جراح و متخصص چشم گفت: بیماری آب مروارید در نوزادان و بزرگسالان متفاوت و به دلایل مختلف ایجاد می‌شود.

شهباز متخصص و جراح چشم گفت: آب مروارید، کاهش بینایی چشم به علت کدورت عدسی چشم است و بسیاری از افراد کدورت خفیفی در عدسی چشم دارند که باعث کاهش بینایی چشم نمی‌شود.

او بیان کرد: عدسی چشم قسمتی از چشم است که در پشت مردمک آن قرار گرفته است و اندازه آن ۱۰ در ۵ میلی متر است،کار عدسی شرکت فعال در تطابق چشم انسان است و تطابق به معنی این است که تصویر به وسیله شرکت فعال عدسی چشم روی پرده شبکیه ایجاد می‌شود که تصاویر واضح دیده شود.

شهباز گفت: در نوزادان تا چهار ماهگی این تطابق وجود ندارد و نوزادان به صورت تار اطراف خود را می‌بینند همچنین از چهارماهگی به بعد تطابق چشم ایجاد می‌شود و به تدریج با افزایش سن این تطابق کاهش می‌یابد.

او با اشاره به ابعاد عدسی چشم انسان بیان کرد: عدسی از ۳۳ درصد پروتئین و ۶۶ درصد آب و یک درصد چربی تشکیل شده است.

این متخصص افزود: آب مروارید در کودکان و بزرگسالان متفاوت است و نوع مادرزادی آن در هر ۱۰ هزار نوزاد ۳ مورد آن به بیماری آب مروارید مبتلا می‌شوند.

متخصص و جراح چشم بیان کرد: یکی از علل مهم ابتلا به نوع مادرزادی آب مروارید، ارثی بودن یا اوتوزوم غالب است.

او با اشاره به دلایل ابتلا به نوع مادرزادی آب مروارید تصریح کرد: سایر علل ابتلا به نوع مادرزادی آب مروارید ازجمله سندرم داون، سندرم اِدوارد، اختلالات متابولیکی نوزاد، عفونت‌های داخل رحم مانند سرخچه، توکسوپلاسموزیس و عفونت‌های ویروسی است.

او گفت: آب مروارید در بزرگسالان نیز می‌تواند دلایل ارثی داشته باشد و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و به علت بیماری‌های چشم مانند پارگی شبکیه و ابتلا به نزدیک بینی شدید، شب کوری و به دنبال تومور‌های داخل چشمی و التهاب‌های قدام، خلف چشم و انسداد‌های چشم ایجاد می‌شود.

متخصص و جراح چشم گفت: بیماری‌های عمومی بدن مانند کم کاری و پر کاری تیروئید، دیابت، منگولیسم و بعضی بیماری‌های عضلانی سبب ابتلا به بیماری آب مروارید می‌شود.

او گفت: آب مروارید به دنبال ضربه‌های ناشی از جسم تیز مانند سوزن، آهن و سایر اجسام که سبب پارگی عدسی چشم می‌شود نیز به وجود می‌آید همچنین بعضی اشعه‌ها مانند اشعه ایکس، نوترونی و مادون قرمز سبب ابتلا به این بیماری می‌شود همچنین افراد شاغل در کارخانه‌های شیشه بیشتر به آب مروارید مبتلا می‌شوند.

متخصص و جراح چشم تصریح کرد: مسمومیت با نفتالن و مصرف بعضی دارو‌ها به مدت طولانی مانند کورتون‌ها و بعضی نقص‌های متابولیکی مانند کمبود ویتامین B، C و اسید‌های آمینه سبب ابتلا انسان به آب مروارید می‌شود.

او بیان کرد: علائم این بیماری مانند کاهش دید چشم در مقابل نور خورشید و نور در شب و نزدیک بینی پیشرونده که در زمان قبل فرد نسبت به دور دید خوبی داشته است در حالی که در حال حاضر نزدیک را خوب می‌بیند.

شهباز گفت: ممکن است فرد چراغ‌های موجود در خیابان‌ها و اتوبان‌ها یا در مجاورت خود را به صورت هاله نور ببیند و دید رنگی و دوبینی داشته باشد.

او بیان کرد: برای آب مروارید درجه بندی وجود دارد که در شروع آب مروارید بیماری ضعیف است و به تدریج با پیشرفت آن، آب مروارید نارس می‌شود و بعد به مرحله زیاد رس می‌رسد و به آب سیاه تبدیل می‌شود.

متخصص و جراح چشم با اشاره به عوامل موثر در عمل جراحی تصریح کرد: زمان عمل جراحی به عوامل زیادی از جمله شغل و میزان دید بیمار بستگی دارد مانند رانندگان که برای رانندگی به دید خوب دور نیاز دارند و هر زمان که بیمار نیاز به این دید مناسب داشته باشد، عمل جراحی انجام می‌شود.

او گفت: در زمان‌های قبل در عمل جراحی چشم بخیه وجود داشته است و مشکلات زیادی بود، اما در حال حاضر با وجود دستگاه‌های پیشرفته جراحی و تکنیک‌های جدید چشم طوری عمل جراحی می‌شود که عدسی چشم سخت نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.