افزایش دردهای عضلانی با استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:استفاده نادرست از وسایل ورزشی همگانی در بوستان‌ها، دردهای عضلانی همچون دردشانه و کمردرد را افزایش داده است.

زهرا سادات رضائیان گفت: دستگاه‌های ورزشی در بوستان‌ها، نمونه ساده شده‌ای از وسایل حرفه‌ای و گران‌قیمت باشگاه‌ها هستند که با خلاقیت و مشاوره کارشناسان، طراحی شده و برای استفاده همگانی و رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.

او گفت: این وسایل برای استفاده در شرایط ایده آل و افراد سالم طراحی شده‌اند و اگر مردم دارای مشکلات و بیماری‌هایی مانند آرتروز یا درد عضلانی هستند نباید از این دستگاه‌ها استفاده کنند یا نحوه استفاده از آن‌ها تفاوت دارد و فردی که علائمی از درد نداشته باشد، اما در آزمون‌های مربوط به آمادگی جسمانی دچار مشکلاتی باشد را یک فرد سالم می‌نامیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه وسایل ورزش همگانی در بوستان‌ها می‌توانند به دلایلی مانند شرایط محیطی، نگهداری و استفاده نادرست از آن برای مردم آسیب‌رسان است، افزود: برخی از مردم با مشاهده این وسایل در بوستان‌ها یا فضا‌های عمومی در حالی از این وسایل استفاده می‌کنند بدون آنکه نحوه استفاده درست از آن‌ها را بدانند و همین موضوع آسیب‌هایی را برای بدن افراد به همراه دارد.

او اظهار کرد: لازم است نهاد‌های متولی از جمله شهرداری و اداره ورزش و جوانان، اطلاع رسانی بهتر و گسترده‌تری درباره چگونگی استفاده از این وسایل در بین اقشار مختلف مردم داشته باشند.

رضائیان گفت: به دلیل اینکه این دستگاه‌ها در فضای باز مستقر هستند، شرایط محیطی مانند گرما و سرما و باران می‌تواند ویژگی مکانیکی آن‌ها را به ویژه در دستگاه‌هایی که دارای جز متحرک هستند، تغییر دهد به همین دلیل وقتی فردی از این وسیله ورزشی که به دلیل شرایط محیطی دچار تغییراتی مانند زنگ زدگی در لولا‌ها شده است، استفاده کند برای انجام حرکت‌های ورزشی ناچار است که نیروی بیشتر یا نامتعارفی اعمال کند.
لزوم برطرف سازی عیوب دستگاه‌های ورزشی به صورت دوره‌ای
او اعلام کرد: نیاز است که این وسایل در یک بازه زمانی مشخص توسط کارشناسان مربوطه مورد بازرسی قرار گیرند و تغییرات و معایب احتمالی آن‌ها برطرف شود.

رضائیان همچنین به استفاده نادرست برخی افراد از این وسایل اشاره و اضافه کرد: در کنار برخی از این دستگاه‌ها، نحوه استفاده از وسایل ورزشی بر روی تابلویی اعلام شده است که این راهنما‌ها باید به‌طور اصولی، مخاطب پسند و کوتاه تهیه شود و در برخی از اماکن این تابلو‌های راهنمایی وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: شاید برخی از افراد حوصله، وقت یا سواد کافی برای مطالعه این تابلو‌ها را نداشته باشند، بنابراین باید از روش‌هایی مانند استفاده از تصاویر برای این کار استفاده کرد، همچنین می‌توان فیلم‌های کوتاه چند ثانیه‌ای برای آموزش نحوه استفاده از وسایل ورزشی همگانی در اماکن عمومی مانند صفحات نمایشگر شهری، ایستگاه‌های اتوبوس یا داخل قطار شهری پخش کرد که تأثیرگذاری بسیار خوبی برای آگاه سازی افراد دارد.

منبع:مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.