عرضه خودرو در بورس کالا که به گفته برخی کارشناسان سبب شفافیت و کشف قیمت واقعی می‌شود، منتقدانی هم دارد که دلایل متعددی برای مخالفت خود با این روش عنوان می‌کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا از ۲۸ اردیبهشت آغاز، اما در تاریخ ۱۸ خرداد به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد.

این روش عرضه خودرو، پیش از این دستور نیز مخالفانی داشت در ۲۲ اردیبهشت آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت، در نامه‌ای با عنوان "درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو" به مدیر عامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود، ولی در نهایت پس از کش و قوس‌های بسیار با وجود موافقان و مخالفان سرانجام با رای قاطع شورای عالی بورس، عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد.

این عرضه‌ها در ابتدا با خودر‌های کم تیراژ و به اصلاح به شکل قطره چکانی انجام شد، موضوعی که سبب شد مخالفان عرضه خودرو علت گرانی خودرو را به زمین بورس کالا بیندازند. بورس کالا نیز طی هماهنگی‌ها با وزارت صمت و خودروسازان به سمت افزایش عرضه‌ها و انتشار لیست برنامه هفتگی برای عرضه حرکت کرد.

در این حین دلار نیز روند صعودی گرفت و به پیروی از آن برخی از کالا‌ها رشد قیمتی را ثبت کردند. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود.اما روند عرضه‌ها در بورس کالا و قیمت کشف شده در برخی از خودرو‌ها فاصله چشمگیری با بازار آزاد داشت.

مقایسه زیر در تاریخ یازده آذر توسط کالا خبر منتشر شده است.

مقایسه عرضه خودرو در بورس کالا

در این خصوص آقای احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا سبب شفافیت اقتصادی می‌شود و از فساد جلوگیری می‌کند. موضوعی که بابت آن هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی پرداخت می‌شود. همچنین سبب به قیمت رسیدن و حقیقی‌تر شدن قیمت کالا می‌شود، اما هنوز تنها حدود ۲ درصد از خودرو‌ها در بورس کالا عرضه شده و تاکنون تیراژ بالایی عرضه نشده است که برخی انتظار دارند قیمت‌ها تغییر کند، اما با همین میزان عرضه نیز بسیاری از خودرو‌ها در روز‌های گذشته با قیمت پایین‌تری به دست مصرف کننده رسیدند.

به گفته او، باید قیمت خودرو‌ها به شکل دلاری محاسبه شود، چرا که هم رده‌های آن‌ها دلاری است. به طور مثال خودرو ۲۰۷ که در بورس کالا عرضه می‌شود در سال گذشته معادل تقریبا ۱۳ هزار و ۵۱۹ دلار معامله می‌شد اما اکنون با وجود افزایش نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۷۹۵ دلار رسیده و قیمت دلاری آن کاهشی بوده است.

جانجان افزود: اگر عرضه این خودرو‌ها در بورس کالا افزایش داشته باشد و روند همین‌گونه پیش رود قیمت بازار آزاد نیز ناگزیر کاهشی می‌شود. به طور کلی اگر حجم عرضه‌های خودرو در بورس کالا افزایشی شود تخلیه حباب بازار خودرو سرعت بیشتری خواهد گرفت و قیمت‌های بازار آزاد رو به پایین حرکت خواهند کرد.

او گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند و شفافیت مالیاتی شکل خواهد گرفت، چرا که همه چیز روشن خواهد بود.

آقای شهبازی نمانیده مجلس نیز در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: هر حرکتی که به بحث شفافیت کمک کند می‌تواند مفید باشد، عرضه خودرو در بورس کالا هم به همین سبب است.

در  بورس کالا رقابت واقعی شکل می گیرد

او می‌گوید: در بورس کالا قیمت واقعی کشف و رقابت منطقی است همچنین کسانی که نیازمند خودرو هستند می‌تواند به راحتی خودروی خود را تهیه کنند. علاوه بر این با عرضه خودرو در بوس کالا دلالی و واسطه گری‌ها حذف می‌شود.

شهبازی گفت: موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستم و فرقی ندارد خودرو داخلی یا خارجی باشد در شرایط فعلی باید به این سمت حرکت کنیم.

اما اواسط دی ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا ابهاماتی را در خصوص این عرضه‌ها ایجاد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نامه‌ای از لغو عرضه خودروی دنا در بورس کالا خبر داد.

آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت نیز در این رابطه بیان کرد: در حال حاضر با توجه به اتمام مصوبه سران سه قوه برای قیمت‌گذاری خودرو که مسئولیت را به وزارت صمت داده بودند این مهلت پایان یافته و اکنون وزارت صمت نمی‌تواند دستوری برای عرضه خودروی جدید در بورس کالا دهد.

رئیس سازمان بورس آقای مجید عشقی نیز در واکنش به این اقدام با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای عالی بورس آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد خواستار رفع ابهام فوری در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا شد.

نامه رئیس سازمان بورس

وزیر اقتصاد آقای خاندوزی نیز ۲۴ دی در پاسخ به نامه آقای عشقی اعلام کرد تا کنون هیچ درخواست قانونی برای توقف روند عرضه خودرو در بورس کالا از دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌ها دریافت نشده است بنابر این طبق آخرین مصوبه شورای عالی بورس عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا می‌کند.

نامه وزیر اقتصاد

به دنبال این نامه روز بعد عرضه ۱۰ هزار دنا در بورس کالا صورت گرفت و این خودرو با فاصله حدود ۱۸۵ میلیون تومانی نسبت به بازار آزاد کشف قیمت شد.

دلیل ورود سازمان بازرسی  به عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت:دلیل ورود این نهاد نظارتی به عرضه خودرو در بورس، اولا اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و ثانیا حمایت از مصرف کننده است.

برخی نیز از این فرصت استفاده کرده و شورای رقابت را مخالف عرضه خودرو در بورس کالا معرفی کردند. در همین خصوص آقای بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو شورای رقابت ضمن اعلام حمایت خود از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخی تلاش می‌کنند مطالبات نمایندگان مجلس از شورای رقابت و خودروسازان را به‌عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند؛ حال آنکه چنین نیست.

او افزود: با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.

اما از همان ابتدا عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی را هم داشت، بودند نمایندگی که در ابتدا موافق عرضه بودند، اما بعد مخالف آن شدند برخی نیز از ابتدا قاطعانه مخالفت خود را بیان کردند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آقای جدی خواستار ورود اساسی دولت به عرضه خودرو در بورس کالا شد و تاکید کرد: عرضه خودرو به این شیوه در بورس خلاف قوانین است و دولت باید به این موضوع ورود کند، البته سازمان بازرسی هم این موضوع را دنبال می‌کند.

او افزود: سودی که هم اکنون نصیب تولیدکننده می‌شود بدون حساب و کتاب است آن هم برای مجموعه‌ای که نه خودرو با کیفیت تولید می‌کند و نه عرضه مناسبی دارد. سود برای زمانی است که عرضه بالاتر از تقاضا بوده و رقابت وجود داشته باشد.

آقای رشیدی کوچی، نماینده مجلس از دیگر مخالفان عرضه خودرو می‌گوید: با عرضه خودرو در بورس مخالفم، زیرا با این کار به صورت قانونی قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند.

مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا راهکار ارائه دهند

آقای احسان خاندوزی نیز در جواب مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: در موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، منتقدین راهکار بدیل پیشنهاد کنند نه اینکه به روش‌های اشتباه گذشته رجوع کنیم. تحلیل‌های دقیق را جایگزین تحلیل‌های غلط و سطحی کنیم و به اتکای آن تصمیمات صحیح بگیریم.

رئیس سازمان بورس نیز در خصوص ابهام افزایش نرخ خودرو در بورس کالا گفت: بورس کالا به هیچ عنوان موجب افزایش قیمت خودرو نشده است.

او افزود: در بورس کالا به دلیل کنترل‌هایی که انجام می‌شود، همچنین اخذ پیش دریافت از مشتریان و بلوکه شدن پول در حساب آنان، بخش زیادی از تقاضای کاذب از بین می‌رود.

عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اقداماتی است که با یک تصمیم اشتباه می‌تواند رانت زیادی را برای فرصت طلبان به همراه داشته باشد بنابر این باید در این حوزه دقت زیادی شود تا مبادا منفعت‌های شخصی زیان ملی را به ارمغان آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بورس ایران شده لانه عنکبوتی و امن برای دلالان و اختلاسگران : که بصورت قانونی جیب مردم را خالی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
بورس برای بازه زمانی کوتاه شاید مناسب باشد اما وقتی خودروی باکیفیت به اندازه تقاضا وجود ندارد نظام تولید و تقاضا اصلا بالانس نیست و از طرفی خودروساز به دلیل ساز کار فرسوده خودروی بیکیفیت را چند برابر قیمت خودروهای خارجی هم رده خودش تحویل میدهد و انحصار خودرو مردم را مجبور به خرید از انها میکند، قطعا در بلند مدت این تصمیم به ضد خود تبدیل میشود و دلالان و خودرو سازان دست بازتری برای در اختیار گرفتن نبض بازار دارند و همچنان مصرف کننده اصلی مجبور است خودرو را گران بخرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
چرا الان با ارایه خودرو انحصاری تولید داخل به بورس مخالفم اولا لطفا تماس بگیرید تا مفصلا توضیح دهم
دوما این خودروها با رانت برق و انرژی و نیرو انسانی و مواد اولیه و سایر مسایل پنهان باید با قیمت تمام شده عرضه گردد و اگر بخواهند در بورس عرضه کنند باید بازا هر خودرو داخلی یک مجوز ورود از خودرو های نو صفر خارجی مشخص و مشابه درتکنولوژی ساخت با همان قیمت پایه و در همان رده در بورس عرضه گردد و مشتریان خرید با حق انتخاب بین تولید داخل و یا خارج را همزمان داشته باشند البته بدین صورت کمبود تولید جاری که باعث افزایش خریداران شده و قیمت خودرو داخل را بدون افزایش کیفیت بالا برده را متعادل کند این پیشنهادم است توضیحات کامل برای اجرا عملی درصورت موافقت مسئولین تماس بگیرید تا ارایه دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
چه بورس چه قرعه کشی هر دو کلاهبرداری از جیب مردم و تحمیل تورم هستش حال این موضوع در جایگاه اول بدست انجمن قطعه سازان، در درجه 2 بدست مافیا، در درجه 3 بدست دولت و وزیر 4 بورس میباشد.
راه حل این موضوع نه کشف قیمت هستش نه دلال بازی نه تقاضای کاذب و قرعه کشی.
این موضوع یک راه حل بسیار ابتدایی و ساده داره فروش به قیمت 10 درصد بالاتر از قیمت کارخونه جرم و پیگرد قانونی داشته باشه. چنان این اوضاع برآشفته آرام بگیره که نیازی به این همه انرژی وزیر صمت و نگرانی‌های انجمن قطعه ساز و مافیا و بورس و دلال نداره.
ولی چرا نمیخان7 سروسامان بدهند الله اعلم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چرا در بورس قیمت بالا می دهند اگر راست می گویند قیمت کارخانه فروخته شود این کشف قیمت دیگر چه صیغه ای است هر روز یک عبارت جدید به دایره المعارف زبانمان اضافه می شود
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۰۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چون قبلا دلال ها می خوردند، خودرو ساز گفت چرا دلالها بخورند از این طریق خود ما می خوریم
Iran (Islamic Republic of)
حمید کرمی کارشناس اقتصاد وکارشناس ارشد مدیریت
۱۱:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
مخالف با بورس نیستیم بشرط آنکه حقوق ما کارگران را با رفراندوم کارگری تعیین کنید .نه در اتاق های دربسته .بعبارتی با تورم نقطه ای شناور کنید .هر ماه براساس تورم ماهیانه(البته نرخ تورم اعلامی دولتی نباشد) حقوق افزایش ویا کاهش یابد ودر آخر سال کا تعدیلات پرداخت شود. آنگاه شما نیز اجناس را در بورس بفروش برسانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
چون بورس شده محل تجمع اختلاسگران و فریبکاران . پس مردم به تشکیلات بورس اعتماد ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
آیا برای یه خانواده که درآمد کمی داره ونمیتواند خودرو بخره چیزی عوض شده یا نه ماشاالله مجلس هم که تمام قد پشت و پناه خودرو سازها بوده و هستن و نمذاره خم به ابروی خودرو سازها و البته سرمایه داران بی افته
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
این حرفت کاملا اشتباهه ، تو این چندین ساله به وضوح مشخصه که زور مجلس و دولتها به این مافیای خودرو ساز نمی‌رسه وگرنه وقتی دیدن این مسخره بازی را سر مردم در میارن ، سریع واردات خودرو را بدون گمرگی آزاد میکردن
تا حساب کار دستشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۲۲:۲۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
بدلیل قیمت سازی کاذب و گران . حتی قیمت کارخانه این خودروهای داخلی گران است و صف خرید توسط دلال ها است. در حالی که کسانی که پول لازم را هم برای خرید خودرو دارن ، انتخاب خودرو های بهتری را حق خود می دانند. جلوی بی اخلاقی خودروسازان را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
توی بورس به عنوان مثال ماشینی که قیمت واقعی اش تقریبا 185 تومنه، 400 و خرده ای به فروش میرسه! این کجاش به نفع مردم هست!؟ شما الان خودت جای دلال رو گرفتی! حالا چون چند میلیون زیر قیمت بازار که دلال ها درست کردن ماشین رو میفروشی، میگی که خودرو ارزون تر بدست مردم میرسه. نخیر، قیمت واقعی خودرو اون چیزی نیست که شما الان داری توو بورس میفروشی. حرف اینه که خودرو اگه به قیمت کارخونه اش به دست مردم نرسه و بیش از اون باشه دلالی هست، حالا برای مردم چه فرقی داره که اون دلال همون اشخاص فرصت طلب قبلی باشه یا خود خودروساز! خودروسازان هم عنوان می کنند که از بازار بورس راضی هستند و نمی خواهند به شرایط قبلی و کارخانه برگردند. باید هم ناراحت نباشی آقای خودروساز! چون ماشین بی کیفیتت رو داری دو تا سه برابر قیمت واقعیش به مردم مظلوم می فروشی. وقتی که بین قیمت کارخونه و بازار آزاد همچین اختلافی باشه معلومه که تموم فرصت طلبان ایران اینجا جمع میشن که دلالی کنن. کجا همچین پول مفت و تپلی گیر دلال جماعت میاد!؟ باید هم بریزن توو بازار خودرو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
واقعاً درسته گفتی منم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
سلام ماشین خود شرکت عرضه کنه بهتر تا بورس
الان همین شرایط ک میگه خوبه مصرف کننده پولش بزاره بلوکه میشه 100 درصد تاثیر داره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۹ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تو بورس فقط دلال ودلال زاده برنده میشه نه مصرف کننده واقعی اگر وزیر صمت یا مجلس تو قوانین که برای ثبت نام گذاشته فروش خودرو تا ۳ سال ممنوع واگر کسی واسه دلالی گرفته باشه باید مابه‌التفاوت خرید وفروش رو به حساب دولت واریز کنه ویا گارانتی تا پایان توسط شخص خریدار در نمایندگی که اعلام میکنه انجام بده به نظر شما کسی به غیر مصرف کننده خودرو می‌خرد ولی امان از دلال و مافیا خدا لعنتش کند
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۴۷ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
اگه نمیدونید و احمق هستید من بهتون توضیح میدم که اولا ایران خودرو سایپا تماما همه ی قطعات رو از کارخانه های داخلی تهیه میکنند و بهای تمام شده ان بعلاوه حقوق کارگران و انرژی یچیزی ارزش افزوده جزیی میگیرد اما بعضیا برای اینکه سود هنگفتی به جیب بزنند انواع راهها به کار میگیرند اولین راه این میاد به نظرشون که با اکراه اون ماشین رو دست همون کارگر تولیدکننده اش بدهند و تفره سر قیمت میروند و به نرخ دلار محاسبه میکنند که خودش تولید رانت میشه و این که دنبال بازار کاذبی هستند که از اب گل الوده ماهی بگیرند و راهی بورس میکنند و بقیه چیزها رو هم لاپوشونی میکنند و عده ای کمی احمق پیدا میشه که بدون در نظر گرفتن چیزی پول را در بورس هزینه میکنند برای ماشینی که نصف قیمت اون ساخته شده. و باید زودتر چاره ای اندیشید رو به نابودی و تورم بیشتر میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
قبلا مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار میرفت تو جیب تعدادی دلال در کل کشور، حالا با بورس کالا میره تو جیب خود خودروسازیهای مافیایی؟!
۱۲۳۴
آخرین اخبار