سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی پایین‌تر از شاخص‌های استاندارد است

مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: سرانه فضای آموزشی و کمک آموزشی در این استان مناسب نیست و پایین‌تر از شاخص‌های استاندارد است.

احمد نجاری مقدم افزود: استاندارد سرانه فضای آموزشی بین ۱۱ تا ۱۳ مترمربع، سرانه فضای کمک آموزشی بین ۱۸ تا ۲۰ مترمربع و مجموع سرانه فضاهای آموزشی در استان بین ۲۹ تا ۳۳ مترمربع است که هر سه شاخص پایین تر از استانداردها می باشد.

وی با تاکید بر ضرورت پیاده سازی برنامه های آموزش عالی خراسان رضوی در انطباق با مطالعات آمایش سرزمین و آینده نگری با در نظر گرفتن تحولات جمعیتی گفت: رشد کمی تعداد مراکز آموزش عالی کشور بدون در نظر گرفتن تحولات جمعیتی و مطالعات آمایش سرزمین و آینده نگری موجب کاهش تعداد دانشجویان از دهه ۱۳۹۰ تاکنون شده است.

نجاری مقدم ادامه داد: این موضوع منجر به بلا استفاده ماندن بخشی از ظرفیت های آموزشی ایجاد شده و بروز تاثیرات بر شاخصهایی از جمله شاخص نسبت دانشجو به هیات علمی در برخی از زیر نظام ها و مراکز آموزش عالی در سطح کشور شده است.

وی با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان کشور به استثنای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دردهه ۹۰ ( بیش از ۷۲۳ هزار نفر در کشور و بیش از ۲۸ هزار نفر در خراسان رضوی) تصریح کرد: این کاهش دانشجو در دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی و دانشگاههای وابسته به سایر دستگاههای اجرایی به وقوع پیوسته است.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به گزارش "آموزش عالی در گستره سرزمین ایران" اظهارداشت: در این گزارش به بررسی تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت و شاخص نسبت دانشجو به هیات علمی در سال ۱۳۹۹ در همه استانهای کشور بر حسب زیر نظام های حوزه آموزش عالی پرداخته شده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت در دانشگاه های کشور، ۵۴ هزار و ۶۸۰ و تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های استان خراسان رضوی در همین سال سه هزار و ۴۸۴ نفر بوده است که این استان در شاخص نسبت دانشجو به هیات علمی طی این مدت در مقایسه با کشور وضعیت مناسبی نداشت، به طوریکه شاخص نسبت دانشجو به هیات علمی در خراسان رضوی ۵۰ نفر بوده، درحالیکه میانگین این شاخص در کشور ۳۸ نفر است.

نجاری اضافه کرد: بررسی توزیع فضاهای کالبدی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیانگر آن است که با وجود اینکه نسبت تعداد دانشجویان استان از دانشجویان کشور در سنوات برابر با ۶ درصد بوده ولی نسبت زیر بنا برابر با پنج درصد است.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه وآینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، مجموع زیربنای آموزشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان (با احتساب زیربنای آموزشی و کمک آموزشی احداثی) را حدود ۶۸۷ هزار متر مربع اعلام و بیان کرد: سرانه فضای کل در استان ۲۲ متر مربع بوده که این شاخص در کشور برابر با ۲۶ متر مربع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.