در هفته‌ای که گذشت؛

ابلاغیه بانک مرکزی، جو منفی بورس را خنثی کرد!

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۳.۳۹ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۴۴ واحدی قرار گرفت.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۴.۸۶ درصدی در پله ۴۸۷ هزار و ۵۵۷ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۴۷ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۵۱ واحدی ایستاد. به طور کل در این هفته هر سه شاخص با کاهش همراه بودند.

روند حرکتی شاخص کل بورس
آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت منسوجات با افزایش ۷.۷۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چرمی در جایگاه دوم با رشد صفر درصد قرار گرفت و به عبارتی نسبت به هفته گذشته تغییر نداشته است. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت ذغال سنگ با اُفت ۱۶.۹۵ درصدی بوده است.

در هفته قبل شاخص صنعت منسوجات با رشد ۱۳.۶۱ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد، یکشنبه ۷ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۴۹۲ میلیارد، سه‌شنبه ۵ هزار و ۹۸۳ میلیارد و چهارشنبه ۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته قبل ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها  ۴۲ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان بود.

۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

به گفته او، در این هفته کاری در هر ۵ روز کاری خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که شنبه یک هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان، یک‌شنبه یک هزار و ۹۲۴ میلیارد، دوشنبه ۵۹۴ میلیارد، سه‌شنبه ۸۵ میلیارد و چهارشنبه ۲۰۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری ۳ هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

هفته قبل نیز  ۲ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبل سرانه خرید افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۶ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت ۲ هزار و ۶۰۶ میلیارد تومان شاهد ورود نقدینگی بودند به طوری که شنبه ۴۷۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۳۰۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۵۲۴ میلیارد تومان، سه شنبه ۳۵۹ میلیارد تومان و چهارشنبه ۹۴۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

خانم رباب وفایی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص اخبار اثرگذار در روند بازار در هفته ای گذشت بیان کرد: این هفته در حالی که دلار در سقف‌های قیمتی خود معامله شد، مخابره‌ی اظهار نظر‌های شخصی در قالب نامه، دستور‌های شفاهی برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا در ابتدای هفته باعث هجوم فروشندگان در گروه خودرو و گسترش این فضا در عمومیت بازار شد و شاهد خروج حقیقی‌ها  از بازار و ورود مجدد به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم!

او در ادامه افزود: یکشنبه این هفته شاخص کل بورس ایران بیش از ۳ درصد منفی خورد و یکی از تلخ‌ترین روز‌های بورس را رقم زد. میانگین ارزش معاملات این هفته در کانال هفت هزار میلیاردی تومان بود. ریسک دستورالعمل‌های لحظه‌ای و سلیقه‌ای متاسفانه معامله گران کوتاه مدت را از بازار سهام فراری می‌دهد. البته هرچه به انتهای هفته نزدیک شدیم شاهد تعادل و افزایش تقاضا در صنایع مختلف بودیم و بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند گزارشات خوبی در فصل زمستان شناسایی کنند و چشم انداز خوبی پیش رو دارند.

ابلاغیه ای که تقاضای گروه بانکی را افزایش داد!

به گفته وفایی، با ابلاغیه افزایش نرخ بهره و تسهیلات مرتبط با آن به شکل قانونی، سود سپرده‌ها حداکثر ۲۲.۵ درصد و نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد اعلام شد. انتظار می‌رود تراز بانک‌هایی که تسهیلات تکلیفی با اهمیتی اعطا می‌کنند و ایجاد شرایط خوب فاصله‌ی مابین نرخ سود تسهیلات و سود سپرده پرداختی برای بانک‌ها به خصوص شبه دولتی بهبود یابد، در نتیجه این خبر باعث افزایش تقاضا در گروه بانکی شد، از سویی ریسک نرخ سود‌های رسمی بالاتر هم برای بازار سرمایه رفع شد.

او گفت: به نقل از وزارت جهاد کشاورزی از این پس، مسئولیت امور اجرایی از قبیل برنامه‌ریزی تولید قند و شکر، تنظیم بازار و مدیریت واردات شکر در سطح کشور به انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران واگذار می‌شود همچنین معاملات خوب فلزات در بورس کالا، حل و فصل بحث فروش خودرو در بورس کالا در آینده، مشخص شدن نحوه افزایش قیمت کارخانه خودرو و قطعات، تعدیل مثبت نرخ نیما می‌تواند امید به افزایش تقاضا و بهبود بازار را در هفته پیش رو به ارمغان بیاورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
بورس ما کاملا دستوری هست و جَو منفی و مثبت هم بازی ای برای توجیح هست . بورس فرمایشی .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
امیدوارم بالاخره سهامداران دارایکم و پالایشی بعد از نزدیک 3 سال از زیان خارج بشن
به امید خدا تا 22 بهمن ماه بالاخره این صندوق ها به ارزش ذاتی خود برسند
یه پراید 50 تومنی شد 300 تومن ولی سهام پالایش و دارا همون 10-11 تومن قیمت فروش درجا میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
چه بر سر سرمایه ی ملت اوردید ؟؟ دارایکم دو سال پیش خریدم 19 هزار تومن تازه رفته زیر 11 هزار تومن !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
دو سال قبل :
دارایکم 36 هزار __ پراید 40 میلیون
امروز :
دارایکم 10 هزار __ پراید 300 میلیون
مگه میشه یه اقتصاد این همه فساد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
من 17 هزار خریدم موقع انتخابات . فک کردم بورس عالی میشه . 30-40 درصد هم ضرر کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
ایا می شود ان روز را ببینیم که دولت دست از اقتصاد دستوری بردارد ؟ با اینکه همه مسئولان اقتصاد دستوری را مضر میدانند اما دست از دستور دادن بر نمی دارند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
تدبیر مشکل میشوره بی‌تدبیری مشکل میاره
منتظر خبرهای خوب بیشتر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
این است رشد و این است توهم و ندانستن مدیران و اگر رشدی بود که جذب می شد نه دفع و از کدام تولید سخن می گویند و دماسنج تولید امار دروغ است یا جیب و داد و ستد در بازار و همه چیز زا با امار سازی و حرف به سخره گرفتند و اقتصاد عمل می خواهد نه حرف مفت و امر کردن اجباری
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۰۹:۳۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
واژه بهره، واژه ربوی است، لطفا بجای استفاده از واژه بهره از نرخ سود استفاده نمائید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
پیداس که ۶۵۰ واحد سبز و مثبت شده . خخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
اگه واقعا دوست داره پولها دست خودش باشه کلا بانک‌ها رو جمع کنه و خلاص، من خودم تو بانک کار میکنم دارم می بینم با سیاست‌ها اقتصادی هدفی جز نابود کردن بانک‌ها رو ندارن الانم که اکثر بانک‌ها دولتی هستن من تعجبم پس چرا دارن پولها رو از سمت بانک‌ها به سمت بورس انتقال میدن با راه انداختن بورس کالا و خودرو روزانه میلیاردها تومن و شاید خیلی بیشتر از بانک‌ها خارج و به سمت بورس و دلال بازی و مسائل دیگه میره بعد مردم میگن واسه چی وام‌ها تعطیل شده تا پول نباشه بانک که نمیتونه وام به مردم بده الان چند ماه هست تسهیلات قطره چکانی داره پرداخت میشه یکی از دلایلش همین خروج پول از بانک‌هاست دیگه زحمت تسهیلات رو بندازه به بورس حالا که همه پول رو کشوندن سمت بورس
آخرین اخبار