مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد مطرح کرد:

اعمال تخفیف عوارض ساختمانی و نوسازی تا ۴۰ درصد

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد گفت: لایحه تخفیف عوارض ساختمانی و نوسازی تا سقف ۴۰ درصد به‌مناسبت دهه فجر از ۱۲ بهمن تا ۱۷ اسفند تصویب شد.

یکی از مبادلات مالی میان شهرداری و شهروندان، بهای عوارض ساختمانی و نوسازی است. این منبع درآمدی را شاید بتوان مهم‌ترین منبع درآمدی شهرداری نیز دانست. بر این اساس، شهروندانی که اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند، باید عوارضی را به نام «عوارض ساختمانی» به شهرداری پرداخت کنند. همچنین عوارض نوسازی را شهروندان به شهرداری پرداخت می‌کنند، اما همه‌ساله شهرداری مشهد به‌مناسبت دهه فجر و در راستای حمایت از رونق ساخت‌وساز شهری و درعین‌حال کسب منابع درآمدی مناسب به صورت برد-برد، اقدام به تدوین لایحه‌ای به نام «لایحه تخفیف عوارض نوسازی و ساختمانی» می‌کند که درصد تخفیف‌ها در آن هرسال با سال گذشته، متفاوت است.

امسال نیز این لایحه تدوین شد و در جلسه هفته پیش شورای اسلامی شهر به تصویب نمایندگان مردم مشهد در پارلمان شهری رسید تا پس از ابلاغ و اجرا تخفیف‌های عوارض ساختمانی و نوسازی به‌مناسبت دهه مبارک فجر، از ۱۲ بهمن تا سقف ۴۰ درصد اعمال شود؛ البته در این لایحه برای مناطق کم‌برخوردار شهری، تخفیفات بیشتری اعمال شده است و بنا به‌گفته مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری، پیش‌بینی تحقق درآمدی با اجرای این اقدام امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

برهانی مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد با اشاره به تصویب لایحه تخفیف عوارض ساختمانی و نوسازی تا سقف ۴۰ درصد به‌مناسبت دهه فجر از ۱۲ بهمن تا ۱۷ اسفند گفت: براساس این مصوبه، به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود به‌مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و به‌منظور رونق سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان، تخفیف مناسبتی به پرداخت نقدی عوارض صدور مجوز‌های ساختمانی (گروه پروانه و پایانکار) و عوارض ساخت و توسعه خطوط قطارشهری، قبوض عوارض کسب و پیشه و عوارض بر فعالیت از مشاغل غیرمشمول قانون نظام صنفی اختصاص دهد.

او افزود: همچنین به پاس مشارکت شهروندان در پرداخت سالیانه عوارض نوسازی و عمران شهری، بهای خدمات پسماند و خدمات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مندرج در این قبوض از تخفیف در پرداخت برخوردار شوند.

تخفیف ویژه برای مناطق کم‌برخوردار

مدیرکل درآمد‌های عمومی شهرداری مشهد با بیان اینکه تخفیفات اعمال‌شده براساس این مصوبه برای دو نمونه گروه درآمدی است، ادامه داد: برای این دو گروه شامل گروه‌های «۱، ۲ و ۳» که حوزه برخوردار محسوب می‌شوند، تخفیف کمتری اعمال می‌شود و در راستای حمایت از مناطق کم‌برخوردار شهری، تخفیفات اعمال‌شده برای گروه ۴ و ۵ درآمدی مربوط به مناطق کم‌برخوردار بیشتر از سه گروه درآمدی قبلی است.

برهانی بیان کرد: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، از تاریخ ۱۲ تا ۳۰بهمن۱۴۰۱ برای حوزه‌های درآمدی یک، ۲ و ۳ به میزان ۳۰درصد و برای حوزه‌های درآمدی۴ و ۵ به میزان ۴۰درصد و همچنین از تاریخ یکم تا هفدهم اسفند سال۱۴۰۱ برای حوزه‌های درآمدی یک، ۲ و ۳ به میزان ۲۰درصد و برای حوزه‌های درآمدی۴ و ۵ به میزان ۳۰درصد تخفیف لحاظ خواهد شد.

او با بیان اینکه پرداخت‌هایی که برای اعمال این تخفیف‌ها انجام می‌شود، فقط به‌صورت نقدی خواهد بود، تصریح کرد: پیش‌بینی بر این است که براساس این مصوبه و با مشارکت حداکثری شهروندان، حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل این عوارض به‌دست آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار