خودروهای دودزا در مشهد نقره‌داغ شدند

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: طی یک هفته استمرار آلودگی هوا در مشهد، ۴۵ هزار فقره اعمال قانون خودرو‌های بدون معاینه فنی انجام شد.

علیرضا رحیمی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار برای تعداد خودرو‌های دارای نقص فنی گفت: ما درباره معاینه فنی اغماض نمی‌کنیم، چون بحث هوای پاک و رعایت قوانین و مقررات است.

او افزود: بعد از تشکیل کمیته اضطرار، طی یک هفته بیش از ۴۵ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی در سطح معابر شهر مشهد انجام شد، مبلغ جریمه اعمال قانون برای برگه معاینه فنی ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد از طریق عوامل اخطار نویس و هم از طریق دوربین‌های نظارتی تصویری به طور خودکار اعمال قانون می‌شود، روزی یک بار این‌ها اعمال قانون می‌شوند، یعنی اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد ممکن است طی یک ماه بار‌ها اعمال قانون شود، بنابراین هزینه رفتن به معاینه فنی بسیار کمتر است و برای فرد توجیه دارد.

رحیمی بیان کرد: درصد آن را ندارم، اما از سال گذشته که سامانه دوربین‌ها در معاینه فنی فعال و این کاربری هوشمند به سطح شهر اضافه شده است، صف‌های معاینه فنی همیشه مملو از خودرو است که قبلا به این شکل نبود، این موضوع نشان می‌دهد افراد مراجعه کننده برای معاینه فنی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده اند.

او تصریح کرد: بخشی از آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه و ۱۲ درصد از آلودگی هوا مربوط به تردد موتورسیکلت هاست، بنابراین جایگزینی موتور‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های موجود و جمع آوری موتورسیکلت‌های دو زمانه و ایجاد بازدید معاینه فنی برای تمامی موتورسیکلت‌ها الزاماتی است که باید به سرعت انجام شود تا موتورسیکلت‌ها را در زمینه هوای پاک به حد استاندارد برسانیم، شهرداری اقدام خوبی در زمینه موتور‌های برقی از ۲۶ آذر انجام داد که ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را جایگزین کرد.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی تاکید کرد: درباره خودرو‌های سواری هم خودرو‌های دودزا در شهر تردد می‌کنند که بحث اصلی تردد آن‌ها مربوط به این است که کیفیت خودرویی ما کمی پایین است، مسئله بعدی سنگینی هزینه‌های تعمیرات موتور است، همچنین مسئولیت پذیر نبودن افراد از نظر فردی و اجتماعی در زمینه تردد با خودرو‌های دودزا نیز مطرح است که این‌ها باعث شده است مشکلاتی ایجاد شود.

رحیمی اظهار کرد: ما به سمتی می‌رویم که بتوانیم پیاده راه در شهر ایجاد کنیم، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را رونق دهیم، استفاده از دوچرخه و حمل و نقل پاک را جایگزین کنیم، همچنین بتوانیم خودروی تک سرنشین را کم کنیم تا مردم به سمت حمل و نقل عمومی بروند، این‌ها مواردی است که می‌تواند به بحث مقابله با آلودگی هوا کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار