افزایش دانشجویان بین‌الملل از اهداف گسترش پردیس‌ها/ایجاد شعبه پارک تهران در منطقه آزاد ارس

رئیس دانشگاه تهران گفت: پردیس بین‌المللی ارس دارای ظرفیت مناسبی جهت جذب دانشجویان کشور‌های همسایه به ویژه عراق و ترکیه است.

 محمد مقیمی گفت: انتظار از مناطق آزاد کشور این است که نقش محوری در جذب و ساماندهی ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در این مناطق داشته باشند و علاوه بر بهره‌گیری از رویکرد علمی در برنامه تحولی مناطق آزاد، نوعی مرکزیت هم در راستای گسترش همکاری دانشگاه‌های کشور با کشور‌های هم‌مرز پیدا کنند.

وی با اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای همکاری مشترک با سازمان منطقه آزاد ارس به منظور راه‌اندازی مراکز علمی تحقیقاتی مشترک با سایر دانشگاه‌ها در این منطقه آزاد، گفت: این مراکز علمی تحقیقاتی با هدف انجام پژوهش برای حل مسائل منطقه آزاد ارس و همچنین مشارکت در تدوین برنامه‌های راهبردی عملیاتی برای این منطقه و همچنین به عنوان نقاط کانونی با ماموریت ویژه گسترش همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های تراز اول کشور‌های همسایه ایجاد شوند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: جهت‌گیری دانشگاه تهران به سمت تحقق «دانشگاه حل مسئله» است که در این راستا فعالیت‌های علمی و پژوهشی با نگاه به حل مسائل جامعه و کشور ساماندهی می‌شوند. با این نگاه، توجه ویژه پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران به حوزه‌های آب و کشاورزی با توجه به ظرفیت استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و همچنین منطقه آزاد ارس، می‌تواند با جاری و ساری کردن نگاه علمی در این حوزه‌ها، موجب حل مشکلات و ارتقای بهره‌وری در مزیت‌های نسبی این منطقه از کشور شود.

مقیمی همچنین با اعلام آمادگی دانشگاه تهران به منظور رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس، گفت: با فراهم شدن فضای فیزیکی مناسب در منطقه آزاد ارس، برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای ایجاد شعبه در منطقه آزاد ارس آمادگی دارند؛ که در این صورت امکان مناسب‌تری به منظور بازاریابی محصولات دانش‌بنیان ایرانی و توسعه صادرات آن‌ها به کشور‌های همسایه فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان، راه‌اندازی شعبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در منطقه آزاد ارس را موجب رونق فعالیت‌های دانش‌بنیان در این منطقه دانست و اظهار کرد: با راه‌اندازی این شعبه، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور جدید متناسب با ظرفیت‌های محلی و همچنین استعداد‌های کشور‌های هم‌مرز، تحت نظارت و حمایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امکان استقرار پیدا خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.