شناسایی ۱۵۰ گونه گیاهی در یکی از عرصه‌های منابع‌طبیعی کبودراهنگ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ از شناسایی ۱۵۰ گونه گیاهی در یکی از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان خبر داد.

ابوالقاسم علی‌ویردی افزود: این تعداد گونه‌های گیاهی در کوه‌های آق بلاغ و آق داق در سمت منطقه شیرین سو شناسایی شده که به منظور حفظ این گونه‌های گیاهی قرار است نسبت به کشت ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی در رابطه با این گونه‌ها در این شهرستان اقدام شود.

او با بیان اینکه بخشی از عرصه منابع طبیعی شهرستان به علت چرای بی رویه دام و نیز کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های سال‌های اخیر از بین رفته است، تصریح کرد: به منظور احیاء دوباره این عرصه‌ها و برای جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از خشک شدن پوشش گیاهی عرصه منابع طبیعی نسبت به بذرپاشی بخشی از این عرصه‌ها اقدام شده و این طرح همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ همچنین از انعقاد قرارداد با شهرداری‌های کبودراهنگ و شیرین سو به منظور احداث نهالستان خبر داد و گفت: با انعقاد این قرارداد در سال آینده دو هکتار نهالستان در کبودراهنگ و نیم هکتار نهالستان در شیرین سو احداث خواهد شد.

علی ویردی با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی ۱۸ هزار اصله نهال به منظور کشت و غرس بین بهره برداران زراعت چوب و کشاورزان و نیز متقاضیان، دهیاران و ادارات سطح شهرستان توزیع شده است، افزود: انواع بادامک، صنوبر، ارژن، بنه و بلوط از جمله نهال‌های توزیع شده بین متقاضیان برای کشت و غرس در سطح شهرستان در هفته منابع طبیعی در این شهرستان است.

او با اشاره به روز بزرگداشت شهدا در ۲۲ اسفندماه تصریح کرد: به همین مناسبت در ۲۲ اسفندماه با مشارکت ریاست و کارکنان بنیاد شهید شهرستان ضمن غبارروبی مزار شهدای والا مقام روستای حاتم آباد، هشت نهال به یاد شهدای این روستا در بوستان حاتم آباد غرس خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه شهرستان کبودراهنگ جنگل طبیعی ندارد، گفت: تاکنون منابع طبیعی شهرستان ۶۵۰ هکتار جنگل‌کاری دستکاشت در عرصه منابع طبیعی شهرستان انجام داده که بیشتر آن‌ها به عرصه منابع طبیعی روستا‌های قلی آباد، کوریجان، حاشیه جاده ویان، شیرین سو، آق بلاغ، آق داغ و علیصدر اختصاص دارد.

علی ویردی با اشاره به طرح موفق نیروگاه شهید مفتح در زمینه زراعت چوب، اظهار کرد: نیروگاه شهید مفتح یکی از الگو‌های موفق در زراعت چوب استان همدان بوده که به‌عنوان تجربیات موفق قرار است عملکرد این نیروگاه در زراعت چوب در سامانه بارگذاری شود و عملکرد آن در این رابطه در کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

او زراعت چوب نیروگاه شهید مفتح را حدود پنج هکتار در رابطه با کشت صنوبر دانست و یادآور شد: در هفته منابع طبیعی نیز این نیروگاه کشت نهال صنوبر را به منظور زراعت چوب در برنامه دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کبودراهنگ تصریح کرد: این طرح علاوه بر اشتغالزایی و توجیه اقتصادی، دارای مزایایی نظیر توسعه فضای سبز، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، کاهش مشکل ریزگرد‌ها و جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی است.

علی ویردی با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد نهال در طول چهار سال افزود: با توجه به شعار امسال هفته منابع طبیعی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت از سال ۱۴۰۲ کلید خواهد خورد که در این رابطه قرار است سالیانه ۲۵۰ میلیون نهال کاشته و غرس شود.

او گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود» و با تأکید به اینکه هر ایرانی سه نهال بکارد، همه آحاد جامعه لازم است به منظور اجرای این طرح پای کار بیایند تا کاشت یک میلیارد درخت و حفاظت از این عرصه‌ها به نحو احسن محقق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار