اولیانوف: غرب برخلاف ایران اراده سیاسی برای تکمیل روند مذاکرات برجام ندارد

نماینده روسیه در مذاکرات برجام تاکید کرد که ایران برخلاف غرب اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام گفت: وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را می‌توان «بن‌بست» توصیف کرد اما هنوز فرصت‌هایی برای بازگرداندن توافق وجود دارد.

اولیانوف امروز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: از ابتدای سپتامبر مذاکرات دیپلماتیک کمابیش جدی وجود نداشته است. با این وجود، تایید اینکه برجام مرده است، به طور قطع زود است و شانس برای احیای برجام وجود دارد. 

او تاکید کرد: این مستلزم تصمیم سیاسی همه شرکت کنندگان در مذاکرات وین برای بازگشت به میز مذاکره برای تکمیل روند است. زمان زیادی نمی‌برد. ایران اراده سیاسی برای تکمیل روند دارد. همین را می توان در مورد ما و چین نیز گفت، اما شرکت‌کنندگان غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی ندارند.

اولیانوف درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال خروج انگلیس از برجام در پی اعدام «علیرضا اکبری» جاسوس انگلیس در ایران گفت: اخباری در خصوص احتمال خروج انگلیس از برجام احتمالاً این ذهنیت را به وجود خواهد آورد که غرب نیازی به توافق ندارد و در نتیجه برجام به فراموشی سپرده می‌شود. اما من این‌گونه تصور می‌کنم که حضور یا عدم حضور انگلیس در توافق هسته‌ای در شرایط فعلی چندان اهمیتی ندارد.

او افزود: به هر حال حق هرگونه تصمیم گیری در این خصوص کاملا به عهده لندن است. در مجموع در برجام هیچ پروسه خروج و یا اقدام یکجانبه احتمالی در این راستا وجود ندارد. همانطوری که آمریکا این کار را در سال ۲۰۱۸ انجام داد این اقدام به معنای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمریکا بیشترین اقدامات را انجام داد تا ایران در مقیاس کمی و کیفی به سمت گسترش محسوس برنامه هسته‌ای خود برود. با این‌ وجود، تمامی این اقدامات تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. گام‌های فرابرجامی ایران همگی قابل برگشت‌پذیر هستند و چنین چیزی نیازمند اقدامات زیادی نیست و تنها بازگشت به میز مذاکرات و احیای توافق هسته‌ای را نیاز دارد.

گفتنی است واشنگتن از زمان روی کار آمدن دولت بایدن همچنان به سیاست فشار حداکثری دولت پیشین این کشور علیه مردم ایران ادامه داده و برخلاف تعهداتش ذیل برجام که به طور یکجانبه از آن خارج شد خواستار گرفتن امتیازات بیشتر از تهران است.

آمریکا همواره ضمن سنگ اندازی در مسیر مذاکرات، ادعاهای بی‌اساس خود را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح کرده است. به تازگی، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفته است که نباید انتظار پیشرفت در مذاکرات برجام در آینده نزدیک در دولت بایدن را داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۴ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
همین گفتار نماینده ی روسیه وتایید چین کافی است
که خوی زیاده خواهی های غربی ها زیاد است
وتبادلات انرژی ونظامی این دوکشور با ایران
به حداکثر برسد
چرا که دیگر نقشه ی ناتو برای گسترش به شرق وتسلط
بر روسیه وچین وخاورمیانه روشن شده
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۰۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
روسیه در حال حاضر عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
زیاده خواهیهای امریکا و اروپا باعث به نتیجه نرسیدن برجام است تا وقتی موضوع هسته ای را به برنامه دفاعی ، حقوق بشر و ... ارتباط دهند و از اغتشاشات در ایران حمایت کنند برجام در گره کوری فرو خواهد رفت کشورهای غربی مقصر هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
باشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۵۸ ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
همین روسیه تو مذاکرات سنگ اندازی میکنه
نمیذاره کار پیش بره
آخرین اخبار