معاون اجرایی پژوهشگاه قوه قضاییه:

اقدامات پژوهشی ارزشمندی در تاریخ تشکیلات قضایی کشور انجام شده است

زرینی با اشاره به تدوین برخی کتاب‌ها درباره تاریخ تشکیلات قضایی کشور، گفت: اقدامات مشابه تدوین تاریخ عدلیه کرمان می‌تواند در سایر استان‌ها نیز انجام شود.

حسین زرینی در نشست علمی با عنوان بررسی کتاب تاریخ عدلیه کرمان با اشاره به اینکه اقدامات پژوهشی ارزشمندی در حوزه تاریخ تشکیلات قضایی کشور انجام شده است، گفت: تاریخ عدلیه کرمان جز دسته پژوهش‌های تاریخی است که درباره تاریخ تشکیلات قضایی صورت گرفته است که ویژگی اصلی آن تمرکز بر استان کرمان است و تفاوت‌های جزئی با تاریخ حقوق دارد.

او افزود: در تدوین کتاب تاریخ عدلیه کرمان با وجود پژوهش‌های متعدد در ادوار تاریخی مختلف،  یکپارچگی متن حفظ شده است.

یدالله موحد، دبیر شورای معاونان و مدیر کل هماهنگی امور استان‌های قوه قضاییه (رییس کل سابق دادگستری استان کرمان) نیز با اشاره به اینکه کتاب تاریخ عدلیه کرمان محصول مشارکت چهارجانبه دادگستری کل استان کرمان، سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی، اساتید فرهیخته تاریخ دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشگاه قوه قضاییه است، تاکید کرد: کار تدوین این کتاب به عنوان یک کار علمی همراه با اصول علمی و تخصصی از سال ۹۴ پیگیری شده است و بدین منظوز از اساتید گروه تاریخ دانشگاه شهید باهنر استفاده شده است.

او تصریح کرد: بسیاری از اسناد مورد نیاز برای تدوین این کتاب در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی بوده است و برای بهره گیری از این اسناد، تفاهم نامه‌های مشترک بین دادگستری و این سازمان منعقد شد.

موحد افزود: کار پژوهشگران این کتاب برای بررسی اسناد و مدارک تاریخی و تدوین کتاب حدود ۴ سال به طول انجامید و این کار مشترک با پشتوانه علمی، تخصصی و فنی بسیار خوبی دنبال شد.

او با اشاره به اینکه برای تدوین این اثر زحمات زیادی از سوی پژوهشگران کشیده شده و بالغ بر ۲۷۰ کتاب منبع و مقالات علمی و اسناد معتبر فراوانی برای تالیف آن مورد استفاده قرار گرفته است، تصریح کرد: دادگستری استان پشتوانه مالی لازم از تدوین این کتاب را انجام داده است.

دبیر شورای معاونان و مدیر کل هماهنگی امور استان‌های قوه قضاییه تصریح کرد: کتاب تاریخ عدلیه کرمان به لحاظ تاریخ نگاری محلی و تخصصی قضا، فعلا یک اثر بی نظیر است و می‌تواند به عنوان یک الگو برای آثار مشابه در استان‌های دیگر شناخته شود.

او ادامه داد: در این اثر علمی این امکان فراهم شده تا بتوان تاریخ تحولات ساختارها، فرایند‌ها، اختیارات، وظایف و کارکرد نهاد‌های قضایی و طریق عزل و نصب قضات دیار کهن کرمان بزرگ در ادوار مختلف از صدر اسلام تاکنون را مطالعه کرد و با رخداد‌های قضایی مهم تاریخی، بیان شده در این کتاب آشنا شد.

موحد یادآور شد:در کتاب تاریخ عدلیه کرمان تیم پژوهشی به اتکای تجربه و دانش تاریخی که داشتند، مسائل مهم فنی و تخصصی را مورد توجه قرار داده اند.

او ضمن اشاره به اینکه از اینکه این اثر مورد توجه محققان تاریخ حقوق به ویژه قضات اهل فن به خصوص پژوهشگاه قوه قضاییه قرار گرفته بسیار خرسندم، افزود: این تیم از برگزاری جلسه نقد علمی و سازنده به منظور اصلاحات در چاپ‌های بعدی و استفاده در تحقیقات سایر پژو هشگران استقبال می‌کند و آن را فرصتی مغتنم می‌شمارد.

موحد افزود:در کنار تدوین اثر مکتوب تاریخ عدلیه کرمان، تدوین تاریخ شفاهی عدلیه در استان نیز دنبال شد و بدین منظور روسای کل سابق دادگستری استان پس از انقلاب دعوت شدند و با هر یک از این افراد، بالغ بر ۳ ساعت مصاحبه شد و این مصاحبه‌ها ضبط شد و با این اقدام تاریخ شفاهی دادگستری استان در ۴۰ سال اخیر تدوین شده و موجود است.

او از اساتید همکار در تدوین کتاب تاریخ عدلیه کرمان از ورود اسلام تاکنون، از جمله : فرهاد دشتکی نیا، جمشید روستا و مجید نیک پور و نیز از سید محمد طیبی قدردانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه و حجت الاسلام و المسلمین مهدی هادی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه نیز در قالب یک لوح تقدیر از تلاش‌های دبیر کنونی شورای معاونین و مدیرکل هماهنگی امور استان‌های قوه قضاییه و رییس کل سابق دادگستری کل استان کرمان قدردانی کرده و تاکید کردند: چند دهه تلاش خالصانه و جهادگونه همراه با درایت، قانونمدی، اخلاق مداری و نقش موثر حضرتعالی در تحقق امر پژوهش و تولید علم در عالی‌ترین مدارج دستگاه قضایی، الگویی تمام عیار برای جوانانی است که پا در وادی پر مهابت قضا می‌نهند، به پاس تلاش‌های ارزشمند و اثربخش شما در مسیر پژوهش و به مناسبت برگزاری آیین نکوداشت هفته پژوهش در قوه قضاییه مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام می‌داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار