خشم آمریکا از اجازه پاناما برای عبور کشتی‌های جنگی ایران

اجازه پاناما برای عبور کشتی‌های جنگی ایران از کانال پاناما و سخنان مقامات ایرانی درباره قدرت دریایی این کشور موجب خشم آمریکا شده است.

آمریکا اجازه پاناما به کشتی‌های ایرانی برای عبور از این کانال پاناما را برنتابیده و چنین کاری را دور زدن تحریم‌های تحمیلی این کشور علیه ایران می‌داند.

براساس گزارش المیادین, دولت جو بایدن, رئیس جمهور آمریکا می‌داند استقرار نیروی دریایی ایران در بخش غربی جهان و گشودن راه به روی خودش برای تقویت حضورش در کشور‌های آمریکای لاتین و ساختن راهبرد‌های اقتصادی با این کشورها، دو شکاف جدید و بزرگ و حساس در سیاست تحریم‌های تحمیلی علیه ایران تلقی می‌شود.

المیادین افزود: در هشدار پایگاه خبری آمریکایی واشنگتن فری بیکر آمده است رویکرد ایران به سوی اقیانوس آرام و مشخصا کانال پاناما یک اقدام تحریک آمیز علیه آمریکا و نشانه افزایش قدرت نظامی تهران است. تهران این قدرت را خواهد داشت که تجهیزات نظامی اش را در نزدیکی خاک آمریکا مستقر کند.

واشنگتن اعلام کرده است به دقت فعالیت‌های ایران را در این بخش از جهان زیر نظر دارد. آبراه پاناما از مهم‌ترین و برجسته‌ترین سازه‌های مهندسی است. آمریکا هزاران کارگر را در طول عملیات ایجاد این کانال و ساختن آن قربانی کرد و بیش از ۳۰ سال، کار احداث آن طول کشید و واشنگتن اصرار داشت که احداث آن تنها راهی است که شرق و غرب قاره آمریکا را به هم متصل می‌کند.

چندی پیش امیر دریادار ”شهرام ایرانی“ درحاشیه برگزاری نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت اعلام کرد ایران تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ است و تنها در دو تنگه حضور نداشته‌ که در یکی از آن‌ها امسال حضور پیدا می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما نیز هست.

«اداره کانال پاناما» هم با اشاره به یک پیمان بین‌المللی سال ۱۹۷۷ که کنترل این آبراه را به کشور پاناما داده و وضعیت بی‌طرفی برای آن در نظر گرفته است، اعلام کرد که این کانال باید «برای تردد صلح‌آمیز، امن و باز بماند» به شرطی که کشتی‌ها از قوانین ایمنی جهانی تبعیت کرده، عوارض پرداخت کرده و اقدامات خصمانه انجام ندهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
مرگ بر امریکا مرگ بر منافق مرگ براسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۸ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
آخرین اخبار