مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران:

گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در اولویت است

رحمانی گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان در بخش گازرسانی از میانگین کشوری از نظر توسعه عقب هستیم و این سه استان در اولویت گازرسانی قرار دارند.

مسلم رحمانی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران روز شنبه در آئین اختتامیه سومین رویداد ملی آوای گاز در استان بوشهر افزود: براساس برنامه ریزی و طرح‌های انجام شده استان کرمان روی ریل توسعه قرار گرفته و گازرسانی به این استان طی دو سال آینده به پایان می‌رسد.

وی اظهار کرد: با تمهیدی که وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز انجام داده برای سرعت بخشی در روند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان پنج استان گیلان، فارس، یزد، خراسان رضوی و جنوبی بعنوان استان‌های معین این استان معرفی شده اند.

رحمانی ادامه داد: با اینکه خط گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان در قسمت مکران در حال اجرا است اما صنایع بزرگی در صف دریافت گاز هستند.

وی اظهار کرد: همچنین استان‌های بوشهر و کردستان نیز به‌عنوان استان‌های معین استان هرمزگان معرفی شده اند و اکنون بوشهر با قوت، گازرسانی به غرب استان هرمزگان را برعهده گرفته و انتظار می‌رود تا سه سال آینده این دو استان از نعمت گاز برخوردار شوند.

رحمانی یادآور شد: در زمان حاضر یک هزار و ۲۲۴ شهر، ۳۶هزار و ۳۰۰ روستا، بالغ بر ۱۴۲ هزار صنعت در کشور از نعمت گاز برخوردار شده اند.

وی ادامه داد: از ۲۲۸ میلیارد مترمکعب مصرف گاز سالانه کشور در شرایط عادی ۷۰درصد در بخش صنعتی و ۳۰درصد در بخش خانگی مصرف می‌شود این درحالی است که این نسبت در زمستان معکوس شده و با توجه به مصرف بهینه نه صنعتی در زمستان با محدودیت مصرف و نه مشترکی از نعمت گاز محروم می‌شود.

رحمانی گفت: ایران به واسطه وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و سایر مناطق یکی از کشورهای غنی از نظر انرژی گاز است و همین امر باعث شده امروز با شعار گاز محور توسعه است اقدامات بزرگی در کشور رقم بخورد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۸ پالایشگاه گاز در کشور اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۸هزار کیلومتر خطوط انتقال و ۴۴۰هزار کیلومتر شبکه توزیع در کشور وجود دارد که اجرای این عملیات یک اقدام بسیار بزرگ در بحث توسعه و پایداری است.

رحمانی با بیان اینکه توان داخلی ایران در ساخت پالایشگاه، ایستگاه و خطوط انتقال در کشور قابل توجه است گفت: ایران در زمینه گاز به درجه بالایی از توسعه و پیشرفت رسیده و امروز اجرای اقدامات نوین و گسترده ای برای پایداری این شبکه نیاز است.

وی اظهار کرد: ورود گاز به هر منطقه ای موجب ایجاد رفاه، آسایش و توسعه صنعتی، اشتغال، رشد شاخص‌های اقتصادی و کمک به نگهداشت محیط زیست و هوای پاک برای منطقه را به دنبال دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: گازرسانی به ۳۹۵ نیروگاه در کشور، ۳۱ مشترک پتروشیمی، ۷۸ صنعت سیمانی، ۲۸۵ صنعت فولادی و ۱۴۲ صنعت در شهرک‌های صنعتی و بیرون از شهرک‌های صنعتی، گازرسانی به دو هزار و ۲۰۰ جایگاه سی ان جی و گازرسانی به ۳۰ میلیون واحد مسکونی از اقدامات شرکت گاز در کشور است.

رحمانی با بیان اینکه یکی از مهمترین مدیریت‌هایی که امروز در بحث گاز مغفول مانده مدیریت مصرف است اضافه کرد: بی توجهی به مصرف بهینه باعث شده که امروز با تولید و تزریق ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز در روز بیش از یک ماه است که مصرف روزانه گاز کشور به ۶۰۰ ملیون مترمکعب رسیده و این امر افزون براینکه باعث بروز مشکلات عدیده ای از نظر فنی به شبکه، خطوط و ایستگاهها وارد می کند موجب هدر رفت منابع ، سرمایه و ثروت را هم برای کشور به همراه دارد.

 

 
برچسب ها: گاز رسانی ، شرکت گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.