اسکن ۹۰۰ هزار دفتر اسناد قدیمی به پایان رسید

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: اکنون از تمامی دفاتر اسناد قدیمی اسکن تهیه شده و هیچ نگرانی بابت نگهداری از دفاتر نداریم.

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: یک دهه از ثبت الکترونیکی دفاتر اسناد رسمی می‌گذرد که مهتمرین علت انجام این کار شفاف سازی است که قرار است در نظام اداری کشور پیاده شود و تلاش شده رفت و آمد‌های اداری و ارتباط چهره به چهره کم شود که بعضا منجر به ایجاد برخی فساد‌ها شده است.

وی با بیان اینکه شکل سنتی که قریب به ۹۰ سال وجود داشته در حال تغییر است گفت: ۱۰۰ درصد از فرآیند‌هایی که در حوزه دفاتر ثبت و اسناد بوده اکنون به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و فرآیند‌هایی که به دیگر سازمان‌ها مربوط می‌شود همکاری‌ها انجام شده و به صورت الکترونیکی در حال انجام است.

خندانی با اشاره به اینکه مدت‌ها قرار بود از دفاتر قدیمی اسناد اسکن گرفته شود که از حالت سنتی خارج شود گفت: با همکاری تمام کانون سردفتران سراسر کشور ۹۰۰ هزار جلد دفتر اسناد اسکن شد که در این میان دفاتری با ۸۰ سال سن وجود داشت که شرایط نگه داری را مشکل می‌کرد.

وی گفت: از سال گذشته کار اسکن ۹۰۰ هزار جلد از دفاتر قدیمی اسناد که ۱۸۰ میلیون صفحه بوده را آغاز کردیم که اکنون این کار به پایان رسیده و فقط داده آمایی باقی مانده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه اکنون هر اتفاقی در دفاتر اسناد رسمی رخ دهد مشکلی ایجاد نمی‌شود و از تمامی دفاتر اسکن وجود دارد گفت: در خصوص نحوه نگه داری دفاتر اسکن شده نیاز به قانون هست که قراره قوه قضاییه با سازمان ثبت تصمیم گیری در این خصوص را انجام دهند.

وی ضمن بیان اینکه در سه سال گذشته تعرفه دفاتر اسناد رسمی تغییری نداشته گفت: تعرفه‌هایی که دولتی بوده بر اساس قانون تغییر کردند.

خندانی در خصوص دسترسی به دفاتر اسکن شده اظهار کرد: در مرحله اول دسترسی به دفاتر اسکن شده فقط مربوط به مراجع قضایی و رسمی است و در مرحله بعدی دسترسی با در نظر گرفتن محرمانگی سطح دسترسی مشخص خواهد شد تا خدشه‌ای در محرمانگی ایجاد نشود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پایان با بیان اینکه اکنون حدود ۸۷۰۰ دفتر اسناد رسمی در کشور وجود دارد در خصوص نظارت بر این دفاتر گفت: نظارت بر دفاتر اسناد رسمی به صورت دقیق و توسط پنج نهاد نظارتی انجام می‌شود. تعداد دفاتری که تعلیق شدند نسبت به تعداد تمامی دفاتر اصلا قابل توجه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد دفاتری که تعلیق(منفصل) شده اند اصلا قابل توجه نیست؟! اتفاقا قابل توجه است البته اگر شهامت اعلام تعداد سردفتران منفصل وجود داشته باشد! تازه با این وضعیت ضعیف نظارت ها به طوری که یکی از مسئولین چندی قبل میگفت برخی دفاتر بیش از ده سال است بازرسی نشده اند!شما با این نحوه نظارت چه توقعی از تعلیق سردفتران متخلف دارید؟!
آخرین اخبار