به خطر افتادن جایگاه دلار در بازار‌های مالی به خاطر تحریم‌های آمریکا

روسیه نفت و فرآورده‌های نفتی خود را به کشور‌های دیگر با ارز‌هایی غیر از دلار می‌فروشد.

آمریکا از دلار، واحد پولی خود به عنوان ابزاری برای نفوذ در بازارهای مالی استفاده می کند. با این حال، زیاده روی واشنگتن در اعمال تحریم علیه کشورهای مختلف و جلوگیری از استفاده از دلار باعث شده است کشورهای مختلف به فکر استفاده از سایر ارزها در تبادلات بین المللی باشند. همین موضوع باعث شده است جایگاه دلار در بازارهای مالی به خطر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از جنگ اوکراین کشورهای غربی به رهبری آمریکا اقدام به اعمال طیف گسترده ای از تحریم ها علیه روسیه کردند. حوزه انرژی روسیه یکی از مهمترین مواردی بود که واشنگتن و متحدانش آن را هدف قرار دادند. با این حال، مسکو موفق شده است نفت و فرآوردهای نفتی خود را با سایر ارزها داد و ستد کند.

گروه ۷ و اتحادیه اروپا اقدام به اعمال سقف قیمت برای نفت صادراتی روسیه کردند. مسکو نیز برای مقابله با این موضوع نفت خود را با سایر ارز‌های بین المللی به فروش می‌رساند. هند و چین به بزرگترین واردکنندگان نفت خام روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین تبدیل شده اند.

این دو کشور اقدام به پرداخت پول نفت روسیه با سایر ارزها به جز دلار می کنند. هند به تازگی اعلام کرده است پول نفت و فرآورده های نفتی خریداری شده از روسیه را به روبل و درهم امارات پرداخت می کند.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد ارزش این تبادلات مالی صد‌ها میلیون دلار برآورد می‌شود و ۳ بانک هندی پشتیبانی کننده این تبادلات هستند. روسیه مایل است اقتصاد خود را دلار زدایی کرده و از تحریم‌های آمریکا اجتناب کند.

هفته گذشته آمریکا و انگلیس با قرار دادن شعبه روسی بانک ام تی اس در دبی در لیست تحریم های خود، کوشیدند تبادلات مالی با مسکو را دشوارتر سازند. با این حال رهگیری داد و ستدهای انجام شده با سایر ارزها برای آمریکا دشوار است.

تحلیلگران می گویند تحریم های آمریکا باعث شده است کشورهای تحت تحریم مجبور به استفاده از ارزهای دیگر به جای دلار شوند که همین موضوع می تواند سیطره دلار بر بازارهای مالی را با خطر مواجه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۲:۴۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
هر حرکتی مستلزم صرف انرژی مورد لزوم خودش میباشد. وضع تحریم چه انرژی میطلبد؟ شما وقتی یک شمع را روشن میکنید کلی فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی رخ میدهد تا این مهم میسر شود. ولی وضع تحریم های شکننده و تحمیل مالایطاق های حیرت آور یک سنت برای دول غربی و امریکا و رژم صهیونیستی آب میخورد؟ حاشا و کلا. شعبده اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
ما هم باید کم کم دلار حذف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
حالا خدا را شکر که اگر جایگاه دلار به خطر افتاده جایگاه ریال در امن و امان هست!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
تا باد چنین بادا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
باشششسسه.
آخرین اخبار