راه اندازی نظام جامع اطلاعات بازار کار برای توسعه و رونق کسب و کار‌ها در کشور، گسترش ارائه خدمات بر اساس بیمه پایه سلامت و توسعه بیمه و تحت پوشش قراردادن افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی به صورت رایگان و رشد اعتبارات حمایتی و پرداخت یارانه‌های نقدی و افزایش ظرفیت بانک‌های دولتی در سرمایه گذاری‌های راهبردی، از نقاط قوت و مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور است.

وی گفت: بودجه دستخوش تغییر می‌شود، چون کمیسیون‌های تخصصی باید نظر دهند و هنوز لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای پیشنهادات نمایندگان بارگذاری نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بودجه نهاد‌های نظامی و امنیتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: لایحه بودجه در کمیسیون‌های مجلس تغییراتی می‌کند و بعد به کمیسیون تلفیق می‌آید سپس به صحن علنی می‌رود. با توجه به نقاط ضعف و قوتی که در بودجه وجود دارد تا رسیدن به یک نقطه نهایی خیلی فاصله داریم بنابراین الان نمی‌توان رقم دقیقی را برای نهاد‌های نظامی و امنیتی گفت.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: کمیسیون تلفیق هم اکنون در حال بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ است و هنوز در اصول و تبصره‌ها وارد نشدیم و ورود به آن پس از این است که بودجه در سامانه نمایندگان مجلس بارگذاری شود تا پیشنهادات نمایندگان و کمیسیون‌ها بیاید.

وی افزود: چون بودجه دو شوری است یک بار به صحن کمیسیون تلفیق می‌آید و رای گیری می‌شود بعد به صحن علنی مجلس می‌رود و دوباره برای شور دوم برمی‌گردد بنابراین پروسه طولانی است و تا اسفند درگیر بودجه ۱۴۰۲ هستیم.

نوش آبادی اظهار کرد: بعضی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به سازمان برنامه و بودجه و وزاری مربوطه بابت نیامدن برنامه هفتم در زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ تذکر دادند که این امر می‌تواند اخطار قانون اساسی را هم در پی داشته باشد، چون باید بودجه سال آینده را در قالب برنامه هفتم بنویسیم و با شاخص‌هایی که در برنامه هفتم تعریف و تدوین می‌شود آن‌ها را تنظیم کنیم لذا این نگرانی و دغدغه وجود دارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: رئیس مجلس اعلام کرد ما برای همین امر گفتیم که برنامه هفتم باید زودتر به مجلس بیاید و بعد بودجه ۱۴۰۲ را رسیدگی کنیم، اما در عین حال به این جمع بندی رسیدیم که منافات چندانی ندارد.

وی گفت: اگر چناچه بودجه را تصویب کردیم و بعد برنامه هفتم مغایرتی با بعضی از تبصره‌ها و بند‌های بودجه پیدا کرد می‌توانیم آن را اصلاح کنیم، اما فعلا آن لایحه‌ای را که دولت فرستاده، بررسی می‌کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر لایحه تصویب شد بودجه به شورای نگهبان می‌رود و پروسه‌اش طی می‌شود چناچه در برنامه هفتم که بعدا بررسی خواهیم کرد یا به موازات بودجه ممکن است بررسی کنیم اشکالات و مغایرت‌هایی با سیاست‌های کلی در برنامه هفتم به وجود آمد بعدا می‌توانیم آن بند‌ها را اصلاح کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار