مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

شهرستان مریوان از جمله مناطق پرطرفدار گردشگری محسوب می‌شود که با آب و هوا و اماکن طبیعی زیبایی که دارد هرساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.

استان کردستان یکی از زیباترین و گردشگرپذیرترین استان‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود که دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان و فرهنگ و پیشینه‌ای کهن است.

در این میان مریوان یکی از شهر‌های مهم این استان است که به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد و کم‌نظیر، به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

مهم‌ترین جاذبه‌های شهرستان گردشگرپذیر مریوان

محبوب‌ترین و مطرح‌ترین جاذبه توریستی مریوان، دریاچه زریبار است؛ امکان ندارد کسی به مریوان سفر کند، اما لذت یک شب‌نشینی در کنار دریاچه زریبار را از دست بدهد؛ این دریاچه به‌عنوان بزرگترین چشمه آب شیرین دنیا در فاصله ۲ کیلومتری شمال‌غربی شهر مریوان و در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

آب این دریاچه از چشمه‌های جوشان تامین می‌شود، دور تا دور دریاچه را کوه‌های پوشیده از جنگل فرا گرفته و به زیبایی آن افزوده است.

حضور لک‌لک‌های مهاجر در اطراف دریاچه

از جاذبه‌های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه است که مانند حلقه‌ای، دور زریبار کشیده شده است.

مردم و مسافران از این جاده سیاحتی برای تفریحات خود استفاده می‌کنند. در حاشیه این جاده ۶ روستا قرار گرفته که عبارتند از: روستا‌های برده‌رشه، ینگیجه، کانی سپیکه، پیرصفا، دره‌تفی، نی و کانی سانان که طبیعت بکر این روستا‌ها و همچنین سرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در کنار دریاچه، زیبایی خاصی را به آن بخشیده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

دره‌تفی یکی از این روستا‌ها است که معروف به روستای لک‌لک‌ها بوده و در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان واقع شده است؛ این روستا در اوایل اسفندماه هرسال میزبان لک‌لک‌های مهاجری است که هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند تا بر آشیانه گرمی که مردم روستا‌های اطراف زریبار به‌ویژه روستای دره‌تفی آن‌را ساخته‌اند بنشینند.


بیشتر بخوانید:

سرزمین لک لک ها، میزبان گردشگران نوروزی + فیلم


 

آبشار «گویله» مریوان؛ چشم انداز‌ی زیبا با ارتفاع بیش از ۵۰ متر

در مسیر جاده مریوان به سقز (۲۰ کیلومتری شهر مریوان) آبشاری فصلی بانام گویله در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است که در فصل بهار با زیبایی خود موجب جذب گردشگر در این مسیر می‌شوند.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

پارک ساحلی زریبار

پارک ساحلی زریبار یکی از جاذبه‌های گردشگری ارزشمند در شهرستان مریوان است. این پارک ساحلی و تپه مشرف به آن در سه مجموعه سازماندهی شده و ارزشمند به نام‌های «پارک شهری و مراکز فرهنگی و خدماتی»، «پارک ساحلی» یا «بلوار ساحلی» و «مجموعه خدماتی پذیرایی و اقامتی روی تپه» به‌عنوان جاذبه گردشگری برای پذیرایی از مسافران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی فراهم شده است.

بازارچه مرزی مریوان

یکی از زیباترین جا‌های دیدنی کردستان بازارچه مرزی این استان است، که در فاصله‌ی ۱۵ کیلومتری شهرستان مریوان قرار دارد و می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین و در عین حال ارزشمندترین بازار‌های موجود در غرب ایران نامید.

دشت بیلو

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان کردستان در ۱۵ کیلومتری از شهرستان مریوان قرار گرفته است که از آن به‌نام «دشت بیلو» یاد می‌شود؛ دشتی که با بهره‌مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون، به یکی از مکان‌های محبوب و مناسب برای گردش و مسافرت در این شهرستان تبدیل شده است.

طبیعت زیبا، نشاط و خرمی دشت و چشم‌انداز‌های خیره‌کننده در این نقطه از مریوان، در ایام مختلف سال به‌ویژه در روز‌های نوروز و تعطیلات آخر هفته، میزبان جمع زیادی از مردم محلی و مسافران است.

منطقه تفریحی قمچیان

منطقه‌ی تفریحی قمچیان از جمله زیباترین مناطق گردشگری استان کردستان به‌شمار می‌رود که در حد فاصل جاده مریوان- سقز، قرار دارد؛ این منطقه به‌دلیل وجود مناظر دیدنی طبیعی، چشم‌انداز‌های سرسبز، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و درختان گوناگون، همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

پل گاران

پل گاران یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و ارزشمند کردستان است و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال‌شرقی شهرستان مریوان و در جاده «گاران-تیژتیژ» قرار گرفته است؛ در گذشته با استفاده از این پل، شهر «سنندج» به شهر «مریوان» متصل می‌شد.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

گفته می‌شود قدمت این سازه تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شد.

مراکز خرید شهری

یکی از دلایل اصلی انتخاب شهر مریوان برای مسافرت انگیزه خرید کالا و اجناس خارجی به قیمت ارزان است و خیابان‌های اصلی شهر و بازاری سرپوشیده موسوم به بازار اورامی‌ها از مراکز خرید این شهر هستند.

سوغاتی‌های معروف مریوان

بهترین سوغاتی که از شهر مریوان می‌توانید برای اقوام و دوستان‌تان بخرید، عسل طبیعی آن است. مریوان به خاطر کوهستانی بودن و سرسبزی، عسل‌های طبیعی خوبی دارد که در اکثر مغازه‌های داخل شهر نیز می‌توانید آن‌را تهیه کنید. از دیگر سوغاتی‌های مریوان می‌توان به کلاش، شال‌های دستباف و محصولات چوبی دست‌ساز اشاره کرد.

مریوان، شهر جهانی کلاش

مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش، پنجمین شهر ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

مریوان؛ بهشت جاذبه های طبیعی/ نگین گردشگری غرب ایران را بیشتر بشناسید

کلاش؛ پای افزاری با قدمت ۲ هزار ساله که از مواد طبیعی موجود در طبیعت مانند نخ و چرم تهیه می‌شود. با توجه به خنکی و سبکی و نیز اصالتی که این پای افزار دارد، در فصل گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«کلاش» همان گیوه محلی یا پای‌افزار کُردی است که صد‌ها سال پیش مردم این منطقه از الیاف طبیعی آن‌را ساخته و استفاده کرده‌اند؛ ثبت این شهرستان به‌عنوان شهر جهانی کلاش، موجب معرفی بیشتر، ماندگاری و حمایت از هنرمندان این رشته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۷:۰۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : فوق العاده جذاب زیبا دلنشین بکر روح نواز آرامش بخش لذت بخش هست مریوان عزیزمان ،ایران وطنم پاره تنم ، همه جای ایران سرای من است ، چو ایران نباشد تن من مباد .‌‌‌‌‌‌ممنون از تصاویر بسیار زیبا دلنشین روح افزایی که از تفرجگاهی مریوان عزیزمان فرستادید . التماس دعا و صلوات .
Italy
پهلوانی
۱۷:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
من اهل استان ایلام هستم، به همه هموطنان توصیه می کنم که استان زیبای ما رو هم بازدید کنند البته کاملا نام نگین غرب کشور برازنده مریوان هستش. جانم فدایت ای وطن که گوشه گوشه ات بوی بهشت می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
گیوه بختیاری از کی کُردی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
پس معلومه تو بختیاری هم نیستی