سواحل مکران؛ تلاقی کویر و اقیانوس

سواحل مکران با برخورداری از جاذبه های متنوع گردشگری، تفریحی و تاریخی، یکی از مناطق مهم جنوب شرقی کشور برای حضور گردشگران نوروزی به شمار می‌رود.

بهار ۱۴۰۲ در حالی از راه می‌رسد که جهان بیش از سه سال پر اضطراب و استرس را به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا پشت سر گذاشت. امسال با کاهش میزان ابتلاء و فروکش کردن نسبی شیوع این ویروس، وضعیت شهر‌ها و استان‌ها نسبت به شیوع این ویروس بهتر شده است، از همین رو پیش بینی افزایش سفر‌های نوروزی می‌شود.

منطقه مکران، یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری به حساب می‌آید. بسیاری از مسافران نوروزی سفر به جنوب ایران و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی را انتخاب می‌کنند. ولی با وجود این ظرفیت هنوز به صورت جدی زیرساخت‌های مناسبی در سواحل مکران گسترش نیافته است و انتظار می‌رود برای ایجاد پلاژ‌های مناسب، مجموعه‌های آبی، تفریحات دریایی در شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک تلاش بیشتری صورت گیرد.

زیبایی های سواحل مکران

ضعف در گسترش مراکز اقامتی

ضعف در گسترش مراکز اقامتی یکی از مشکلات و چالش‌ها در سواحل مکران است. تعداد مراکز اقامتی در این شهرستان‌ها تناسبی با نیاز‌ها و میزان حضور گردشگران ندارد. هر چند که در طول این چند سال مسئولان اقداماتی در این زمینه انجام داده اند، ولی کافی نبوده است.

از آنجایی که امسال یقیناً شهر‌ها و روستا‌های منطقه مکران یکی از مهمترین نقاط هدف گردشگران است، انتظار می‌رود. تمهیداتی اندیشه شود تا بهترین خدمات به مسافران نوروزی ارائه شود.

صنایع‌دستی، یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم گردشگری در سواحل مکران

یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم گردشگری، صنایع‌دستی است که همواره مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد، مردم شهرستان‌های میناب، سیریک و جاسک برای معرفی و ارائه تولیدات صنایع دستی خود در ایام نوروز نمایشگاه‌های صنایع‌دستی محصولات زنان سرپرست خانوار و صنایع روستایی برپا می‌کنند.

زیبایی های سواحل مکران

تالاب آذینی نگین گردشگری مکران

فرماندار سیریک با بیان اینکه، شهرستان سیریک در شرق هرمزگان به دلیل زیبایی‌های فراوان و بکر به منطقه گردشگری سواحل مکران معروف است، گفت: این منطقه در ایام نوروز با جاذبه‌های فراوان تاریخی، دریایی و طبیعی در انتظار گردشگران است.

محمد رضا پاکروان در گفتگو با خبرنگار ، اظهار کرد: سواحل زیبای شهرستان سیریک به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری در سواحل مکران معرفی شده است و دروازه ورودی به سواحل مکران شناخته می‌شود. پس از ارائه طرح توسعه سواحل مکران به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و موقعیت‌های جغرافیایی توجه به جاذبه‌های گردشگری هم در موازات توسعه صنعتی دیده شده است.

وی با بیان اینکه، شهرستان سیریک به عنوان یکی از شهرستان‌های بندری در کرانه دریای عمان قرار دارد، اظهارداشت: سیریک از جاذبه‌های فراوانی برخوردار است و به عنوان منطقه ترویستی گردشگری طرح توسعه سواحل مکران هم مطرح است و در رأس آن‌ها تالاب بین المللی آذینی قرار دارد.

معبد عاشقان در سیریک پذیرای گردشگران نوروزی

فرماندار سیریک در ادامه به مناطق ترویستی و گردشگری سیریک اشاره کرد و افزود: این شهرستان بدور از هیاهوی شهرنشینی دارای مکان‌های تاریخی از قبیل «قلعه شاداب»، «قدمگاه شاه محمد ولی» یکی از اماکن مذهبی در سیریک مورد توجه و احترام مردم این دیار قرار گرفته است، «معبد عاشقان» این معبد در شهر گروگ واقع شده است که می‌تواند محلی زیبا با چشم انداز دریایی برای مهمانان و گردشگران نوروزی باشد.

زیبایی های سواحل مکران

وی اضافه کرد: «سواحل شنی و گلی» سواحل زیبای سیریک یکی از جاذبه‌های چشم نواز گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی است که آماده پذیرای ده‌ها هزار گردشگر است.

وی با اشاره به ادامه رشته کوه‌های زاگرس در شهرستان سیریک، افزود: از دیگر جاذبه‌های گردشگری، قله کوه‌های مختلف رشته کوه‌های زاگرس است که وجود گله‌های شتر بر روی شن‌های روان زیبایی را به کوه‌های شنی می‌بخشد که گردشگران در سواحل ماسه‌ای بکر و زیبای مکران در سیریک لحظاتی خوش و مفره‌ای را سپری کنند.

پاکروان با بیان اینکه، تالاب بین المللی آذینی یکی از بکرترین تالاب‌های ایران است، تصریح کرد: خور آذینی یا همان تالاب بین المللی آذینی سیریک، منطقه مهم و منحصر به فرد از لحاظ منابع طبیعی و زیست محیطی برای گردشگران و مهمانان نوروزی است که انواع آبزیان، حیوانات و پرندگان در این تالاب زندگی می‌کنند که عظمت و زیبایی این منطقه را بیشتر کرده است.

پاکروان افزود: منطقه مکران قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد، و آداب و رسوم آن‌ها بر گرفته از اقوام بلوچ است. مردم این شهرستان به زبان بلوچی و بسا به زبان فارسی و گویش‌های محلی صحبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه، مردم سیریک و یا همان قوم بلوچ بعنوان پناه دهنده مشهور هستند، بیان کرد: مردم سیریک میراث بر اجداد خود هستند که به «میار» پناه دهنده در دنیا شهرت دارند و همیشه به مهمان نوازی مشهور هستند.

زیبایی های سواحل مکران

وی با تأکید بر اینکه، شهرستان سیریک دارای نواحی و مناطق گردشگری فراوانی بوده که بخش از آن‌ها کارکرد‌های چندگانه است، افزود: در اینجا از مسئولان می‌خواهم که به نحوی برنامه ریزی‌های انجام دهند که فضا‌های ترویستی در قالب بسته‌های گردشگری معرفی و از طرفی زمینه در آمد‌هایی برای بومیان منطقه داشته باشد.

فرماندار شهرستان سیریک گفت: شهرستان سیریک با توجه به ظرفیت‌های متنوع گردشگری قابلیت منطقه گردشگری را دارد، که همه ساله در تعطیلات نوروز و تابستان میزبان خیل عظیمی از مسافران و گردشگران است.

پاکروان با بیان اینکه نوروز رخداد عظیمی در تاریخ مردم ایران است، تصریح کرد: از آنجائیکه مردم سیریک مردمان مهمان نواز و مهمان دوست هستند، در ایام نوروز در منازل خود پذیرای مهمانان دور و نزدیک هستند.

جاذبه‌های متنوع گردشگری و تاریخی جاسک

فرماندار شهرستان جاسک با بیان اینکه، از تمام امکانات و توان خود برای فراهم کردن سفری مفرح برای مسافران نوروزی استفاده می‌کنیم، بیان داشت: شهرستان جاسک با داشتن جاذبه‌های متنوع گردشگری و تاریخی به یکی از مناطق مهم کشور برای حضور گردشگران نوروزی تبدیل می‌کنیم.

علی مهرانی فرماندار جاسک با بیان اینکه، مردم شهرستان جاسک مردمی خونگرم، خوش اخلاق و مهمان نواز هستند، اظهار داشت: سه طرف شهر جاسک را آب‌های آزاد احاطه کرده اند و به صورت یک شبه جزیره درآمده است، که در نوع خود در ایران بی‌نظیر است.

زیبایی های سواحل مکران

علی مهرانی در ادامه به جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و تاریخی بندر جاسک اشاره کرد و افزود: «غار سادرمن» یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان جاسک است که در رشته کوه‌های کوتاه و بلند سادرمن واقع شده است، این غار متعلق به دوران پیش از اسلام است به طوری که این غار در گذشته شامل ۵ غار بزرگ و ۳ غار کوچک بوده، اما هم‌اکنون تنها یک غار بزرگ به علت وجود ستون‌هایی که در میان دارد پابرجا مانده است.

مهرانی یکی دیگر از نقاط زیبا و گردشگری جاسک را «رودخانه جگین» عنوان کرد و افزود: این رودخانه از کوه‌های بشاگرد سرچشمه می‌گیرد و با پیوستن چند رودخانه دیگر از جمله رودخانه انگهران، آب آن به دریای عمان می‌ریزد. آب این رودخانه شیرین است که می‌تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار بگیرد.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های شهرستان جاسک، را وجود مناطق «صخره‌ای و شنی» عنوان کرد و گفت: این صخره‌ها، تپه ماهور‌ها و احجام بسیار زیبای طبیعی ایجاد کرده اند که چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کنند. بیشتر این تپه ماهور‌ها در مسیر میناب به جاسک قرار دارند و از چشم انداز طبیعی زیبایی برخوردارند که پس از جاسک به سمت چابهار ادامه پیدا می‌کند.

فرماندار جاسک با اشاره به جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی شهرستان جاسک، تصریح کرد: «تلگراف خانه» انگلیسی‌ها یکی از قدیمی‌ترین تلگراف خانه‌های ایران محسوب می‌شود و به عنوان اولین مرکز تجاری کمپانی هند شرقی در بندر جاسک ساخته شده است و بعد‌ها به تلگراف خانه تبدیل شد و هم اکنون به همین نام نیز مشهور است، «برج سیاه و سفید جاسک»، «جنگل حرا»، «آب گرم سدیج»، «چشمه‌های آبگرم پوراف» از مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهرستان جاسک به شمار می‌روند، که می‌تواند مورد توجه گردشگران نوروزی باشد.

زیبایی های سواحل مکران

مهرانی گفت: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان جاسک ساحل زیبای دریای عمان است، پهنه آبی دریای عمان یا به معنای صحیح‌تر؛ خلیج عمان، پیشروی آب اقیانوس هند به داخل خشکی در جنوب غربی آسیا است که در شمال غربی دریای عرب و اقیانوس هند و شرق تنگه هرمز و خلیج فارس و میان کشور‌های ایران، عمان و پاکستان قرار دارد. این خلیج در حقیقت، از سه سمت به خشکی و از یک سو به دریای آزاد (اقیانوس هند) مرتبط است.

شهر گروگ پتانسیل محوریت برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه مکران را دارد

شهردار گروگ  با اذعان به اینکه خدمت رسانی به شهروندان و استقبال از مهمانان از اولویت‌های شهرداری بندر گروگ است، بیان کرد: شهر گروگ پتانسیل محوریت برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه مکران را دارد.

عبدالحمید سعدینی گفت: جهت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در ساحل و در راستای رفاه شهروندان و مهمانان هر چند که محدودیت‌های مالی داشتیم، ولی از ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری در پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۱، بیش از ۴ میلیارد تومان جهت عمران و توسعه دهکده گردشگری ساحل بندر گروگ هزینه شده است.

زیبایی های سواحل مکران

سعدینی اضافه کرد: شهرداری بندر گروگ با آمادگی کامل نیرو‌ها و خدمات موتوری شهرداری و حمایت‌های شورای اسلامی و همچنین با برنامه ریزی و آماده سازی شهر بویژه ساحل و پارک ساحلی در آستانه سال جدید، در تلاش است که شرایط و تسهیلات لازم برای انجام هر چه بهتر و مطلوب‌تر خدمات به شهروندان و مسافران را فراهم کند.

سعدینی افزود: در همین راستا جشنواره نوروزی گروگ که با همت و مشارکت بسیار خوب مردم و با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم این شهر تاریخی و همچنین منتفع شدن مردم از راه برپایی بازارچه محلی، مشاغل خانگی و صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، شهر گروگ پتانسیل محوریت برنامه‌های فرهنگی و هنری در منطقه مکران را دارد، افزود: شهر بندری گروگ می‌تواند به عنوان قطب برنامه‌های فرهنگی در راستای جذب گردشگر در شرق استان مطرح باشد، که انتظار می‌رود مدیران شهرستان و استان از این برنامه حمایت خاص کرده و در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.

شهردار بندر گروگ خاطرنشان کرد: ساحل مهمترین تفریحگاه این شهر است که روزانه اکثر شهروندان، خانواده‌ها و مهمانان جهت تفریح در آن محل حضور پیدا می‌کنند و باید همه مردم نسبت به تمیزی آن احساس مسئولیت کنند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کرار بختیاری
۰۸:۰۱ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
طورو خدا تبلیغ نکنید وبزارید این منطقه تمییز وبکر بمونه