رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

وضعیت پروژه انتقال آب از دریا به کنارک و چابهار کُند و نگران کننده است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت پروژه انتقال آب کنارک به چابهار کُند و نگران کننده است به نظرم از طرف وزارت نیرو کوتاهی صورت گرفته است، در منطقه محروم اگر آب و امکانات نباشد مردم چکار باید بکنند.

محمد جواد عسکری در بازدید از طرحهای در دست اجرای حوزه آب، کشاورزی، آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستانهای چابهار، کنارک، دشتیای، قصرقند و زرآباد اظهار داشت: قرار ما چیز دیگری بود آنچه را که ما در بازدید میدانی سفرهای گذشته مصوب کردیم انجام نشده و تاکنون لوله های آب در طول مسیر افتاده و به حال خویش رها شده است.

وی افزود: بنای بازدیدهای ما این است مشکلات مردم حل شود و سفرهای نمایندگان مجلس و مسئولان و همراهی مسئولان استانی و محلی خروجی داشته باشد و مردم تغییر را احساس کرده و ایجاد امید شود.

وی بیان کرد: ما فاصله زمانی کوتاهی را مشخص می کنیم براساس آن اگر بی توجهی صورت بگیرد مصداق ترک فعل است و باید مسئول مربوطه پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل و مشکلات این سفر و مصوبات سفرهای گذشته را براساس اولویت در مجلس و از طریق وزیران مربوطه پیگیری می کنیم تا مشکلات کمتر شود.

عسکری با اشاره به اینکه آب شیرین‌کن کنارک، آب شرب مورد نیاز شهرستان های کنارک و چابهار را تامین می‌کند که مقرر شده بود به واسطه مشکلات موجود ظرفیت آن تا ۲۵ هزار متر مکعب در شبانه روز تا پایان بهمن ماه سال جاری افزایش پیدا کند، تصریح کرد: بر اساس گزارش های ارایه شده در این نظارت میدانی به دلیل مشکل در تامین منابع اعتباری افزایش ظرفیت آب شرین‌کن کنارک- چابهار انجام نشده و پیمانکار اجرای آن را منوط به دریافت تسهیلات کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۱ کیلومتر از ۲۲ کیلومتر خط انتقال آن اجرا شده و ۱۱ کیلومتر دیگر متوقف مانده است که نیاز است سریعاً پیگیری و به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سفر قبلی مقرر شده بود اقدامات لازم برای اجرای طرح افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن کنارک به دلیل اهمیت آن سریعاً انجام شود، در نظارت میدانی قبلی از این طرح اعلام شد که نیازهای انجام آن هر چه سریع تر به کمیسیون اعلام شود تا آنها را پیگیری کنیم، به وزیر نیرو نیز اعلام کردیم به دلیل شرایط بحرانی برنامه ریزی لازم‌ را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه گزارش های فعلی از وضعیت اجرای افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن کنارک نگران کننده است و پذیرفتی نیست، ادامه داد: اگر کم کاری صورت گرفته آن را مصداق ترک فعل می‌دانیم و هدف ما رفع مشکلات مردم بود و باید مسئولین مربوطه پاسخگو باشند زیرا تامین آب شرب حق طبیعی و اولیه مردم است و نباید در این باره کم کاری کرد.

وی بر تخصیص اعتبار به گرگروها، احیا و مرمت و بهسازی قنوات، طرح های حوزه آبرسانی تاکید کرد و افزود: اجرای هوتک ها و آب بندها و پرژه های آبخیزداری خیلی مهم است.

مقابله با پدیده گروگروها، تکمیل طرحهای آبرسانی، پروژه های کشاورزی و احیای قنوات نیازمند اعتبار

وضعیت پروژه انتقال آب از دریا به کنارک و چابهار کُند و نگران کننده است

نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از اینکه برای بار سوم اعضای کمیسیون کشاورزی به سیستان و بلوچستان سفر می کنند خیلی خوشحالم و امیداورم بسیاری از مشکلات پیش رو مرتفع شود.

معین الدین سعیدی افزود: در این سفر سیدحسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران، عباسعلی نوبخت معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، آقازاده معاون مهندسی وتوسعه آب وفاضلاب کشور از جمله مدیران وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو هستند که رییس و نائب رئیس واعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مقابله با پدیده گروگروها(فرسایش خندقی خاک در دشتیاری و چابهار)، تکمیل طرحهای آبرسانی به ویژه انتقال آب از دریای مکران به تمام شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، پروژه های در دست اجرای کشاورزی و احیای قنوات قصرقند و نیکشهر نیازمند توجه و تخصیص اعتبار ویژه است.

وضعیت پروژه انتقال آب از دریا به کنارک و چابهار کُند و نگران کننده است

وی اظهار کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از طرحهای در دست اجرای حوزه آب، کشاورزی، آبخیزداری و منابع طبیعی شهرستانهای چابهار، کنارک، دشتیای، قصرقند و زرآباد، پل سنگان بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری، کارخانه آب شیرین کن چابهار - کنارک، رودخانه باهو واحداث بندهای بتنی درمسیر این رودخانه، قنوات و ظرفیت های کشاورزی حوزه انتخابیه چابهار بازدید و در جلسات شورای اداری و دیدار با قشرهای مختلف مردم و مسوولان مشکلات پیش رو را بررسی و قرار است در مرکز کشور تا حصول نتیجه مثبت تمامی مسائل را براساس اولویت پیگیری کنند.

وی بیان کرد: سیل بند عورکی چابهار بطول ۹ کیلومتر که پدیده گرگروها (فرسایش خندقی خاک) را جلوگیری می کند بدون اعتبار لازم تعطیل شده است و روان آبها همچنان به طرف تخریب روستاها و اراضی کشاورزی پیش روی می کند.

نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: روند انتقال آب از دریای عمان به کندی و لاک پشتی است و طرح های حوزه آب و فاضلاب و آبخیزداری در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده اند و حتی آبرسانی به ۴۰۰ روستای پایین دست سد زیردان چابهار بدون ساخت تصفیه خانه نیمه تمام است و مردم محروم روستاها مجبورند آب بدون کلرزنی و بهداشتی را بنوشند و انواع بیماریها را به جان بخرند.

سعیدی گفت: برای مهار گرگروها طبق برآورد منابع طبیعی و آبخیزداری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان و برای مرمت، احیا و بازسازی قنوات نیکشهر و قصرقند بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان و برای ساخت تصفیه خانه و تکمیل پروژه آبرسانی به ۴۰۰ روستای چابهار و ۲۰۰ روستای حوزه دشتیاری حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار