سفری کوتاه و هیجان‌انگیز به دیدنی‌ترین آبشارهای ایران وجهان

آبشار، ریزش ناگهانی آب است. این یک تعریف کوچک، ساده و واقعی ا‌ست که می‌تواند از آبشار وجود داشته باشد.

وقتی یک رود تشکیل شده از بستر سخت وارد یک بستر نرم شود زمان تشکیل یک آبشار هیجان‌انگیز و دیدنی ا‌ست. در جهان آبشار‌های بزرگی وجود دارد که ویژگی‌های مختلفی مانند ارتفاع، عرض، دسترسی و ... آن‌ها را از دیگری متمایز کرده است و باعث شده مردم در نقاط مختلف دنیا تنها به قصد دیدن این آبشار‌ها و طبیعتی که به واسطه آن ساخته می‌شود راهی سفر شوند. در این پرونده از ۸ آبشار هیجان انگیز جهان که کمتر از آن‌ها گفته شده، نوشته‌ایم و سفری کوتاه و کاغذی به آن‌ها خواهیم داشت.

سرریز شدن از روی صخره‌های ۱۲۰ متری

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار دتیان، مرز چین و ویتنام

دتیان یکی از هیجان‌انگیزترین آبشار‌های آسیا در مرز بین دو کشور چین و ویتنام است. این آبشار شبیه آبشار نیاگاراست که در مرز آمریکا و کانادا قرار دارد. قسمت اصلی آبشار دتیان در جنوب چین قرار دارد و چند نهر از این آبشار متعلق به ویتنام است. آب‌های دتیان از روی سه صخره ۱۲۰ متری به پایین سرازیر می‌شوند. این رشته‌ها در فصل‌های بارانی با هم یکی شده و قدرت و جاذبه بیشتری به این آبشار می‌دهند. بهترین زمان بازدید از دتیان از نوامبر تا آوریل است که آب این آبشار به بالاترین حد می‌رسد و گردشگران زیادی از سراسر جهان راهی آن‌جا می‌شوند.

کشف شده توسط یک هوانورد

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار آنجل، ونزوئلا

فکر می‌کنید بلندترین آبشار جهان چندمتر است؟ آبشار آنجل با ۹۷۹ متر رکورددار بلندترین آبشار دنیاست. تصور چنین آبشاری با چنین ارتفاعی و صحنه‌ای که به واسطه آن خلق می‌شود، مهیج و کمی غیر قابل تصور است. آبشار آنجل در پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار ونزوئلا که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است قرار دارد. نام این آبشار از جیم آنجل، کاوشگر و هوانورد آمریکایی که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار فرود آورد گرفته شده است.

هیجان‌زده در فصل‌های پرباران

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار تیس ایسات، اتیوپی

کشور اتیوپی در شاخ آفریقا، ترین‌های زیادی را در خود جای داده است. آبشار تیس ایسات به نوعی در انتهای رود نیل، طولانی‌ترین رود جهان قرار دارد. سد‌های بسیاری سر راه رود نیل ساخته شده، اما این رود تاریخی پس از قرن‌ها همچنان با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد و عجایبی مانند آبشار تیس ایسات را به وجود می‌آورد. از آن‌جا که رود نیل در فصل‌های خشک، کم‌آب است آبشار هم در این بازه زمانی نمای ضعیفی دارد، اما در فصل‌های بارانی هیجان به این آبشار برمی‌گردد و عرض این آبشار به ۴۰۰ و ارتفاع آن به ۴۰ متر می‌رسد.

همسفر با لاک‌پشت و ماهی‌ها

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار جیم‌جیم، استرالیا

جیم‌جیم جزو آبشار‌های قدبلند دنیاست که بلندترین ریزشگاه آن ۲۰۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار در پارک ملی «کاکادو»‌ی استرالیا واقع شده و معمولا در نیمه دوم سال در جریان است و در طول فصل‌های خشک سال آب آن به‌طور کامل قطع می‌شود. برای رسیدن به حوضچه شنا در آبشار «جیم جیم» باید یک مسیر ۲ کیلومتری در جنگل‌های مصنوعی را پشت سر گذاشت یا با قایق‌‍‌هایی که در مسیر وجود دارد همراه شد. در این مسیر ممکن است ماهی و لاک‌پشت‌های گردن بزرگ را هم ببینید و برای دقایقی با آن‌ها همسفر شوید.

دل‌انگیز و دیدنیِ در دسترس

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار کبودوال، ایران

آبشار کبودوال در ۵ کیلومتری استان گلستان یکی از خوش‌منظره‌ترین و دیدنی‌ترین آبشار‌های ایران است. این آبشار در جنوب‌شرقی شهرستان علی‌آباد کتول و در عمق دره‌ای در دل کوه قرار دارد. کبودوال تنها آبشار خزه‌ای در کشورمان است و آب آن از چشمه‌های جنوبی رشته کوه البرز سرچشمه می‌گیرد. کبودوال ارتفاع زیادی ندارد، اما موقعیت جغرافیایی، آب زلال و خزه‌ای بودن که به خلق یک آبشار آرامش‌بخش و چشم‌نواز منجر شده است باعث شد تا کبودوال را هم در فهرست دیدنی‌ترین آبشار‌های جهان قرار دهیم.

یک پری در دل جنگل

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار آب پری، مازندران ایران

مسیر آبشار «آب پری» که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد از کوه به جنگل و از جنگل به دره ختم می‌شود. همین ویژگی آب پری را از دیگر آبشار‌ها متمایز می‌کند. این آبشار در ۱۷ کیلومتری شهر رویان در استان مازندران است. قسمتی از این آبشار در میان سنگ‌هایی که بر اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع‌شده‌اند جریان دارد و به همین دلیل می‌توان مسیر جنگلی آن را در کنار آبشار و درختان قدم زد. محلی‌های مازندران این آبشار را به «پری او» می‌شناسند. این نام از افسانه‌ای گرفته شده که در آن به وجود یک پری در بالای این آبشار اشاره می‌کند.

رمانتیک‌ترین آبشار جهان

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار راین، سوئیس

آبشار‌های راین در شمال سوئیس به عنوان بزرگ‌ترین صفحه آبشار‌های جهان شناخته می‌شود. این آبشار ۱۵۰ متر عرض و ۲۳ متر ارتفاع دارد و به دلیل پهنای زیاد آن تماشایی است. قایق‌سواری و نزدیک شدن به آبشار راین در ماه‌های فصل تابستان امکان‌پذیر است. بخشندگی آفتاب در تابستان و پخش شدن آب از این آبشار باعث تشکیل یک رنگین‌کمان می‌شود و هر روز یک صحنه رمانتیک را رقم می‌زند. در کنار آبشار راین ۷ تراس هم وجود دارد که می‌توان با پیاده‌روی یا آسانسور‌های شیشه‌ای مسیر را پیمود و مشغول تماشای این آبشار شد.

آبشاری کرکننده در دل نیوزلند

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار ساترلند، نیوزلند

یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های دنیا، آبشار ساترلند در نیوزلند است. این آبشار قبل از کشف توسط دونالد ساترلند یک اسکاتلندی مهاجم در سال ۱۸۸۰ ناشناخته بود. ساترلند مدعی بوده که این آبشار ۱۰۰۰ متر است، اما با بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد آبشار ساترلند ۵۸۱ متر است. البته این رقم برای قرار گرفتن در جمع آبشار‌های هیجان‌انگیز و دیدنی دنیا کافی است. جالب این که گردشگرانی که از این آبشار دیدن کردند معتقدند صدای برخورد آب با سطح دریاچه زیر آبشار مهیب و کرکننده است.

سقوط دلهره‌آور در مکانی خوفناک

نام آبشار (کجاست)؟ آبشار جاگ، هند

آبشار جاگ یکی از آبشار‌های شرقی جهان در ایالت کارناتاکا هند است. جاگ از مرتفع‌ترین آبشار‌های دنیا، دومین آبشار بلند هندوستان و هفتمین آبشار مرتفع آسیاست. جاگ آبی زلال دارد و صدای جوش و خروش آن از چندین متر دورتر به گوش می‌رسد. این آبشار در فصل‌های پرباران به یک مکان خوفناک و دلهره‌آور تبدیل می‌شود و به همین دلیل در این فصل‌ها نباید به آن سفر کرد. آبشار جاگ با ۲۳۵ متر ارتفاع و ۴۷۲ متر عرض، ۴ سقوط زیبا دارد که آن را نسبت به دیگر آبشار‌های هندوستان دیدنی‌تر کرده است.

منبع: تابناک

برچسب ها: آبشار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.