رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی:

۵ برابر دنیا گاز مصرف می‌کنیم/ از امروز باید برای زمستان بعدی تدبیر کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب گاز که وارد شبکه می‌شود بالغ بر ۶۸۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌‌شود.

رمضانعلی سنگدوینی ، با تاکید بر ضرورت بهینه سازی مصرف گاز در سطح کشور و با بیان اینکه انتظار می‌رفت تدابیر لازم برای تامین گاز در موج سرمای اخیر از قبل صورت می‌گرفت، اظهار کرد: تراز میزان تولید و مصرف گاز در سطح کشور منفی است و حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب تراز منفی در گاز داریم. در ۸ سال گذشته نیز عملا آن مقداری که باید به تولید گاز پرداخته می‌شد، توجه نشده است. حدود دو ماه قبل که موضوع ناترازی گاز در مجلس مورد بررسی قرار گرفت بنده تاکید کردم که نگران زمستان باشید.

امروز با تمام توان گاز تولید و وارد شبکه می‌شود

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر نفت از جنس نفت و گاز است و در صنایع بالادستی و پایین دستی کار کرده است، تصریح کرد: امروز با تمام توان گاز تولید و وارد شبکه می‌شود. ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی شرکت ملی نفت ایران تولید می‌شود که حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه و خطوط انتقال کشور برای مصرف می‌شود و حدود ۶۸۰ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری به مصرف می‌رسد که این رقم بسیار بالا است.

برای بهینه سازی مصرف گاز کاری انجام نداده ایم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنده روی این نکته خیلی تاکید دارم که چرا ما باید ۵ برابر دنیا گاز مصرف کنیم؟ از سال ۸۹ هدفمندی یارانه‌ها را برای بهینه سازی مصرف اجرایی کردیم، از آن زمان تا به امروز در این حوزه چه کاری انجام دادیم؟ فقط آمدیم در و پنجره‌های دوجداره را در برخی جا‌ها اجرایی کردیم و بعد کار را کلا رها کردیم. در حوزه تجهیزات مصرفی مردم که انرژی بر هستند چه کاری انجام دادیم؟ آیا بازدهی آن‌ها را افزایش دادیم.

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: آیا تولید کنندگان و صنعت گران را تشویق و حمایت کردیم که وسایل گرمایشی با بازدهی بالا تولید کنند؟ امروز شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به این موضوع کمک کنند، هنوز هم دیر نشده است. ما باید برای سال آینده از الان تدبیر کنیم ما که نمی‌توانیم در طول یک سال ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم تا ناترازی را جبران کنیم. ما صرفا به مردم می‌گوییم صرفه جویی کنند، خانواده‌هایی که یک بخاری با بازدهی پایین دارند چه کار باید انجام دهند؟

مردم باید بدانند که از کاهش مصرف انرژی نفع می‌برند

وی افزود: حدود ۲۰ میلیون خانوار کشور از بخاری استفاده می‌کنند، اگر بخاری با بازدهی بالا در اختیار آن‌ها قرار گیرد قطعا شاهد کاهش مصرف در این بخش خواهیم بود. با این کار می‌توان حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز ذخیره کرد که رقم بالایی است. واردات گاز ما از ترکمنستان - که قطع شد- تنها حدود ۱۰ میلیون مترمکعب بود پس ما باید از همین الان به فکر بهنیه سازی مصرف باشیم.

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ما گاز صنایع را قطع می‌کنیم تا بتوانیم نیاز خانگی را تامین کنیم در حالی که تولید کننده در حال آسیب دیدن است. بنده ضمن تقدیر و تشکر از وزیر نفت و همه دست اندرکاران بر ضرورت بهینه سازی مصرف تاکید دارم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس ادامه داد: ما روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم که خیلی رقم بالایی است همچنین روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کنیم. همه این‌ها انرژی است که با کاهش مصرف آن‌ها می‌توان به سمت صادرات و کسب درآمد ارزی برای کشور رفت. مردم را باید وارد نفع بردن از انرژی کنیم، مردم باید بدانند اگر مصرف انرژی خود را کاهش دهند، نفع این کاهش مصرف به آن‌ها خواهد رسید.

چرا باید گازوئیل گران قیمت را در نیروگاه بسوزانیم

سنگدوینی در پایان گفت: امروز برخی از نیروگاه‌های ما از گازوئیل استفاده می‌کنند در حالی که گازوئیل خیلی گران بوده و ما می‌توانیم آن را صادر کنیم. ما باید به این سمت برویم تا نیروگاه‌های کشور را سیکل ترکیبی کنیم. به نظر بنده ما اکنون در حال صدمه زدن به تولید کننده هستیم. گاز ما باید به زنجیره پتروشیمی و سیکل ترکیبی نیروگاه‌ها برود. دولت باید از همین امروز برنامه ریزی انجام دهد تا سال آینده این چالش را نداشته باشیم و از همین الان می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
چون خونه ها مون اصولی ساخته نمیشه ما تو منطقه سردو کوهستانی م از طرفی خونه مون از سه طرف بازه و بدیم بسازن باید مهندسی باشه طراحش ک بلد باشه ب مواد مخصوص ساخت

زمستونها یخ میزنیم حتی با گرمای گاز
خب حداقل مهندسان شهرمون یک دوره سه ماه اموزش ببینن توسط مهندسان روسی ک چطور اونا یخ نمیزنن تو خونه شون با هوای سرد شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
فکری کنین برای جمع اوری ماینرهای رمز ارز غیر مجوز دار

تو اکثر خانه ها حتی اپارتمان ها موجوده و حتی برق و دستکاری میکنن
یعنی نخبه ی ایرانی نیس راه تشخیص دستکاری کنتور برق و تشخیص بده؟؟؟

والا ارامش نداریم صدای وز وز میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
خب بجای استخدام بی رویه کارمند در شرکت گاز و پارتی بازی
شرکت ها دانش بنیان و فعال کنین تا وسایل مصرف بهینه گاز و بقیه حامل ها سوختی و ابداع و بسازند توسط نخبگان

والا این مدرک گرایی رو از فرهنگ خانواده ها ایرانی حذف کنین

بدبخت مون کردن بیکاران مدرک گرایان دانشگاهی ک ب زور میخوان کارمند اضافی دولتی شن

خانواده ی میشناسم سه نفرشون تو یک اداره استخدام ن نفر چهارم ش در تلاش هس وارد همین اداره بشه بزور
Iran (Islamic Republic of)
ساوه
۲۱:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
چون
۵۰ برابر مردم دنیا گاز داریم....

۹۰ درصد خاویار دنیا رو داریم ولی خودمون چقدر مصرف میکنیم؟
بزرگترین تولید کننده نفت و گازیم ولی سهم مردم چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۸ دی ۱۴۰۱
وزیر نفت: مردم یادشان است زمستان ۹۹ مشکل قطعی گاز داشتیم
United Arab Emirates
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
پنج برابر کدوم دنیا؟؟دنیا به مردمشون نمیگه برید زیر پتو و لباس گرم بپوشید،اونها یا انرژی جایگزین دارن ،اونم نه برای شما که تولید کننده و بزرگترین دخیره گازی دنیا رو دارید و بلدم نیستید انرزی جایگزین داشته باشید،چند سال پیش هم میگفتید چند برابر دنیا برق مصرف میکنیم و مشخص شد سرانه مصرف برقمون از همه کمتره،کلا همیشه مردم مقصرن ،کمتر بخورن کمتر بپوشن کمتر حرف بزنن،کمتر بخندن ،چیکار کنن این مردم تا شما یه مقدار وجدان داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۷ دی ۱۴۰۱
برای همین هم نباید صادر کنیم
-
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۷ دی ۱۴۰۱
من در آپارتمانی زندگی می کنم که طبقه اول و در گوشه بلوک قرار دارد و فاقد عایقکاری است حمام آن دقیقا یک سردخانه واقعی است و من پیرمرد مجبور هستم برای مریض نشدن در تمام مدت استحمام دوش آب گرم را باز بگذارم و آب (و گازی که آب را گرم کرده ) به هدر برود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۷ دی ۱۴۰۱
در ساخت و سازها عایق بندی ساختمانها و به ویژه منازل باید در شرایط دریافت پایان کار و سند ساختمان قرار بگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۲ ۲۷ دی ۱۴۰۱
اين برق هسته اي چي شد پس؟ اينهمه هزينه شد براش
Germany
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
اگر ایران ۵ برابر دنیا گاز مصرف می کند به دلیل اینست که دنیا فرمهای دیگر انرژی مثل انرژی اتمی و خورشیدی و... را بیشتر از ایران مصرف می کند یک اروپایی یا آمریکایی اجاق گازش برقی است قیاس مع الفارق کرده اند این عضو کمیسیون مجلس! اینقدر سر ملت ایران منت نگذارید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۷ دی ۱۴۰۱
باید نفت رو تبدیل کرد به گاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۷ دی ۱۴۰۱
باید هم زیاد مصرف بشه شما اومدین به روستاهای کوچک هم گاز کشی کردین وسیستم های گرمایشی سنتی را هم ازش گرفتین تو روستا میشه بخاری هیزمی یا دیگر مواد آلی بدست آمده از حیوانات را تو تنور گذاشت ولی تو شهر نمیشه .نمیخوام خدای ناکرده بد تلقی کنید ولی بنظرم من به روستاها باید سهمیه نفت سفید و گازوییل را نیز در اختیارشان بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
500 برابر دنیام منابعشو داریم
ولی یک پونصدمشون درامد داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
مشکل از منازل هست
استاندارد نیستن
ضمنا بخاری معمولی بدرد نمیخورن گرما رو هدر میدن و خطر گاز گرفتگی هم دارن
اینو به گوش کر مسیولین برسونید با سمعک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۷ دی ۱۴۰۱
وقتی خانه ها درب و دیوار درست و حسابی ندارن و سرما رو انتقال میدن تقصیر مردم چیه؟
وقتی خانه هارو شوفاژی نمیکنین تقصیر مردم چیه؟ یا گرمایش از کف کنین
-
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۷ دی ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
به خاطر اینه که خونه هایی که می سازیم از نظر قوانین مصرف انرژی استاندارد نیستند. و کلا نظام مهندسی هم کنترلی برای ساخت خانه ها به صورت به اصطلاح سبز نداره (سبز) یعنی با توجه به اقلیم، جهت گیری ساخت خانه ها، آفتاب گیری، باد، برف، اندازه پنجره ها نوع مصالح ساخت سازه و ... به نحوی باشه که کمترین نیاز به مصرف انرژی را داشته باشیم .
این قضیه نیاز به فرهنگ سازی داره که اولا مردم مزیت های این خونه ها از نظر راحتی و بهینه بودن را بدونن و خواهان یه چنین چیزی باشن موقع خرید و ساخت همچنین سازنده احساس کنه این قضیه مهمه و ارزش پیگیری کردن داره، دوم این که نظام مهندسی برای شروع، یک سری حداقل ها را در همه ساختمان ها الزامی کنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ دی ۱۴۰۱
کمتر به روسیه صادر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۷ دی ۱۴۰۱
کودن روسیه خودش گاز اروپا رو میده
هک نفت داره هم گاز بزرگترین تولید کننده گاز در جهان روسیه است مغز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
بیخیال
اینم البانی نشین هس
حتی از تحولات دنیا و ایران خبر نداره فقط ب اخبار مریم جونشون گوش میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ دی ۱۴۰۱
آقای وزیر نفت که گفت زمستان سختی برای اروپاه هست نگو که منظور ش به ایران بوده
آخرین اخبار