افتتاح فاز اول اکوپارک فرحزاد در تابستان

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهردارى تهران گفت: فاز اول اکو پارک فرحزاد تا ۸ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

علی محمد مختاری در مورد شرایط رود دره فرحزاد قبل از شروع پروژه اکوپارک گفت: این رود دره قبل از شروع پروژه پاتوق حدود دو هزار معتاد بود که هم اکنون اغلب این معتادان در حال ترک هستند و ساماندهی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در مورد برآورد میزان بازدید شهروندان از این پروژه اظهار کرد: طبق طرح مشاور روزانه حدوداً ۱۰۰ نفر از شهروندان به صورت تور لیدر می‌توانند از این محل بازدید کنند.

وی گفت: در طرح مذکور ضمن برنامه ریزی، طرح ریزی و اقدام برای حذف و یا کاهش اثرات تک تک آسیب‌های اکوسیستم روددره فرحزاد تلاش شده است با ارائه رویکردی پیشرو در طراحی شهری این محدوده، بر غنای زیست اقتصادی و اجتماعی شهر در ابعاد محله‌ای و فرامنطقه‌ای بیافزاید.

مختاری در مورد دامنه و فعالیت‌های اجرایی پروژه گفت: مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی تعریف شده در مرحله رفع آسیب‌ها شامل طراحی و اجرای تصفیه فاضلاب در محله فرحزاد و بازچرخانی پساب تصفیه شده به عنوان منبع اصلی تأمین نیاز آبی محیط زیستی روددره، ترمیم ترانشه‌ها و شیب‌های آسیب دیده، جمع آوری زباله‌های رهاشده در بستر رودخانه و دره فرحزاد، همچنین پیاده سازی مدیریت پسماند در محله فرحزاد، شهرک مجلس و شهرک نفت؛ باز رویانی پوشش گیاهی آسیب دیده یا از بین رفته و بازیابی گونه‌های جانوری از بین رفته و ترمیم و احیای قنات‌های موجود در محدوده طرح به منظور تأمین نیاز آبی باغات موجود است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: باغچه‌های گونه شناسی گیاهی و جانوری طراحی شده در این مجموعه عبارتند از، هتل مورچگان که به معرفی زنده و جذاب زندگی و نقش مورچه‌ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددره‌ای و شهری پرداخته و باغچه دوزیستان که در یک برکه آبی غنی شده، به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددر‌های و شهری می‌پردازد.

وی افزود: باغچه خزندگان که در درز و شکاف صخره ه‌ای واقع در زون گسل شمال تهران به معرفی زنده و نقش دوزیستان در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددر‌های و شهری می‌پردازد و باغچه سنجاقک‌ها که در برکه آبی طراحی شده، وظیفه معرفی زنده و نقش حشرات آبدوست و زیبایی مانند سنجاقک‌ها در چرخه اکولوژیک اکوسیستم روددره‌ای و شهری دارد.

مختاری خاطرنشان کرد: باغچه گیاه شناسی هم در پهنه طبیعی به تکثیر و تولید بذر گیاهان بومی درختی، درخنچه‌ای و علفی دامنه‌های جنوبی البرز پرداخته و همزمان با ارائه زنده این فعالیت به گردشگران نسبت به افزایش آگاهی و شناخت آن‌ها اقدام می‌کند.

وی در پایان درخصوص وسعت این پروژه بیان کرد: کل پروژه در حدود ۱۴۰ هکتار بوده و بر اساس اولویت اجرایی تعیین شده مقرر شده است، فاز اول آن در محدوده بین پل آبشار تا پل خوشمرام، به مساحت ۵۴ هکتار تا شهریورماه ۱۴۰۲ تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته و بقیه محدوده طرح نیز در مدت زمان ۱۲ ماه پس از تکمیل فاز ۱ مورد بهره برداری قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار