تازیانه‌های تراکتور‌ها بر تل ۶ هزار ساله اسکو در داراب + تصاویر

تل ۶ هزار ساله اسکو در داراب زیر چرخ‌های تراکتور‌ها و موتور‌های برخی از زمین داران و کشاورزان له می‌شود.

زمین داران و کشاورزان با گذر هر روزه تراکتور و موتورهایشان بر روی عرصه تل ۶ هزار ساله نامدار به «اسکو» یادگار ملی و نیاکانی را زیر چرخ‌های خودرو‌های سنگین خود له کرده و به آن آسیب‌های برگشت ناپذیری را وارد کرده اند.

سرگذشت تل پیش از تاریخ «اسکو» یا «سکو» در شهر داراب خود داستانی است پر آب و چشم! داستان تلخ و اندوهباری که پیاپی در حال تکرار است و مسئولان فرهنگی شهر و استان همچنان اندرخم یافتن بودجه تا شاید بتوانند مرهمی بر زخم‌های ژرفش باشند. اما شاید نمی‌دانند هر روز که می‌گذرد زخم‌ها عمیق‌تر و آسیب‌ها بیشتر می‌شود.

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس اظهار کرد: در همه این سال‌ها مسئولان میراث فرهنگی شهر داراب و استان پارس حتی عرصه و حریم آن را نتوانسته اند تعیین کنند تا بتوان از تجاوزها و دست اندازی‌های پیاپی و بیشتر پیشگیری کرد.

او افزود: تل چندین هزار ساله و ارزشمند «اسکو» همچنان به حال خود رها شده و روزگار سخت و دشواری را سپری می‌کند و ما همچنان نظاره گر هستیم تا شاید دست‌های غیبی پیدا شود و برای یادمان ملی و بی همتای شهر داراب مرهم دردی باشد.

جای چرخ های تراکتورها در تل ۶ هزار ساله اسکو در داراب

آریا بیان کرد: آنچه مایه افسوس بوده، این است که، حتی کاوش‌های باستان شناسی در این تپه تاکنون انجام نشده است و تنها بررسی‌های باستان شناسی و بر اساس سفال‌های سطحی، دیرینگی آن را به هزاره ۴ و ۵ پیش از میلاد می‌رساند و همچنان تل «اسکو» رها به حال خود.

او اضافه کرد: رد چرخ‌های تراکتور و خودرو‌ها و موتور‌های برخی از زمین داران و کشاورزان منطقه بر روی عرصه تل «اسکو» سرنوشت تلخ و شومی را برای یادگار ملی شهر داراب رقم زده و آسیب‌های برگشت ناپذیری را برجای گذاشته است.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس تصریح کرد: آنچه در خور نگرش بوده، این است که، تابلو ثبت ملی محوطه و علائم هشدار روی آن هم نتوانسته است از دست اندازی‌ها پیشگیری کند و تازیانه‌ها بر پیکره یادگار ارزشمند ملی روز به روز می‌نوازد و ما همچنان نظاره گر و به دنبال تامین بودجه هستیم.

رد پای لاستیک های خودروها در تل ۶ هزار ساله اسکو در داراب

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: دوستداران میراث فرهنگی داراب و استان، خواستار رسیدگی و اهمیت دادن مسئولان فرهنگی به ویژه متولی اصلی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این تپه بسیار ارزشمند شده اند.

اکنون باید چشم به راه بود و دید که آیا مسئولان این بار چه پاسخی دارند و آیا مرهمی برای زخم‌های ژرف آن خواهند بود؟ گذشت زمان پاسخ را خواهد داد...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار