قابلیت پرورش میگو در ۶۰ هزار هکتار از سواحل مکران

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه ظرفیت‌های شیلاتی صنعتی ارزشمند برای توسعه سواحل مکران است، گفت: ۶۰ هزار هکتار از سواحل مکران قابلیت پرورش میگو را دارد و می‌توان با کشت میگو هزاران اشتغال را فراهم کرد.

سید حسین حسینی در بازدید از مزارع پرورش شیلات سواحل مکران اظهار کرد: علاوه بر کشت میگو نزدیک به ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در دریا نیز ظرفیت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت شیلات در سواحل سیستان و بلوچستان ظرفیتی بسیار ارزشمندی است که قابلیت توسعه و سرمایه گذاری دارد، افزود: از آنجایی که اقتصاد و معیشت مردم ساحل نشین به دریا وابسته است، با سرمایه گذاری در حوزه‌های شیلاتی و بویژه آبزی پروری میتوان به ارز آوری، ایجاد معیشت و اشتغال پایدار مردم منطقه کمک کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: باتوجه به زیرساخت‌های بندری و شیلاتی که در این منطقه وجود دارد، امکان توسعه منطقه‌های تلاقی به سمت بندر شهر‌ها نیز وجود دارد که در کنار تولید پایدار می‌توان به ارائه خدمات شهری و در نتیجه توسعه شهرها، سواحل و بویژه توسعه سواحل مکران که از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است هم کمک کرد.

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت مکران یک صنعت چند منظوره و چند وجهی در حوزه کشاورزی است که علاوه بر تولیدات گلخانه‌ای بویژه میوه‌های گرمسیری، در زمینه‌های آبزی پروری از جمله پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس با بکار گیری تکنولوژی‌های نوین مشغول به فعالیت می‌باشد و از این طریق نقش بسزایی در توسعه سواحل مکران دارد.

وی خاطر نشان کرد: لازمه داشتن یک تولید پایدار و موفق، قرارگیری خوشه‌های تولید در کنار هم می‌باشد، به طوری که تکامل زنجیره ارزش افزوده در آن دیده شود و خوشبختانه این موضوع در مگا پروژه حوزه کشاورزی کشت و صنعت مکران کاملا مشهود بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

قابلیت پرورش میگو در ۶۰ هزار هکتار از سواحل مکران

سواحل مکران قابلیت کشت و برداشت سالانه ۲ نوبت پرورش میگو را دارد

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سواحل مکران از گواتر تا زرآباد با ۵۴۱ کیلومتر نوار ساحلی و شناسایی ۲۰ سایت با ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد و حاصلخیز و افزایش این اراضی به ۶۰ و حتی ۱۰۰ هزار هکتار ظرفیت کشت و برداشت سالانه ۲ نوبت پرورش میگو را دارند.

عطاالله رئیسی گفت: هم‌اینک بیش‌از چهار هزار هکتار اراضی در گواتر و هزار و ۵۰۰ هکتار در رودیک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران برای کشت میگو است و در سایر نقاط نیز در حال مطالعه و ایجاد زیرساخت‌ها هستیم.

وی افزود: آب و هوای سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر باد‌های موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده و به نوعی می‌توان گفت چابهار و کنارک بهشت آبزی پروری ایران است.

وی با بیان اینکه در هر هکتار پرورش میگو یک اشتغال مستقیم و ۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: میگو ارزش صادراتی، ارز آوری، برگشت سریع سرمایه و بازار پسندی بالایی نسبت به سایر آبزیان دارد و طول هر دوره پرورش میگو در چابهار ۸۵ تا ۱۲۰ روز است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چابهار و کنارک ۳۱ درصد صید کل کشور،۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را داراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.