دنباله‌دار نادر امشب و فردا قابل مشاهده می‌شود

دنباله‌دار سبز رنگی که آخرین بار در عصر حجر به زمین نزدیک شده بود، امشب و فردا شب به نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین می‌رسد.

یک دنباله دار غیرمعمول این هفته علاقه دوستداران فضایی را برانگیخت، زیرا مانند هیچ دنباله دار دیگری نیست و انتظار می رود درخششی سبز از خود به جای بگذارد.

طبق توضیحات روزنامه انگلیسی «گاردین» مانند دنباله دار «هیلی» که هر ۷۶ سال یکبار می گذرد، «دنباله دار سبز» هر ۵۰ هزار سال یک بار به دور خورشید می گردد.

گاردین اشاره کرد که آخرین مشاهده دنباله دار از زمین در عصر حجر بوده است و مطمئناً توجه انسان های بدوی را به سمت آسمان جلب کرده است.

فلاش سبز تنها مختص این دنباله دار نیست و دانشمندان بر این باورند که از برهم کنش بین نور خورشید و کربن دو اتمی ناشی می شود که ناپایدار است، شکلی گازی که در آن اتم های کربن به یکدیگر متصل می شوند.

دانشمندان می گویند که این گاز در سر دنباله دار هنگامی تشکیل می شود که نور خورشید توسط اجرام کربنی بزرگتر در هنگام نزدیک شدن به ستاره کهکشان ما شکسته می شود.

کربن دو اتمی با قرار گرفتن در معرض امواج فرابنفش در نور خورشید مختل می شود که نتیجه آن درخشش سبز است و دانشمندان بر این باورند که این رنگ حتی هسته و دم دنباله دار را تحت الشعاع قرار می دهد زیرا امواج فرابنفش باعث انحلال کربن دو اتمی می شود.

اگرچه ممکن است دنباله‌دارها معمولاً با چشم غیرمسلح ظاهر نشوند، اما بسیاری دیدن دنباله‌دار در غیاب مهتاب را تأیید کرده‌اند، احتمالاً با نزدیک شدن این دنباله دار به زمین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، شانس دیدن آن به اوج خود خواهد رسید. حدود ۰.۲۸ واحد نجومی (حدود ۴۲ میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد.

شما باید بتوانید دنباله دار را با کمک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ ببینید و دانشمندان توصیه می کنند برای افزایش شانس دیدن از آلودگی نوری در شهرها دوری کنید.

جیک فاستر، منجم مرکز رصدخانه سلطنتی بریتانیا، گفت: «نگاه خود را در شب چهارشنبه تا پنجشنبه به سمت شمال نزدیک ستاره قطبی، یعنی ستاره قطبی ثابت در شمال ببرید.

وی افزود: بهترین زمان تماشای دنباله دار بعد از نیمه شب است که به بالاترین نقطه در آسمان می رسد و در هفته های آینده به طور قابل توجهی به سمت گروه ثور حرکت می کند.

این دانشمند خاطرنشان کرد که بسیاری از برنامه‌های نظارت فضایی می‌توانند با استفاده از دوربین‌های دوچشمی یا تلسکوپ کوچک به مکان‌یابی دنباله‌دار کمک کنند.

منبع:RT

برچسب ها: دنباله دار ، تلسکوپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آنجلیا
۱۹:۱۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
چه بگم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
انشاالله همیشه اینجوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسم پور
۲۳:۳۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
منم وقتی از طرف شب بیرون میخوابیدم زیاد میدیدم اینور و اونور میرفت و خیلی هیجان انگیزه واقعا آدم حال میکنه
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۳۸ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
من این ستاره رو پنجشنبه شب دیدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
خوش به حالت
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۶:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
ستاره دنباله دار هالی با چشم غیر مسلح نیز قابل دیدن بود. یادمه سال ۱۳۶۷ شبها به آسمان نگاه می‌کردیم و از دیدن ستاره دنباله دار هالی که نور سفید کم رنگی از خود ساتع میکرد، لذت می بردیم.
United States of America
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
سال ۷۶ بود
Iran (Islamic Republic of)
محمو
۱۳:۵۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
عموما فاصله دنباله دارها بیش از فاصله یاد شدست ،بین ۱۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون km با زمین فاصله دارند ۴۲ میلیون km فاصله خوبی هست برای رصد یعنی از مدار حضیض مریخ به ما نزدیکتره ولی چون ابعاد دنباله دارها بسیار کوچکتر از یک سیاره هست با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ......
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۵۴ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
آنچه هستد اثبات قدرت ذات الهی است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسم پور
۲۳:۳۳ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
بدون شک
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۷ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الغریب الفرج
Iran (Islamic Republic of)
‌اندرومدا
۰۳:۲۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
هوا ابریه:)
Iran (Islamic Republic of)
علیییی
۲۳:۴۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
جای ما آلودگی نوری زیاده هرکی تونست فیلم بگیره بفرسته ببینیم