ترکیه از تلاش برای تمدید قرارداد غلات خبر داد

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید قرارداد غلات نیمه ماه مارس منقضی می‌شود و این کشور همراه با روسیه و اوکراین در تلاش برای تمدید آن هستند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (جمعه) گفت ترکیه در حال تلاش برای تمدید قرارداد غلات است که در ۱۸ مارس منقضی می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آرژانتینی خود در استانبول گفت: «ترکیه تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که توافق غلات به آرامی پیش می‌رود. مشکلات هنوز هم گاهی پیش می‌آید، در چنین شرایطی، روسای جمهور سه کشور به صورت تلفنی گفتگو می‌کنند. در اواسط ماه مارس، دومین دوره قرارداد غلات به پایان می‌رسد. ما در حال تلاش برای تمدید آن، احتمالا برای مدت طولانی‌تری هستیم.»

چاووش اوغلو ادامه داد: «ما می‌دانیم قرارداد غلات چقدر برای امنیت غذایی جهان و برای کشور‌های نیازمند اهمیت دارد.»

ژوئیه سال گذشته، روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد قراردادی را برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه برای عبور و مرور کشتی‌های حامل مواد غذایی منعقد کردند. این توافق بخشی از یک بسته بزرگتر است که رفع انسداد صادرات غلات و کود روسیه را تضمین می‌کند. این قرارداد که در ابتدا قرار بود در ۱۸ نوامبر منقضی شود، برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شد.

با این حال، پوتین بار‌ها گفته است که بیشتر کشتی‌های حامل غلات اوکراینی به کشور‌های فقیر نرسیدند و مسیرشان به اروپا ختم شد. در عین حال، پوتین نگرانی خود را مبنی بر عدم ورود محصولات روسی به بازار‌های جهانی ابراز کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار