رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد:

۳ تا ۵ درصد تماس‌های اورژانس مزاحمت تلفنی است

رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: ۳ تا ۵ درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است همچنین یک درصد ماموریت‌ها کاذب بوده که اندازه ۳ تا ۴ ماموریت زمان می‌گیرد.

علی یزدانی رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: اورژانس پیش‌بیمارستانی در مشهد و ۱۶ شهرستان دیگر دانشگاه دارای ۱۶۳ پایگاه اورژانس است که بیشترین چالش را در پایگاه‌های مشهد داریم. در این زمینه برخورداری شهرستان‌ها و پایگاه‌های جاده‌ای بالای ۹۰ درصد و مشهد ۶۳ درصد است. مشکل ما در مشهد پایگاه‌های اورژانس است که تلاش کردیم این پایگاه‌ها را افزایش دهیم و موفق شدیم ۴ پایگاه راه‌اندازی کنیم.

او افزود: روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با اورژانس گرفته می‌شود و میانگین ماموریت‌های روزانه ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ ماموریت است. شاخصی به عنوان زمان رسیدن به صحنه داریم که استاندارد کلان‌شهر‌ها ۱۲ دقیقه، اما در مشهد ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است که نیاز به ارتقا دارد. ۵۰ درصد ماموریت‌های ما بالای ۱۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. زمان استاندارد رسیدن به صحنه در سطح جاده نیز ۱۴ دقیقه بوده، اما اکنون ۱۷ دقیقه و ۲۵ ثانیه است. در سایر شهر‌ها غیر از مشهد نیز زمان باید ۸ دقیقه باشد که اکنون ۹ دقیقه است. عمده مشکل در مشهد است که باید ارتقا پیدا کند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد با بیان اینکه تجهیز پایگاه و خرید آمبولانس هزینه دارد، ادامه داد: قیمت هر آمبولانس ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. دانشگاه علوم پزشکی به سمتی رفته که از ظرفیت موتور استفاده کند. در حال حاضر ۲ دستگاه موتورلانس فعال داریم که ۱۳ دستگاه دیگر نیز تا پایان سال یا حداکثر تا فروردین یا اردیبهشت فعال خواهد شد. در ۲۵ تا ۳۰ درصد ماموریت‌ها، درمان در محل انجام می‌شود که با موتورلانس‌ها می‌توان این کار را انجام داد. در زمینه اتوبوس نیز باید ۳ دستگاه فعال داشته باشیم که یک دستگاه فعال بوده و یک دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد و اگر نیروی انسانی تامین شود، به عید خواهد رسید و محور قوچان را پوشش خواهد داد.

یزدانی بیان کرد: تله‌کاردیولوژی دستگاه پرتابلی است که در آمبولانس قرار می‌گیرد تا در زمان سکته قلبی نوار قلب گرفته و به صورت مستقیم به پزشک مرکز ارسال کند تا خدمات‌رسانی انجام شود. ۳۵ دستگاه در اختیار اورژانس قرار گرفته و در ۶ ماه اول سال آینده کار کامل خواهد شد.

او در خصوص مزاحمت‌های تلفنی اورژانس تصریح کرد: ۳ تا ۵ درصد تماس‎های اورژانس مزاحمت تلفنی است که البته با فرهنگ‌سازی کاهش پیدا کرده است. یک درصد ماموریت‌ها نیز کاذب بوده که اندازه ۳ تا ۴ ماموریت زمان می‌گیرد.

رئیس اورژانس ۱۱۵ مشهد با اشاره به اینکه ما در مشهد با کمبود ۳۷ درصدی آمبولانس روبه‌رو هستیم، تاکید کرد: ما ۸۰ دستگاه فعال داریم که ۵۰ درصد ماموریت‌ها را می‌توانیم پوشش دهیم. پایگاه فریمان و پایگاه طرقبه-شاندیز در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار