رئیس تایوان در نامه‌ای به پاپ بر صلح در تنگه تایوان تاکید کرد.

تسای اینگ ون، رئیس تایوان جنگ با چین را یک گزینه موجود ندانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تسای اینگ ون در نامه‌ای که به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نوشته است، اعلام کرد: جنگ میان چین و تایوان یک گزینه نیست و فقط با احترام به موجودیت و حاکمیت مردم تایوان امکان همزیستی مسالمت آمیز با چین وجود دارد.

در این نامه که در پاسخ به نامه صلح آمیز پاپ در اول ژانویه نوشته شده است، رئیس تایوان تاکید دارد: جنگ در اوکراین ارزش صلح را در جهان و حفظ امنیت منطقه‌ای آشکارتر ساخت. من در سخنرانی روز ملی در سال گذشته بار دیگر تصریح کردم صلح و ثبات در تنگه تایوان در گرو روابط میان دو تنگه (پکن و تایپه) است و تقابل نظامی مطلقاً یک گزینه پیش رو نیست.

او مدعی شد: تنها با احترام به حاکمیت مردم تایوان بر این جزیره و نیز احترام به دموکراسی و آزادی ما می‌توان به روابط سازنده میان طرفین ادامه داد.

واتیکان، مقر پاپ تنها کشوری در اتحادیه اروپاست که تایوان در آنجا سفارتخانه دارد. تحت فشار‌های چین، تایپه تنها با ۱۴ کشور جهان روابط دیپلماتیک دارد. سایر کشور‌ها گرچه با تایوان روابط تجاری دارند، اما از برقراری روابط دیپلماتیک با آن خودداری می‌کنند.

گفتنی است پکن تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی سالانه خود درباره بازگشت تایوان به آغوش سرزمین مادری سخن گفت. با این حال، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن شامل ژاپن و استرالیا از استقلال تایوان حمایت می‌کنند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی که بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان محسوب می‌شود بر این باور است تایوان یکی از ۳ منطقه در شرق آسیاست که در آینده احتمال رویارویی نظامی میان چین و آمریکا درباره آن وجود دارد.

برچسب ها: چین ، تایوان ، چین و آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار