امیرعبداللهیان:

پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران همواره از گفتگو‌های منطقه‌ای استقبال کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر امروز (یکشنبه) نهم بهمن ماه در محل وزارت امور خارجه میزبان «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری بود، پس از دیدار و گفتگو با وی در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر را به مقامات و ملت قطر تبریک گفت.

وزیر خارجه همچنین از میزبانی خوب قطر از تیم ملی ایران سپاسگزاری کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: امروز در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه به ویژه توسعه همکاری‌های تجاری واقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی گفتگو کردیم. در خصوص رفع برخی موانع احتمالی وضرورت سرعت بخشیدن به توسعه هر چه بیشتر مناسبات اتفاق نظر داشتیم. از دیدگاه قطر برای ترویج گفتگو‌های منطقه‌ای استقبال کردیم و طبعا این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار موثری در سرعت بخشیدن به برخی سوء تفاهمات و مشکلات منطقه کمک کند.

وی گفت: ایران همواره از گفتگو‌های منطقه‌ای استقبال کرده و مذاکره و مسؤولیت پذیری را مقدماتی ضروری برای رسیدن به همکاری‌های قوی و پایدار بین یکایک کشور‌های منطقه‌ای می‌داند. معتقدیم گفتگو و همکاری می‌تواند روشی انحصاری و موفق برای نیل به صلح، ثبات و امنیت دسته جمعی منطقه‌ای باشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از تلاش‌های قطر برای رفع تحریم‌ها تشکر می‌کنیم قطر برای بازگشت همه طرف‌های برجامی به تعهداتشان تلاش می‌کند امروز پیام‌هایی از طرف‌های مقابل برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم. از حسن نیت قطر برای رساندن همه طرف‌ها به گام‌های وپایانی توافق تشکر می‌کنیم در گفتگو‌ها با وزیر خارجه قطر بر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله آمیز آمریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کردم، ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسئله گفت وگو برای لغو تحریم‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: ایده‌هایی را وزیر خارجه قطر درباره بحران اوکراین مطرح کرد دور نخست مذاکرات ایران و اوکراین در عمان در ماه‌های گذشته انجام شد و از هرگونه اقدامی برای برگزاری دور بعدی این گفتگو‌ها بین ایران و اوکراین استقبال می‌کنیم. موضع ایران در خصوص اوکراین روشن است. روابط دیرینه‌ای بین ایران و روسیه در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید در تقابل با طرف‌های دیگر هرگونه مناسبات سازنده ایران و مسکو تلقی و تفسیر شود. کما اینکه مناسبات ایران و اوکراین هم به مفهوم دشمنی و یا به حساب طرف دیگری نباید گذاشته شود.

وی گفت: موج بی سابقه اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، قدس شریف و اردوگاه جنین در روز‌های اخیر با شهادت بیش از ۳۱ فلسطینی همراه بوده و این مایه تاسف است برای همه ما به عنوان کشور‌های اسلامی که در سال گذشته میلادی بیش از ۲۳۰ فلسطینی توسط جنایتکاران اشغالگر قدس به شهادت رسیدند مقاومت فلسطینی پاسخ لازم را داده و خواهد داد و مسئله فلسطین به عنوان موضوع اول است. اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قویا محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: سطحی از مناسبات را با هیأت حاکمه افغانستان برقرار کردیم، ولی بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید می‌کنیم و بار دیگر اقدام در محروم کردن زنان و دختران افغان از تحصیل را اقدامی نادرست و در تعارض با تعالیم دین رحمانی اسلام می‌دانیم. ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیأت حاکمه موقت افغانستان همه اقدامات مجازی کتب درسی و هر امکانات و لجستیک که نیاز باشد را برای ارتقای دانش و بازگشایی و فعالیت پررونق مدارس و دانشگاه‌های افغانستان در خدمت زنان و دختران را فراهم کند.

آمریکا پیام‌هایی را برای ایران ارسال کرده است

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر  ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران و استقبال به عمل آمده گفت: بر اهمیت رابطه تجاری و اقتصادی دو کشور تأکید کردیم و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردیم. درباره توافق هسته‌ای، قطر همه طرف‌ها را تشویق می‌کند به این توافق بازگردند. درباره افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر بر عدم دخالت در مسائل داخلی دیگر کشور‌ها و حسن همجواری تأکید کرد و افزود: می‌خواهیم این روابط را با همه کشور‌های همسایه خود داشته باشیم.

وزیر خارجه قطر بیان کرد: فرصت داشتیم درباره سوءتفاهم اخیر در خصوص مسئله اوکراین گفتگو کنیم. طرفین را تشویق می‌کنیم در این باره گفتگو کنند که مشکلات و سوء تفاهمات رفع شود. موضع ما در خصوص ایران موضع روشن و ثابتی است. قطر می‌خواهد همه به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل پایبند باشند و ما تهدید به استفاده از زور علیه هر یک از کشور‌ها را نمی‌پذیریم. فرصت داشتیم درباره تحولات افغانستان گفتگو کنیم.

وی توهین به قرآن و سوزاندن قرآن کریم در اروپا را محکوم کرد و افزود: این اقدامی است که باعث نفرت پراکنی می‌شود و منجر به اختلافات بیشتر بین ادیان مختلف می‌شود. دین اسلام دعوت به همزیستی می‌کند.

وزیر خارجه قطر به تحولات اخیر در فلسطین اشاره کرد و گفت: قطر تنش اخیری که دولت جدید رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به کار برده است را به شدت محکوم می‌کند و دعوت می‌کنیم از اقدامات یکجانبه دست بردارد و تنش‌ها را کمتر کند، چون ممکن است این تنش‌ها به وضعیت خطرناک‌تری منجر شود و باید روند سیاسی و تأسیس دو دولت مورد تأکید قرار گیرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی درباره سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر گفت: ایران کشور همسایه است و چالش‌هایی درباره سیستم بانکی در ایران وجود دارد و امیدواریم توافق هسته‌ای صورت بگیرد و تحریم‌ها برداشته شود. سفر رئیس بانک مرکزی ایران به قطر برای گفتگو درباره سازوکار‌های مناسب است که همکاری تجاری دو کشور افزایش یابد.

وی درباره پیام‌هایی که به ایران منتقل کرده است نیز گفت: از سوی طرف‌های مختلف پیام‌ها درباره موضوعات مختلف بود. اکنون فرصت مناسبی است که مشکلاتی که در خصوص توافق هسته‌ای هست حل شود و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. آمریکا هم یکسری پیام‌هایی را به ما داده تا آن را به ایران منتقل کنیم در خصوص موضوعی که در رابطه با این توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع در ارتباط نباشد.

وزیر خارجه قطر همچنین در پاسخ به سؤالی درباره رفت و آمد‌ها بین ایران و قطر بیان کرد: با ایران همکاری تاریخی داریم و همسایه هستیم و روابط دو کشور در سطح روسای دو کشور در جریان است. روابط ایران و قطر برای ثبات منطقه‌ای مهم است، چه در زمینه رایزنی‌های سیاسی و روابط دو ملت.

وی بیان کرد: قطر همیشه به دنبال افزایش هر چه بیشتر روابط بین کشور‌های منطقه با ایران است و با توجه به روابط همسایگی و تاریخی مسائل مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد از جمله مسائل دینی و فرهنگی بین دو کشور.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا احتمال دارد قطر میزبان گفت‌وگوی ایران و آمریکا باشد؟ بیان کرد: تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که ترس‌ها و دغدغه‌ها بین طرفین توافق از بین برود و محیطی برای انجام گفتگو‌ها حاصل شود. قطر به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای است، چون عامل مهمی برای ثبات در منطقه است. شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف شود که آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.

برچسب ها: سیاست خارجی ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
هر وقت حمله میکنن از اونطرف پیام میدن که شما جواب ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
میگن پیام آمریکا این بوده که ایران دست از حمایت روسیه و ارسال پهپاد به آن کشور در جنگ با اکراین بردارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
برجام یک مذاکره با اروپا و بقیه ابرقدرت ها برجام دو مذاکره با عربستان برجام سه مذاکره با آذربایجان برجام چهار ..... تا کی مذاکره تا کی شعار میدهید و مردم هزینه بپردازند تا کی و تا کجا !؟ روس مملکت و خانواده هاشون هیچ دغدغه ای ندارند و شغل و تحصیل و زندگی که تضمین شده است ملت مفلوک به کی و کجا پناه ببرند !؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۰:۴۵ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
چه بسا شما هم همانند ظریف دوست داری با وزیر خارجه آمریکا هم قدم بشی و عکس یادگاری بندازی.
دیدی چطور رودست خورد دولت قبلی به اصطلاح نرمش پذیر.
فقط اراده ملی مدیران و همبستگی ملی میتونه کشور رو از برهه کنونی به ساحل ارامش برسونه نه مذاکره با دشمن خون آشام.
اگر مذاکره کنید منتظر درگیری نظامی هم باشید.
همچنانی که تاریخ گواه هستش ما هیچگاه مذاکره کنندگان خوبی در عرصه بین الملی نبودیم و همیشه وا دادیم.
پس عزت نفس ایرانی را ملاک قرار دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
برجام=فرصت
برای کی؟!
خدا داند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
جالبه اسراییل در اختشاش و اعتراض و نتانیاهو با خرابکاری و حمله با افراد خود فروخته جهت انحراف افکار معترضین و آمریکا هنوز یک‌روز نشده پیام داده بیایید ادامه جنجال مذاکره را بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
اقتدار
۰۰:۲۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
فوری خودتون رو نبازید....
ممکنه این پیام یک فریب باشه ...
نگاهتون مردمی و انسانی باشه...
آمریکا و اروپا نان توی سفره ما ایرانی ها نمیریزن...
به فکر حل مشکلات اقتصادی و فساد اقتصادی باشید تا مذاکره برای مذاکره....
دو دهه هستش دارن مذاکره میکنن...
دلاراز500تومن شده 43000 تومان...
مذاکره رو تعطیل کنید به امورات مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
کابوس دیدی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
یک بار برای همیشه این برجام لعنتی رو پاره کنید و بذارید کنار تا اینقدر با ما بازی نکنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۳۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
همیشه طرف مقابل پیام میده که تو رو خدا شما بیاین برجام امضا کنین ولی طرف ما قبول نمیکنن،تا اونجا که ما از سران کشورهای اروپایی و آمریکا در حرف و عمل میبینیم برجام مرده و دیگه وجود نداره.اگر قرار به امضای برجام بود چرا انقدر تحریم های جدید در نظر می‌گیرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
در کل تو کار ترکیبی هستند. هم به تاسیسات حمله می کنند و هم تحریم می کنند و همزمان به دنبال مذاکره هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
چرا این همه پیغام و پسغام میفرستید ؟؟؟ چرا مستقیم با هم مذاکره نمیکنید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
مرغ شما یک پا دارد .پس دست از لجبازی نکشید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
خوب که چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
مرگ برآمریکا
هرچی می‌خواد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
چه دیپلماسی قوی در دنیا داریم که از طریق قطر باید پیغام پسغام بدیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
سرتون کلاه نره مارو بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۷:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
این برجام لعنتی که خیری ندارد را بیخیال بشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
خوب این کشورهای عربی گذاشتن مسئولين ایران رو سرکار
آخرین اخبار