سوناک: مذاکرات سختی با اتحادیه اروپا درباره ایرلند شمالی داریم

نخست وزیر انگلیس در نشست کابینه از مذاکرات سخت با اتحادیه اروپا پیرامون ایرلند شمالی خبر داد.

گرچه برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) سرانجام در ۲۹ مارس ۲۰۱۷ به نتیجه رسید، اما هنوز موارد اختلافی بسیاری میان لندن و بروکسل درباره مسائل پسابرگزیت وجود دارد. تعیین وضعیت ایرلند شمالی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات باقی مانده میان دو طرف است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در نشست امروز (سه شنبه) کابینه این کشور گفت: مذاکرات سختی با اتحادیه اروپا برای حل مسائل باقی مانده پسابرگزیت پیرامون توافقنامه تجاری و مسئله ایرلند شمالی داریم.

نخست وزیر انگلیس به دنبال پرداختن به ۳ حوزه اصلی است: نخست حفاظت از جایگاه ایرلند شمالی در اتحادیه اروپا، دوم حفاظت از توافقنامه بلفاست در تمام ابعاد آن، و سوم تضمین جریان آزاد تجارت در بازار داخلی انگلیس.

ایرلند شمالی با توجه به مرز مشترک با ایرلند جنوبی، در نقطه‌ای قرار گرفته است که جزو حوزه اقتصادی اتحادیه اروپا است. از آن‌جا که میان دو ایرلند خط مرزی سخت وجود ندارد، همین موضوع می‌تواند به تبادل کالا و خدمات میان دو طرف بی‌توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا منجر شود.

انگلیس در این زمینه پیشنهاد کرده است کالا‌های ساخته شده برای ایرلند شمالی با روبان سبز عرضه شده و کالا‌هایی که به مقصد اتحادیه اروپا و ایرلند جنوبی است با روبان قرمز تفکیک شوند.

با این حال، اتحادیه اروپا علی رغم استقبال از طرح‌های انگلیس، به دنبال راهکار‌هایی به منظور جلوگیری از وارد شدن کالا‌های بدون تعرفه انگلیس به بازار اتحادیه اروپا است. مقامات اروپایی می‌گویند توافق با لندن برای دسترسی به اطلاعات کالا‌های صادر شده به ایرلند شمالی از سوی انگلیس می‌تواند به این روند کمک شایانی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار