دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر

دستور طلایی برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در سفر، «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است.

در هنگام سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه که سریعا فاسد می‌شوند، خودداری کنید، مگر این که برای حمل آن‌ها از یخدان مناسب استفاده کنید.

 هرگز غذا‌های پخته شده را بیش از دو ساعت و اگر هوا گرم است، بیش از یک ساعت، در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذا‌های باقی‌مانده آن‌ها را تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذا‌هایی را که بیش از سه روز باقی مانده‌اند، مصرف نکنید.

از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید. قبل از مصرف کنسروها، آن‌ها را ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید. 

غذا‌های مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود این که اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آن‌ها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند کشنده باشند.

در عین حال در سفر از خوردن گیاهان و قارچ‌های خودرو اجتناب کنید. زیرا تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر بسیار مشکل است. 

هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آن‌ها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند. باید بدانید که تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) یا به دهان بردن آن‌ها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت می‌شود.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، در هنگام سفر هیچ‌گاه در داخل اتومبیل با موتور روشن، در مدتی هرچند کوتاه، نخوابید. این کار سبب بروز مسمومیت کشنده با منوکسیدکربن خواهد شد. همچنین از روشن کردن گاز پیک نیک در داخل چادر یا اتومبیل یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، جدا خودداری کنید.

برچسب ها: مسمومیت غذایی ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار