صرفه‌جویی ۵۰ میلیون مترمکعبی برداشت آب در شرق خراسان رضوی

مدیر امور منابع آب تربت‌جام در خراسان رضوی گفت: برداشت آب از منابع و سفره‌های زیرزمینی شرق این استان متشکل از شهرهای تایباد، تربت‌جام، صالح‌آباد و باخرز با اقدامات انجام شده، امسال به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

یوسف اختری مدیر امور منابع آب تربت‌جام در خراسان رضوی گفت: کاهش برداشت از منابع آبی و کاهش افت سطح آب در شرق خراسان رضوی بواسطه نصب کنتور‌های هوشمند کشاورزی و کنترل برداشت آب محقق شده است که با تداوم روند کاهش افت سطح آب، امیدواریم در سال‌های آینده میزان برداشت و بهره برداری از منابع آبی منطقه به تعادل برسد.

او افزود: بر اساس بررسی ها، کسری آب سالانه منابع آبی منطقه امور آب تربت جام در سه دهه گذشته حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده که اکنون این رقم به ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام درخراسان رضوی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۳۶۷ تاکنون میزان افت میانگین سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در منطقه ۱۳۰ سانتیمتر بود که امسال این رقم به زیر ۱۰۰ سانتیمتر رسیده است.

اختری بیان کرد: سطح آب زیرزمینی به منزله عمقی است که با حفر چاه به آب می‌رسیم، بر این اساس مثلا اگر در سال ۱۳۸۰ سطح آب زیرزمینی در منطقه ۲۰ متر بوده، در سال ۱۳۸۱ به ۲۱.۳ متر می‌رسد، حال آنکه امسال سطح برداشت سفره به زیر یک متر رسیده است.

او تصریح کرد: اطلاعات ارائه شده در خصوص میزان برداشت و سطح سفره‌های زیرزمینی بر اساس مطالعه نقشه "هیدروگراف" سطح آب زیرزمینی منطقه تربت جام بوده است.

مدیر امور منابع آب تربت‌جام در خراسان رضوی تاکید کرد: در حال حاضر چاه‌های متعددی که به چاه‌های "پیزومتری" معروفند در منطقه حفر شده و هر ماه سطح آب آن‌ها که مبین سطح آب زیرزمینی منطقه است، ثبت می‌شود و در نهایت نقشه هیدروگراف منطقه تربت جام به دست می‌آید که نشانگر عملکرد منابع آبی در پهنه تربت جام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.