آمریکا: در تلاش برای مقابله با روابط ایران و روسیه هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شد رابطه ایران و روسیه موجب افزایش درگیری‌ها در اوکراین شده و واشنگتن مقابل آن خواهد ایستاد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به ادعای اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مبنی بر این که ایران قصد دارد به تاسیس کارخانه‌ای در روسیه برای تولید پهپاد‌های دارای طراحی ایران کمک کند، واکنش آمریکا به چنین اقدامی چه خواهد بود و آیا خود این کارخانه هدف اقدامات تحریمی قرار خواهد گرفت یا نه، گفت: از این گزارش مطلعم. نمی‌توانم در جایگاهی که هستم، آن را تایید کنم.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه آمریکا، پرایس مدعی شد: به طور کلی، مطلب این گزارش چیزی نیست که از قبل از آن باخبر نباشیم. ما در مدت شش ماه گذشته، به تفصیل درباره روابط امنیتی نوپای روسیه و ایران درباره عرضه فناوری پهپادی از ایران به روسیه و دو طرفه بودن این اقدامات صحبت کرده‌ایم. روسیه هم در عوض، کمک‌های امنیتی و ادوات نظامی خواسته شده از سوی ایران را به آن می‌دهد. این‌ها بخشی از دلیل اعمال کردن تحریم‌هایی علیه نه تنها روسیه، بلکه علیه ایران است.

او با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی شرکت‌های مرتبط با صنایع پهپادی ایران، مدعی شد: ما مسلما تحریم‌های بعدی را از قبل اعلام نمی‌کنیم، اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما اجازه می‌دهد با این نوع رابطه روسیه و ایران و عینا با عرضه فناوری پهپادی از ایران به روسیه مقابله کنیم که آسیب‌ها و ویرانی بی‌حسابی در اوکراین به بار آورده است.

اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپاد‌ها به روسیه از جنگ آن علیه اوکراین حمایت می‌کند.

این ادعا از سوی ایران و مقامات روسیه رد شده است و آن را بی‌ارتباط با همکاری‌های نظامی دو جانبه خود دانسته‌اند. مقامات روسیه نیز تاکید کرده‌اند که این کشور از پهپاد‌های ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در واکنش به این ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفت: ما برنامه‌های تولیدات پهپادی خودمان را داریم و من نمی‌دانم این روزنامه در گزارش خود به اظهارات کدام منابع مطلع استناد کرده است.

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با تکذیب ادعا‌های مطرح شده در ارتباط با ارسال تجهیزات از جمله پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تصریح کرد: مسیر روابط کشور‌ها با یکدیگر یک مسیر دو جانبه است که مبتنی بر منافع و احترام دو جانبه تعریف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۷:۰۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
این تلاش امریکا را متلاشی میکند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
کشورها ۲ دسته میشن
یا قلمروشان کوچک میشه یا بزرگ
فعلا دوران کوچک شدن ما گذشته
و راضی بودن به توقف وسکون قلمرو
حتما کوچک تر شدن را به همراه دارد
پس یاعلی می گوییم برای بحرین
آذربایجان نخجوان وکل قفقاز به یاد
جبار باغچه بان که اجداددش از قفقاز بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
وقتشه خاک جدا شده از ایران مون یعتی اران و شروان و ب خاک مون ملحق کنیم فقط کافیه اهالی شیعه اون منطقه و بسیج کنیم اونا دلخوشی از الهام صیهونیستی ندارن و ب رهبرمون ارادت خاص دارن
آخرین اخبار